Gå til innhold

Til hundefolk: Bare en testikkel


Solsikke

Anbefalte innlegg

Har vært hos vetrinæren med hunden vår som er 1 og 2 mnder. Vetrinæren fortalte at han bare hadde en testikkel. Hun var inne på dette med økt testeronproduksjon, kjemisk kastrering og kastrering. Noen som har erfaringer med dette?

Vår hund har vært ganske stri. Eller jeg vet ikke om jeg skal si at han har vært stri. Men vi har hatt store problemer med dresuren. Nå vet jeg at han er i den rette trassalderen også derfor vetrinæren ikke ville gjøre noe nå, men vente til han var 2 år.

Men jeg vil gjerne høre fra andre som har erfaringer med slike hunder, eller har hørt om slike hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sier så er hunden i trassalderen nå. Jeg har lest at de kan bli helt umulige da ihvertfall. Veterinæren bør jo ha erfaring på dette, men jeg husker et hundeprogram (tror det var fra england) hvor hunden var aggresiv mot eieren pga kastreringen men det kunne jo selvfølgelig være mer. De kontaktet ihvertfall hundepsykolog. Men som sagt veterinæren har vel peiling så du får stole på dem.

Jeg kan ellers bare anbefale deg hundekurs og snakke med erfarne hundefolk. Den beste hundeboken jeg har lest er hundeboken På plass. Den går på det å få en hverdagslydig hund slik vi alle ønsker. Jeg synes boken er skrevet på en veldig god måte slik at man skjønner litt mer av hunden.

Jeg følte selv at hvalpen vår laget litt for mye ståk og støy her i huset, men etter å ha fulgt rådet om time-out som jeg fant på canis -siden har det hjulpet betraktelig. Det var et svar fra Fjellanger hundeskole om at man skal ha et bånd på hunden og plassere den på et rom alene i et par minutter hver gang den gjør det du ikke vil den skal gjøre. Du skulle visst ikke si noe til hunden eller se på den mens du gjør det.

Går du på hundekurs? Vårt har ihvertfall vært veldig bra.

Lykke til!

P.S: hvordan går det med bjeffingen? har det blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsikke.

Bamse er hva man kaller en Kryptokid:

Kryptorkisme ("testikkelmangel")

Hvis den ene testiklen forblir oppe i lyskekanalen, så -kan- det oppstå

problemer. Det som skjer er at varmen gjør at den testiklen oppe i buken

(lyskekanalen) overproduserer testosteron, og derav kan man få uønsket (for

dominat/markerende/aggressiv) oppførsel som følge av dette.

Andre ting som kan oppstå er kolikksmerter pga vridning av testiklen, eller

at den blir inneklemt (med påfølgende smerter) i selve lyskekanalen. Det er

også økt fare for svulster i testikler som ligger i lyskekanalen.

Så, jeg ville foretatt en kastrering av han jeg.

Jeg har selv hatt kastrater, både pga. kryptokisme og andre årsaker, og jeg må si det er megt greie hunder å ha med å gjøre :-) Så sant årsaken ligger i hormonene og ikke i hodet da.

Eneste man skal være litt forsiktig med når man har en kastrat, er hva type for man gir hunden. En kastrat skal ikke ha for mye proteiner, da noen har lett for å legge på seg.

At Bamse er i trassalder nå, er jo helt klart, men, kryptokisme kan forværre hans oppførsel og væremåte.

Hva gjelder agressivitet hos kastrater: Har ikke opplevd noen hunder som har blitt aggressive pga. kastrering. Ser man på f.eks førerhunder, så er alle disse kastrerte/steriliserte. Så, jeg ville ikke vært i tvil om mitt valg: Kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TP har helt rett. For høy hormonproduksjon, fare for svulst i den testikkelen som ligger i buken osv --> kastrering anbefales. Og ikke vent _for_ lenge, for da vil uønsket adferd kunne "feste" seg som et innlært mønster. (PS hunden har nok ikke bare en testikkel, den andre ligger i buken et sted mellom lyskekanalen og nyret. den har bare ikke kommet seg dit den skal ligge DS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TP har helt rett. For høy hormonproduksjon, fare for svulst i den testikkelen som ligger i buken osv --> kastrering anbefales. Og ikke vent _for_ lenge, for da vil uønsket adferd kunne "feste" seg som et innlært mønster. (PS hunden har nok ikke bare en testikkel, den andre ligger i buken et sted mellom lyskekanalen og nyret. den har bare ikke kommet seg dit den skal ligge DS)

Nei han har ikke bare en testikkel. Den andre ligger i buken. Men det virket som vetrinæren ville at vi skulle vente til han ble 2 år. Jeg føler ikke jeg har kunnskaper eller grunnlag til å forlange noe av vetrinæren som faktisk er utdannet til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han har ikke bare en testikkel. Den andre ligger i buken. Men det virket som vetrinæren ville at vi skulle vente til han ble 2 år. Jeg føler ikke jeg har kunnskaper eller grunnlag til å forlange noe av vetrinæren som faktisk er utdannet til dette.

Jeg vet ikke hvorfor din veterinær mener det er lurt å vente til han er to år, vedkommende har sikkert gode faglige grunner. Hvis vi snakker på helt generelt grunnlag uten å si noe om din hund spesielt (som det kan være andre grunner enn jeg er klar over til å vente med å kastrere), har ikke jeg noen problemer med å anbefale kastrering av en ettåring. Men det er sikkert greit nok å vente. Det er i hvertfall ikke noen fare for kreft i testikkelen på mange år ennå :-)

CASTRATION OF YOUNG MALE DOGS.

It is becoming increasingly popular to castrate male dogs at a young age, as a preventive measure. The optimum time is just after the dog has reached puberty and started to lift his leg to urinate. This is a policy which has been employed by Guide Dogs for the Blind for many years.

Sakset fra http://dogtraining.co.uk/moreinfo.html

PS - kanskje du kunne spørre om grunnen til å vente en gang du har anledning? Interessant av ren faglig nysgjerrighet, siden jeg aldri har hørt at man bør vente til toårsalderen... :-) Og det er ikke meningen å så tvil om din veterinærs faglige integritet eller dyktighet, jeg lurer bare! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...