Gå til innhold

Prednisolon

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg skal gå på en kur i 10 dager og har startet i dag på 50 mg. 50 mg i 5 dager og så trappe ned.

Er det noen som har erfaring med medisinene?

Ps.Jeg leste om bivirkningene og det skulle jeg ikke ha gjort. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg skal gå på en kur i 10 dager og har startet i dag på 50 mg. 50 mg i 5 dager og så trappe ned.

Har prøvd en 21 dagers kur, ble første og siste gang for meg. La på meg 2-3 kilo og lå våken 2-3 timer hver natt. I tillegg til at jeg leste om bivirkningene. Ikke fungerte de noe videre mot smertene heller, men mange gar jo god nytte av dem.

Skrevet

Bivirkningene ved 10dagers kur er minimale.

Skrevet
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Har kun tatt et par kortere kurer med kortison. Følte en slags lettelse i kroppen og ble litt gira av den. 

Nicklusheletida
Skrevet
cathlin skrev (9 timer siden):

Har kun tatt et par kortere kurer med kortison. Følte en slags lettelse i kroppen og ble litt gira av 

Jeg har brukt Naproxen i noen dager, men det hadde ingen effekt på meg. Måtte ta Paralgin forte ved siden av, men hadde  like vondt når virkningen gikk ut.

Men i dag har jeg hatt en kjempefin dag, allerede på første dag 😊 Tok dem på morgenen og har ikke hatt noe behov for Paralgin Forte ved siden av.  Jeg skal ta en Paralgin Forte før jeg legger meg, for å være helt sikkert på å sove godt. Muligens unødvendig, men gjør det nå første natta.

Jeg hadde til og med energi til å treffe ei venninne på Egon i dag. Hadde jo mest lyst på pizza eller pasta, men var fornuftig og tok ørret, siden medisinene øker blodsukkeret. 

Hilsen googlelegen som endelig har hatt en bra dag :)

påskelilje
Skrevet

Jeg hadde kur med Prednisolon i august, da jeg fikk det grusomme utslettet. Var oppe i 40 mg per dag etter hvert når 20 ikke funket. Brukte også Dermovat,  som inneholder steroider, så det var ganske heftig kur.

Fikk ingen negative bivirkninger, kun at det tok knekken på elendigheten. Ei venninne av meg sa at jeg måtte være forberedt på å bli skikkelig hyperaktiv 😄, men jeg merket ingenting til det.

Nicklusheletida
Skrevet
påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg hadde kur med Prednisolon i august, da jeg fikk det grusomme utslettet. Var oppe i 40 mg per dag etter hvert når 20 ikke funket. Brukte også Dermovat,  som inneholder steroider, så det var ganske heftig kur.

Fikk ingen negative bivirkninger, kun at det tok knekken på elendigheten. Ei venninne av meg sa at jeg måtte være forberedt på å bli skikkelig hyperaktiv 😄, men jeg merket ingenting til det.

Så bra :)

Jeg er optimistisk nå, men det som førte til smertene mine er litt bittert. 

Forhistorien Som du vet fikk jeg en prolaps i ryggen sommeren 2024. Etter dette har jeg hatt plager som har kommet og gått og i høst startet plagene igjen. Jeg brukte derfor forsikringen på jobb og tok noen timer til kiropraktor. Det hjalp og korsryggen er helt god nå. Jeg har heller ikke hatt en eneste sykedag pga ryggen. Jeg har vært opptatt av å holde meg i jobb. 

Derfor er det litt bittert at kiropraktoren begynte å knekke nakken på meg. Hun mente den var stiv, men dette har jeg aldri klaget over. Hvem i min alder er det som ikke har litt stiv nakke ?

Hun ødela meg. Jeg har spreng nedover armen som har kjentes som en " eksplosjon " Fastlegen sa det kom fra nakken. Umulig å jobbe med, så endte med sykemelding.

Det er bittert, når jeg var opptatt av å forebygge sykemelding og har klart å være i jobb hele tiden. 

Men setter min lit til denne kuren nå og håper å være tilbake 11 desember når sykemeldingen er over. 

påskelilje
Skrevet
Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Forhistorien Som du vet fikk jeg en prolaps i ryggen sommeren 2024. Etter dette har jeg hatt plager som har kommet og gått og i høst startet plagene igjen. Jeg brukte derfor forsikringen på jobb og tok noen timer til kiropraktor. Det hjalp og korsryggen er helt god nå. Jeg har heller ikke hatt en eneste sykedag pga ryggen. Jeg har vært opptatt av å holde meg i jobb. 

Derfor er det litt bittert at kiropraktoren begynte å knekke nakken på meg. Hun mente den var stiv, men dette har jeg aldri klaget over. Hvem i min alder er det som ikke har litt stiv nakke ?

Hun ødela meg. Jeg har spreng nedover armen som har kjentes som en " eksplosjon " Fastlegen sa det kom fra nakken. Umulig å jobbe med, så endte med sykemelding.

Det er bittert, når jeg var opptatt av å forebygge sykemelding og har klart å være i jobb hele tiden. 

Men setter min lit til denne kuren nå og håper å være tilbake 11 desember når sykemeldingen er over. 

Så leit da, at du har fått sånne smerter av kiropraktisk behandling! Hva sier hun om dette da?

