Gå til innhold

er det bare meg eller feiler det meg noe doktor?


Gjest usikker og litt bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest usikker og litt bekymret

Lurer på om det er en lege som kan gi meg litt peiling på om jeg har en eventuell spiseforstyrrelse.

Jeg driver ikke å slanker meg, tvert i mot så er jeg veldig klar over at jeg bør spise mer. Jeg veier 54 kg og er 177cm høy. Nå vet jeg ikke helt om det er for lite, men jeg driver seriøst med idrett od trener til tider mye. Spiser vel egentlig normalt tror jeg da, men vet at jeg bør spise mer enn jevnaldrende fordi jeg trener såpass hardt. Er 16 år, spiser regelmessige måltid, men de er ofte ganske små. Problemet er at jeg er veldig fokusert på at jeg er så tynn. Jeg VET at jeg burde legge på meg for å bedre resultater innen idretten og for å se penere ut. Mye av maten jeg spiser hender det at jeg tvinger i meg, og noen ganger brekker jeg meg ved middagsbordet fordi jeg er mett og kvalm, enda jeg har spist mindre enn de andre. Jeg har aldri kastet opp eller lignende, selv om jeg har vært inne på tanken. Fordi jeg har blitt så kvalm av å spise. Har begynt å veie meg regelmessig, og har prøvd å få i meg fire måltider om dagen. Men vekta har ikke gått opp. Den varierer veldig. En dag kan de være nede på 50, en annen dag på 55. Jeg spiser mye usunt, og av og til gir jeg f... i alt matstyret mitt. Orker ikke få i meg mat, og spiser kanskje bare to måltider. Foreldrene mine har alltid mast på meg om å spise mer, for helsa mi si skyld. For ikke lenge siden påpekte mamma at jeg burde spise mer fordi hoftekulene mine stakk litt ut på sidene. Jeg har gode resultater innen idretten, men pappa sier jeg kan bli gedre hvis jeg får i meg mer mat. Og det tror jeg også. Og jeg har ganske stor vinnervilje, så flere ganger har jeg bestemt meg for å spise mye og regelmessig. I begynnelsen har jeg klart å spise fire og fem måltider om dagen, men så etter en uke kommer det dager med bare to og tre. Merker at jeg fokuserer mer og mer på hva jeg spiser. bekymrer meg over min egen vekt, men klarer ikke å gjøre noe med det. Ofte når foreldrene mine ikke ser det, gjemmer jeg middagsmat og resten av skolematen som jeg ikke spiste i tørkepapir og hiver det i søplet. De er veldig nøye på at jeg spiser opp alt på tallerkenen, og bestemmer hvor mye jeg skal spise til middag. Jeg vet at jeg lurer meg selv med å kaste mat, ikke dem. Likevel, leg blir så fort mett og kvalm. Har ofte fått hørt at jeg er så tynn på en negativ måte, av gutter. Det har påvirket meg veldig og jeg har komplekser for det. Tror vel egentlig ikke at dette dreier seg om noen spiseforstyrrelse, men jeg klarer bare ikke å få på meg noen ekstra kilo. Det er vel ikke normalt å bli mett av en liten potet og ei kjøttkake, eller brekke seg når man kjenner matlukta? Kan dette være en begynnelse på en spiseforstyrrelse? Hva kan jeg gjøre for å ta meg sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære usikker og litt bekymret

For det første har du en for lav vekt i forhold til høyden og i særdeleshet hvis du også egentlig skal trene og ønsker å orestere. Du ahr helt klart er problematisk forhold til mat som du må gjøre noe med. Du burde raskt konntakte en almenpraktiker eller en idrettsmedisiner i første omgang og forklare ditt forhold til mat. I neste omgang blir det sikkert aktuelt med oppfølging av en ernæringsfysiolog som kan (sammen med deg) sette opp en tilfredsstillende spiseliste som tar hensyn til det at du skal normalisere ditt forhold til mat, øke i vekt og dernest oppnå resultater i idretten din. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen, forsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...