Gå til innhold

Hvor mye/lite er det vanlig at behandler deler om seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaringer med det? Hvor mye har dere fått vite om deres behandler(e)?

Anonymkode: f9817...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er deres erfaringer med det? Hvor mye har dere fått vite om deres behandler(e)?

Anonymkode: f9817...569

Her er det variasjon. En ville helst ikke svare da jeg forsøkte å smalltalke om hun hadde hatt en fin sommer, så det ble kanskje litt ekstremt. Hun kunne jo bare smilt og sagt «ja, det er fint med sommer» eller noe sånt. Men alle mine behandlere på DPS har delt 0 fra eget liv. Jeg har fått vite hvor de har studert.

Jeg går til en privat nå, som deler litt mer om egne erfaringer/anekdoter, men ingenting om privatlivet.

Jeg har f.eks aldri fått vite om noen har ektefelle, barn e.l., selv om man jo skjønner det når vedkommende har fri i alle skolens ferier. 

Skrevet

Har alltid fått vite litt, om familie, ferier, interesser. Noen har fortalt private ting fordi det var relevant for noe jeg opplevde, det har jeg syntes var veldig rørende, at jeg fikk den tilliten. Noen har jeg vært nysgjerrig på, med andre kunne jeg ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 7f507...706

Skrevet

Min erfaring er alt fra svært lite til altfor mye.  Selv synes jeg det er bra at de deler fra svært lite til litt, men når en behandler deler altfor mye fra privatlivet sitt, så blir det iallefall vanskelig for meg. Har hatt en behandler som delte altfor mye.

Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Her er det variasjon. En ville helst ikke svare da jeg forsøkte å smalltalke om hun hadde hatt en fin sommer, så det ble kanskje litt ekstremt. Hun kunne jo bare smilt og sagt «ja, det er fint med sommer» eller noe sånt. Men alle mine behandlere på DPS har delt 0 fra eget liv. Jeg har fått vite hvor de har studert.

Jeg går til en privat nå, som deler litt mer om egne erfaringer/anekdoter, men ingenting om privatlivet.

Jeg har f.eks aldri fått vite om noen har ektefelle, barn e.l., selv om man jo skjønner det når vedkommende har fri i alle skolens ferier. 

@nachnoo er det slik at en behandler på DPS skal dele minst mulig om seg selv? At leder oppfordrer til det?

Anonymkode: eb7f4...38e

Skrevet

På hvilken måte er det relevant i behandlingsøyemed? Svaret er vel: Hvor langt er et tau?

Anonymkode: e78cc...25d

Skrevet (endret)

Først: Dette er noe man lærer i terapeututdannelsen, ikke et pålegg fra DPS-leder. 
Noe deles jo umiddelbart: Kjønn, ca alder, ut fra språk en god del om geografisk opprinnelse, og man bør dele sitt yrke. Ut over det deler man lite. På en høflighetsfrase om ferien var fin, kan man selvsagt svare: Ja, en fin ferie. 
Særlig på mindre steder vil noe deles via media eller ved snakk blant folk. «Hun spiller i korps og er trener for et fotballag osv». 
Ut over dette deler man minst mulig, ei heller ved utsmykning av kontoret eller ved budskap via klær. 

Endret av nachnoo
Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Først: Dette er noe man lærer i terapeututdannelsen, ikke et pålegg fra DPS-leder. 
Noe deles jo umiddelbart: Kjønn, ca alder, ut fra språk en god del om geografisk opprinnelse, og man bør dele sitt yrke. Ut over det deler man lite. På en høflighetsfrase om ferien var fin, kan man selvsagt svare: Ja, en fin ferie. 
Særlig på mindre steder vil noe deles via media eller ved snakk blant folk. «Hun spiller i korps og er trener for et fotballag osv». 
Ut over dette deler man minst mulig, ei heller ved utsmykning av kontoret eller ved budskap via klær. 

Dette gjelder alle behandlere; i privat og offentlig sektor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder alle behandlere; i privat og offentlig sektor?

Ja,  det skrev du visst i først linje.

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Hvorfor skal de dele så lite?

Skrevet
Everybody skrev (5 minutter siden):

Akkurat nå har jeg kun tid til et kort svar: 

Tenk deg en jødisk, deprimert mann som kommer inn på kontoret og der sitter det en behandler med palestinaskjerf. Eller vv. 

Skrevet
Everybody skrev (12 minutter siden):

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Akkurat nå har jeg kun tid til et kort svar: 

Tenk deg en jødisk, deprimert mann som kommer inn på kontoret og der sitter det en behandler med palestinaskjerf. Eller vv. 

Eller hvis en ensom, alvorlig deprimert mann kommer til et behandlingsnontor med tydelige bilder av en lykkelig familie? 

Anonymkode: 4b98c...d36

Skrevet
Everybody skrev (8 minutter siden):

Da terapeuten min delte om sin vanskelige oppvekst og mye om familiære forhold, så fikk jeg problemer med å dele ting som virkelig var vanskelig for meg. Syntes også det var vanskelig å slutte hos han pga at jeg følte at jeg skylte han noe.  Det hadde vært mye lettere for meg hvis han ikke hadde delt alt dette.

Skrevet

Eneste jeg har opplevd av deling er at datteren har samme navn som meg

Skrevet
emilie321 skrev (59 minutter siden):

Da terapeuten min delte om sin vanskelige oppvekst og mye om familiære forhold, så fikk jeg problemer med å dele ting som virkelig var vanskelig for meg. Syntes også det var vanskelig å slutte hos han pga at jeg følte at jeg skylte han noe.  Det hadde vært mye lettere for meg hvis han ikke hadde delt alt dette.

Var han psykolog eller psykiater?

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (8 timer siden):

Har opplevd både og. 

Var dette psykolog/psykiater eller sykepleier?

Skrevet (endret)

Jeg synes det er en uting om behandler forteller mye om seg selv, særlig hvis det går i personlige problemer. Har opplevd det, og da ble det til at jeg ble litt "rolle-forvirret". Jeg fikk jo en slags oppmuntrer-rolle og trøsterolle i stedet hvor jeg følte at det egentlig ikke var jeg som var pasienten. Det likte jeg ikke, så jeg byttet etterhvert. Ellers har jeg bare møtt behandlere som er profesjonelle og som vet hva egen rolle er. Jeg foretrekker at de sier minst mulig om seg selv. 

Endret av Vendi
Skrevet
Vendi skrev (51 minutter siden):

Jeg synes det er en uting om behandler forteller mye om seg selv, særlig hvis det går i personlige problemer. Har opplevd det, og da ble det til at jeg ble litt "rolle-forvirret". Jeg fikk jo en slags oppmuntrer-rolle og trøsterolle i stedet hvor jeg følte at det egentlig ikke var jeg som var pasienten. Det likte jeg ikke, så jeg byttet etterhvert. Ellers har jeg bare møtt behandlere som er profesjonelle og som vet hva egen rolle er. Jeg foretrekker at de sier minst mulig om seg selv. 

Er helt enig!

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Var dette psykolog/psykiater eller sykepleier?

Helst sykepleiere, psykiaterne har ikke sagt noe om seg selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...