Nicklusheletida
Skrevet
påskelilje skrev (25 minutter siden):

Så leit da, at du har fått sånne smerter av kiropraktisk behandling! Hva sier hun om dette da?

Jeg har ikke snakket med henne om det. Jeg avlyste siste timen. Har bare sagt det til fastlegen. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke snakket med henne om det. Jeg avlyste siste timen. Har bare sagt det til fastlegen. 

Det var leit å høre, håper det gir seg fort.

Har gått på Prednisolon kur og hadde minimale bivirkninger, sulten var det mest plagsomme.

Riktig god bedring

Nicklusheletida
Skrevet
emilie321 skrev (8 minutter siden):

Det var leit å høre, håper det gir seg fort.

Har gått på Prednisolon kur og hadde minimale bivirkninger, sulten var det mest plagsomme.

Riktig god bedring

Jeg har ikke merket noe til det, men så er jeg bare på dag nr 2. Det er ingen krise for meg om jeg legger på meg litt :)

Skrevet
Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Uff, da. Jeg går aldri til kiropraktor, grunnen en lignende erfaring som deg. (Gå heller til en manuell terapeut). 

Håper du slår deg til ro med sykemeldingen og at blir bedre snart! 

Skrevet
cathlin skrev (4 timer siden):

Uff, da. Jeg går aldri til kiropraktor, grunnen en lignende erfaring som deg. (Gå heller til en manuell terapeut). 

Håper du slår deg til ro med sykemeldingen og at blir bedre snart! 

Har aldri vært hos kiropraktor nettopp fordi jeg har hørt nok av lignende episoder.  Kan jeg gå til manuell terapaut, så foretrekker jeg det.

Nicklusheletida
Skrevet

I dag er jeg litt motløs igjen og deppa.  Jeg våknet jo med nesten like store smerter. Riktignok sov jeg litt lenge i dag og tok tablettene senere. Men jeg hadde en periode her, hvor jeg satt og hev etter pusten. Fikk litt panikk av det. Det har roet seg nå. Skal på hytta i dag, men vet ikke om jeg tør. 

stjernestøv
Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

I dag er jeg litt motløs igjen og deppa.  Jeg våknet jo med nesten like store smerter. Riktignok sov jeg litt lenge i dag og tok tablettene senere. Men jeg hadde en periode her, hvor jeg satt og hev etter pusten. Fikk litt panikk av det. Det har roet seg nå. Skal på hytta i dag, men vet ikke om jeg tør. 

Det hørtes ikke bra ut, er det vanlig eller burde du kontakte lege? 

Nicklusheletida
Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Det hørtes ikke bra ut, er det vanlig eller burde du kontakte lege? 

Jeg føler meg bedre nå som tablettene har begynt å virke. Datteren min var her i går og  ville gjøre meg oppmerksom på at jeg kunne få humørsvingninger av dem, litt formaninger om kosthold osv. Jeg visste jo allerede dette, men i går hadde jeg så langt bare kjent på en opptur, så trodde det ville fortsette slik.  Men så fikk jeg brått en nedtur i dag pga av fortsatt smerter, så da ble det litt grining, pustevansker osv. 

Men nei, er nok ikke nødvendig med lege. Jeg må bare stå i dette. Vil sikkert gå litt opp og ned.

stjernestøv
Skrevet
Nicklusheletida skrev (25 minutter siden):

Jeg føler meg bedre nå som tablettene har begynt å virke. Datteren min var her i går og  ville gjøre meg oppmerksom på at jeg kunne få humørsvingninger av dem, litt formaninger om kosthold osv. Jeg visste jo allerede dette, men i går hadde jeg så langt bare kjent på en opptur, så trodde det ville fortsette slik.  Men så fikk jeg brått en nedtur i dag pga av fortsatt smerter, så da ble det litt grining, pustevansker osv. 

Men nei, er nok ikke nødvendig med lege. Jeg må bare stå i dette. Vil sikkert gå litt opp og ned.

Ok. Bra du har datteren din. God bedring til deg ❤️ 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (5 timer siden):

Siden smertene kommer fra nakken, så kan det hjelpe litt å bruke en myk nakkekrave (selges på apotek) 3-4 dager. Hvor lenge er det siden du fikk smertene? Denne typen smerter er jo utrolig plagsomme, man får likesom ikke distrahert seg ordentlig vekk fra dem, men det vil ofte bli betydelig bedre i løpet av ikke altfor lang tid. 

Nicklusheletida
Skrevet
frosken skrev (20 minutter siden):

Siden smertene kommer fra nakken, så kan det hjelpe litt å bruke en myk nakkekrave (selges på apotek) 3-4 dager. Hvor lenge er det siden du fikk smertene? Denne typen smerter er jo utrolig plagsomme, man får likesom ikke distrahert seg ordentlig vekk fra dem, men det vil ofte bli betydelig bedre i løpet av ikke altfor lang tid. 

Takk for tips :)

Det startet for ca 14 dager siden. Det gikk ut over psyken litt i dag også. Får mørke tanker om at medisinene ikke vil hjelpe og at jeg ikke skal blir bra før sykemeldingen går ut. Jeg synes det er flaut å være sykemeldt, selv om jeg vet at dette er dustete tanker. 

Føler meg bedre nå da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...