AnonymBruker Skrevet 20. november Skrevet 20. november Du med diagnosen sier du at du har asperger eller autisme? Anonymkode: f9b28...da3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. november Skrevet 20. november 1 hour ago, AnonymBruker said: Du med diagnosen sier du at du har asperger eller autisme? Anonymkode: f9b28...da3 Sier? Dette er ikke noe jeg snakker om andre. Det er privat. Anonymkode: 14399...43b 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 21. november Skrevet 21. november (endret) Ingen av delene. Enkelt og greit pga navnene. Sier jeg autisme har folk fordommer med en gang. Da tenker for autist, ikke en som har autisme. Asperger? Jeg klarer ikke å la være å høre Ass Burgers. Jeg hadde lett valgt psykopati, sosiopati eller personlighetsforstyrrelse siden jeg først skulle få en defekt i hjernen. Jeg får bare sånne treige ting Endret 21. november av UtakknemligDiva 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. november Skrevet 21. november 2 hours ago, UtakknemligDiva said: Ingen av delene. Enkelt og greit pga navnene. Sier jeg autisme har folk fordommer med en gang. Da tenker for autist, ikke en som har autisme. Asperger? Jeg klarer ikke å la være å høre Ass Burgers. Jeg hadde lett valgt psykopati, sosiopati eller personlighetsforstyrrelse siden jeg først skulle få en defekt i hjernen. Jeg får bare sånne treige ting Hva mener du med "treige ting"? Anonymkode: 14399...43b 0 Siter
Glitter Skrevet 13. desember Skrevet 13. desember Da jeg hadde diagnosen sa jeg asperger. Men den ble tatt vekk. 0 Siter
Glitter Skrevet 13. desember Skrevet 13. desember UtakknemligDiva skrev (På 21.11.2025 den 1.16): Ingen av delene. Enkelt og greit pga navnene. Sier jeg autisme har folk fordommer med en gang. Da tenker for autist, ikke en som har autisme. Asperger? Jeg klarer ikke å la være å høre Ass Burgers. Jeg hadde lett valgt psykopati, sosiopati eller personlighetsforstyrrelse siden jeg først skulle få en defekt i hjernen. Jeg får bare sånne treige ting Treige ting? Tror ikke du skjønner hvor ille det kan være å ha en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Ikke noe å velge framfor noe annet. Uten at man skal sette diagnoser opp i mot hverandre. Det er ikke mindre tregt å ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kan jeg love deg. Eneste fordel jeg kan se er at en kan bli frisk fra EUPF. Vel, tilnærmet. Selv om jeg er "friskmeldt" så kjemper jeg ennå en stille kamp. Poenget mitt er bare at det ene er ikke bedre enn det andre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. desember Skrevet 13. desember On 11/21/2025 at 1:16 AM, UtakknemligDiva said: Ingen av delene. Enkelt og greit pga navnene. Sier jeg autisme har folk fordommer med en gang. Da tenker for autist, ikke en som har autisme. Asperger? Jeg klarer ikke å la være å høre Ass Burgers. Jeg hadde lett valgt psykopati, sosiopati eller personlighetsforstyrrelse siden jeg først skulle få en defekt i hjernen. Jeg får bare sånne treige ting Du har vel adhd i tillegg? Adhd er jo en superkraft for den gjør deg omgjengelig, snakkesalig, aktiv og sprudlende. Anonymkode: a5bf0...4c9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. desember Skrevet 13. desember AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du har vel adhd i tillegg? Adhd er jo en superkraft for den gjør deg omgjengelig, snakkesalig, aktiv og sprudlende. Anonymkode: a5bf0...4c9 ADHD er ikke en superkraft og man blir ikke nødvendigvis omgjengelig, snakkesalig, aktiv å sprudlende. Anonymkode: fd1f4...471 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 14. desember Skrevet 14. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): ADHD er ikke en superkraft og man blir ikke nødvendigvis omgjengelig, snakkesalig, aktiv å sprudlende. Anonymkode: fd1f4...471 hvorfor ikke? hva er en superkraft da? å være sånn dritt kjedelig normal? