AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Mine tidligere behandlere (psykolog/psykiater) har delt svært lite. Kun små detaljer som at feks vedkommende setter pris på å trene e l. Et par sykepleiere/helsefagarbeidere på sengepost har delt litt mer personlig. Som feks at de er skilt, hobbyer osv. Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva er deres erfaringer med det? Hvor mye har dere fått vite om deres behandler(e)? Anonymkode: f9817...569 Hva med deg selv og dine erfaringer? Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Aldri vært borti noe annet enn at de er proffe og deler lite. Gikk til psykolog som delte at hun hadde far fra samme distrikt som jeg vokste opp i og hadde samme bunad som meg. Og hadde vært på Vestlandet en påske, for hun hadde ikke fått med seg hvordan været var her. Og likte å tegne eller noe sånt. Det var vel omtrent det. Hvorfor skulle jeg vite mer. Jo, jeg visste forresten hvor hun bodde, men det var en ren tilfeldighet da hun var naboen til ei som ble min venninne senere, og jeg sørget for å være usynlig når jeg var der for sikkerhets skyld haha. Anonymkode: b3159...276 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november nachnoo skrev (På 7.11.2025 den 16.13): Først: Dette er noe man lærer i terapeututdannelsen, ikke et pålegg fra DPS-leder. Noe deles jo umiddelbart: Kjønn, ca alder, ut fra språk en god del om geografisk opprinnelse, og man bør dele sitt yrke. Ut over det deler man lite. På en høflighetsfrase om ferien var fin, kan man selvsagt svare: Ja, en fin ferie. Særlig på mindre steder vil noe deles via media eller ved snakk blant folk. «Hun spiller i korps og er trener for et fotballag osv». Ut over dette deler man minst mulig, ei heller ved utsmykning av kontoret eller ved budskap via klær. @nachnoo Gjelder det også at terapeuten skal vise minst mulig følelser ovenfor pasienten? Da tenker jeg på om "instruksen" er å være helt nøytral eller finnes det ikke noen retningslinjer her? Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
nachnoo Skrevet 8. november Skrevet 8. november Nei, ikke kald og kynisk. Men behersket, rolig og avdempet. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november nachnoo skrev (25 minutter siden): Nei, ikke kald og kynisk. Men behersket, rolig og avdempet. Vil du si at det er helt normalt og vanlig at terapeuten sier at hen blir berørt av det jeg forteller? Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vil du si at det er helt normalt og vanlig at terapeuten sier at hen blir berørt av det jeg forteller? Anonymkode: eb7f4...38e Og blir litt beveget. Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
Fru2020 Skrevet 8. november Skrevet 8. november Mine behandlere har heldigvis ikke delt noe privat. Men de to i teamet mitt på sengeposten, hvor jeg var svært mye innlagt, ble etterhvert svært personlige. Jeg fikk vite datinghistorie, problemer i ekteskap, at han ene gikk til psykolog. Det gikk helt greit for meg. Men jeg ønsket ikke å trøste dem, eller gi råd så det gjorde jeg lite av. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november Fru2020 skrev (7 minutter siden): Mine behandlere har heldigvis ikke delt noe privat. Men de to i teamet mitt på sengeposten, hvor jeg var svært mye innlagt, ble etterhvert svært personlige. Jeg fikk vite datinghistorie, problemer i ekteskap, at han ene gikk til psykolog. Det gikk helt greit for meg. Men jeg ønsket ikke å trøste dem, eller gi råd så det gjorde jeg lite av. Var de på sengeposten sykepleiere e.l? Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
nachnoo Skrevet 8. november Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil du si at det er helt normalt og vanlig at terapeuten sier at hen blir berørt av det jeg forteller? Anonymkode: eb7f4...38e Å anerkjenne alvoret i det pasienten forteller, mener jeg er helt innenfor. 0 Siter
Kokoloner Skrevet 8. november Skrevet 8. november Jeg har aldri opplevd at de har delt for mye men at de deler litt er helt fint feks dersom vi har felles kjente er det fint at de sier at jeg allikevel må føle meg fri til å snakke om disse personene. Hadde en som virkelig var en ekstremvariant av "jeg er privat". Vi hadde masse felles kjente, gikk på samme skole og jeg kjente både hans bror og kone men han ville ikke engang erkjenne at vi var fra samme by, det ble for spesielt for meg. Ble veldig unaturlig å ha en pasient-behandler tillit når jeg visste at han visste mye om meg via andre og via oppvekst. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. november Skrevet 8. november nachnoo skrev (27 minutter siden): Å anerkjenne alvoret i det pasienten forteller, mener jeg er helt innenfor. Takk. Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november nachnoo skrev (1 time siden): Å anerkjenne alvoret i det pasienten forteller, mener jeg er helt innenfor. Har du begynt å gråte selv som terapeut fordi noe berørte deg i terapien? Noe pasienten fortalte deg om? Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du begynt å gråte selv som terapeut fordi noe berørte deg i terapien? Noe pasienten fortalte deg om? Anonymkode: eb7f4...38e @nachnoo:) Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november Jeg er uenig med de fleste her ser jeg. @nachnoo det er jo noe som heter «self disclosure», og ideen er at dersom det brukes med varsomhet kan det være veldig terapeutisk. Min psykolog har gjort dette, og det gjorde vår allianse mye sterkere. Jeg har cptsd og store problemer med å stole på andre, men dette gjorde at jeg følte meg både verdsatt og forstått. Anonymkode: b4c2d...c95 0 Siter
Kokoloner Skrevet 9. november Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er uenig med de fleste her ser jeg. @nachnoo det er jo noe som heter «self disclosure», og ideen er at dersom det brukes med varsomhet kan det være veldig terapeutisk. Min psykolog har gjort dette, og det gjorde vår allianse mye sterkere. Jeg har cptsd og store problemer med å stole på andre, men dette gjorde at jeg følte meg både verdsatt og forstått. Anonymkode: b4c2d...c95 Det er jeg enig i. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 9. november Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var de på sengeposten sykepleiere e.l? Anonymkode: eb7f4...38e Ja, den ene var sykepleier, den andre vernepleier. 0 Siter
nachnoo Skrevet 9. november Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du begynt å gråte selv som terapeut fordi noe berørte deg i terapien? Noe pasienten fortalte deg om? Anonymkode: eb7f4...38e Nei. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 9. november Skrevet 9. november Nå har det jo og noe å si hvor lenge man har hatt en relasjon, hva man snakker om i terapien og slikt. Jeg for min del setter pris på at behandler sier litt om seg selv, for jeg liker å vite hvem jeg snakker med. Men så er det stor forskjell på å fortelle at man spiller gitar og på brette ut om politiske meninger eller sexlivet sitt - om jeg skal sette det på spissen. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november FjellOgDalar skrev (11 minutter siden): Nå har det jo og noe å si hvor lenge man har hatt en relasjon, hva man snakker om i terapien og slikt. Jeg for min del setter pris på at behandler sier litt om seg selv, for jeg liker å vite hvem jeg snakker med. Men så er det stor forskjell på å fortelle at man spiller gitar og på brette ut om politiske meninger eller sexlivet sitt - om jeg skal sette det på spissen. Helt enig. Jeg kan godt like at dem sier littegrann, men ikke mye. Anonymkode: eb7f4...38e 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.