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. desember Skrevet 14. desember 12 hours ago, UtakknemligDiva said: hvorfor ikke? hva er en superkraft da? å være sånn dritt kjedelig normal? Er aspergere dritt kjedelig normale? Anonymkode: 14399...43b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. desember Skrevet 14. desember UtakknemligDiva skrev (13 timer siden): hvorfor ikke? hva er en superkraft da? å være sånn dritt kjedelig normal? Fordi ADHD gjør en del ting vanskelig? Det er nettopp ADHD som gjør at jeg er uføretrygda. Jeg har ikke den superkraften du prater om. Anonymkode: fd1f4...471 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 16. desember Skrevet 16. desember AnonymBruker skrev (På 14.12.2025 den 14.48): Fordi ADHD gjør en del ting vanskelig? Det er nettopp ADHD som gjør at jeg er uføretrygda. Jeg har ikke den superkraften du prater om. Anonymkode: fd1f4...471 Hvordan har adhd angrepet deg siden du er trygdet? Kjenner mange med adhd som er i jobb, deriblant noen kollegaer. Det virker som flere og flere har det og det er nesten så det virker mer vanlig å ha det enn å ikke ha det. Men det er jo veldig irriterende når du nettopp hadde noe i hendene så skal du bare ta noe annet og så er det du hadde sporløst forsvunnet. Forferdelig utålmodig er jeg jo også. Men jeg funker veldig bra i jobben min siden det gjerne kreves at man går og løper litt. Jeg har også blitt flinkere enn mange til å forberede til perioder jeg vet hva som kan bli et problem. Andre kjører bare i sin vanlig verden uten å tenke litt utenfor boksen. Men de har til gjengjeld ikke den lidelsen at de må gå så fort og er veldig utålmodige. Kanskje du bare har vært i feil jobber. Men nå bryr det ikke meg at du er trygdet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. desember Skrevet 19. desember UtakknemligDiva skrev (På 16.12.2025 den 19.24): Hvordan har adhd angrepet deg siden du er trygdet? Kjenner mange med adhd som er i jobb, deriblant noen kollegaer. Det virker som flere og flere har det og det er nesten så det virker mer vanlig å ha det enn å ikke ha det. Men det er jo veldig irriterende når du nettopp hadde noe i hendene så skal du bare ta noe annet og så er det du hadde sporløst forsvunnet. Forferdelig utålmodig er jeg jo også. Men jeg funker veldig bra i jobben min siden det gjerne kreves at man går og løper litt. Jeg har også blitt flinkere enn mange til å forberede til perioder jeg vet hva som kan bli et problem. Andre kjører bare i sin vanlig verden uten å tenke litt utenfor boksen. Men de har til gjengjeld ikke den lidelsen at de må gå så fort og er veldig utålmodige. Kanskje du bare har vært i feil jobber. Men nå bryr det ikke meg at du er trygdet. Det gjør at jeg har nesten ingen korttidshukommelse, når jeg holder på med noe så avbryter jeg helt plutselig uten å nødvendigvis komme tilbake, jeg klarer ikke å planlegge særlig og summen av dette er at jeg kompenserer med å jobbe litt ekstra fordi jeg kanskje har rota bort nesten 2timer på kjøring fram å tilbake. (uten å skrive timer). Så blir jeg utbrent gang på gang. Jeg blir utslitt mest av meg selv og ikke selve arbeidspresset da det sjeldent er høyt (men det blir det hos meg uansett hehe). Kan også havne i krangel og da spesielt med sjefer om jeg føler meg dårlig behandla men det går stort sett greit når jeg får roa meg igjen. Det er jo en grunn til at diverse forsikringer bl.a. uføreforsikring er vanskelig å få med ADHD. Husker ikke hvilken men fikk avslag tidligere i år på forsikring pga ADHD. Så når det blir skrevet "Adhd er jo en superkraft for den gjør deg omgjengelig, snakkesalig, aktiv og sprudlende. " så er jo dette personlighetstrekk og ikke direkte noe som følger ADHD. Og man kan gjerne være sprudlende med den diagnosen men man har gjerne høye topper og dype daler. Følelser blir ofte litt sterk noe som også er med å slite meg ut. Jeg er voksen mann men kan lett begynne å grine av musikk, den trenger bare å være bra. Jeg kjenner det bruser i hele kroppen og hårene reiser seg. Det blir så mye at jeg rett og slett griner litt. Det er også mere om hvordan det gjør hverdagen vanskelig men skrevet mest i grove trekk her. For noen kan det være en superkraft ja, det kommer an på hvordan man blir rammet og hvordan man klarer å "få kontroll". Ca 70% av mennesker med ADHD har også tilleggsdiagnoser som f. eks angst, depresjon og autisme er relativt vanlig også siden det overlapper litt. Jeg har også prøvd en del yrker og var på vei til å ta fagbrev nr 2 da jeg fikk en skikkelig smell jeg aldri kom meg tilbake fra. Jeg kjenner flere med ADHD som er meget sosiale og glad når man ser de utenfra men for meg som har kjent de over lengre tid å sett de ellers så er det ikke bare en dans på roser snarere tvert i mot. Rusbruk er jo nesten et symptom på ADHD i seg selv (satt på spisse da) og i fengsel er det også en høy andel med ADHD. Anonymkode: fd1f4...471 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.