Gå til innhold

Bilkjøring og utmattelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med utmattelse. Er for tiden ekstra sliten. Er det rimelig å tro at det påvirker kjøreevnen min?

Jeg har hatt tre trafikkuhell på tre uker. Først skrapte jeg opp bilen min i et parkeringshus, så vraket jeg den da jeg kjørte på en bil bakfra. I dag har jeg skrapet leiebilen betydelig.

Bør jeg slutte å kjøre? Jeg kan jo ikke det da det er jeg somregel kjører sønnen min til og fra skolen.

Litt fortvilet her nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Jeg sliter med utmattelse. Er for tiden ekstra sliten. Er det rimelig å tro at det påvirker kjøreevnen min?

Jeg har hatt tre trafikkuhell på tre uker. Først skrapte jeg opp bilen min i et parkeringshus, så vraket jeg den da jeg kjørte på en bil bakfra. I dag har jeg skrapet leiebilen betydelig.

Bør jeg slutte å kjøre? Jeg kan jo ikke det da det er jeg somregel kjører sønnen min til og fra skolen.

Litt fortvilet her nå

Huff så leit å høre! Jeg har utmattelse og sluttet å kjøre for 4 år siden.

Skrevet
Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Litt fortvilet her nå

Jeg synes det, for en periode. Oppmerksomheten og reaksjonsevnen er ikke der den bør være.

Trist at du har det slik. Har du mulighet til å høre med noen andre pårørende/naboer om de kan hjelpe til litt fremover mht kjøringen?

Skrevet
Fru2020 skrev (54 minutter siden):

Litt fortvilet her nå

Ja, du bør slutte umiddelbart. 

Skrevet

Ja absolutt. Du er selv ansvarlig for at du er i stand til å kjøre bil. Det er ikke bare legemidler som gjør at man ikke kan gjøre. Hadde heftig influensa for et par år siden og var ikke kjørbar i heletatt.

Skrevet

Et uhell er nettopp det: Et uhell. To uhell kan være en tilfeldighet, men ved tre uhell er det et mønster. Så ja, du bør slutte å kjøre. 

Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Litt fortvilet her nå

Føler med deg. Det er veldig fornuftig å vurdere nødvendigheten av turen iaf. Ville ikke kjørt om det ikke var nødvendig. Men synes ikke man bare kan svare tvert: slutt og kjør! Mange har ikke noe valg på de kjøreturene de tar i det daglige. Dersom man et påvirket av et eller annet, medisiner eller hva enn, eller har symptomer på psykose osv.: ok. Da SKAL man ikke. Men tenke seg til. De fleste av oss kjører vel ikke bare for moro skyld. 

Har hatt lignende tider, men vært maks to uhell innafor samme tidsrom. Dessuten går de uhella for min del ut på forseelser i parkeringssituasjon, dumpe bort ting, skrape opp bilen. I fart og blant folk i trafikken er man utrolig på alerten om man selv vet at man er sliten. 

Kjør hvis nødvendig sier nå jeg. Og forsøk å hvile og hente deg inn når du kan - virkelig prioriter det og sett det på dagsorden. 

Skrevet
krøll9 skrev (14 minutter siden):

Føler med deg. Det er veldig fornuftig å vurdere nødvendigheten av turen iaf. Ville ikke kjørt om det ikke var nødvendig. Men synes ikke man bare kan svare tvert: slutt og kjør! Mange har ikke noe valg på de kjøreturene de tar i det daglige. Dersom man et påvirket av et eller annet, medisiner eller hva enn, eller har symptomer på psykose osv.: ok. Da SKAL man ikke. Men tenke seg til. De fleste av oss kjører vel ikke bare for moro skyld. 

Har hatt lignende tider, men vært maks to uhell innafor samme tidsrom. Dessuten går de uhella for min del ut på forseelser i parkeringssituasjon, dumpe bort ting, skrape opp bilen. I fart og blant folk i trafikken er man utrolig på alerten om man selv vet at man er sliten. 

Kjør hvis nødvendig sier nå jeg. Og forsøk å hvile og hente deg inn når du kan - virkelig prioriter det og sett det på dagsorden. 

§ 21.Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_3#§15

Det er ikke akkurat helt etter loven å kjøre uansett. Ikke at det pleier å stoppe folk fra å sette seg bak rattet, men det burde. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. 

Skrevet

Huff. Jeg er så fortvilet.

Vi bor i nabokommunen til den hvor sønnen min går på skole. Det går ikke busser. Derfor må han kjøres til og fra skolen. Jeg får hjelp til kjøringen, men de som hjelper har ikke mulighet til å hjelpe mer. Det er svært viktig at sønnen min får fullfører skolen der, noe som er til sommeren.

Det går ikke rundt om jeg ikke kan kjøre. Jeg kan selvfølgelig redusere kjøringen ellers, men det går ikke helt.

Det er mulig at en grunn er at jeg sover dårligere etter at jeg sluttet på en sovemedisin. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg gikk på to som ikke kunne kombineres med bilkjøring. Ironisk hvis det har bidratt til at jeg nå kommer i det ene uhellet etter det andre.

Skrevet
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Huff. Jeg er så fortvilet.

Vi bor i nabokommunen til den hvor sønnen min går på skole. Det går ikke busser. Derfor må han kjøres til og fra skolen. Jeg får hjelp til kjøringen, men de som hjelper har ikke mulighet til å hjelpe mer. Det er svært viktig at sønnen min får fullfører skolen der, noe som er til sommeren.

Det går ikke rundt om jeg ikke kan kjøre. Jeg kan selvfølgelig redusere kjøringen ellers, men det går ikke helt.

Det er mulig at en grunn er at jeg sover dårligere etter at jeg sluttet på en sovemedisin. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg gikk på to som ikke kunne kombineres med bilkjøring. Ironisk hvis det har bidratt til at jeg nå kommer i det ene uhellet etter det andre.

Ta en prat med fastlege eller behandler om du har?

Skrevet

Er det en mulighet å søke om å få dekket taxi til sønnen din?

Anonymkode: 311ab...e3e

Skrevet
munchin skrev (24 minutter siden):

Ta en prat med fastlege eller behandler om du har?

Jeg er redd for å få kjøreforbud hvis jeg snakker med legen

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det en mulighet å søke om å få dekket taxi til sønnen din?

Barnevernet har betalt for to reiser i uken frem til nå, men etter jul så vil de ikke dekke mer

Skrevet
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Barnevernet har betalt for to reiser i uken frem til nå, men etter jul så vil de ikke dekke mer

Jeg leste ikke innlegget nøye, men går det buss til skolen?

Skrevet
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Det finnes kanskje andre muligheter hos nav? Når omsorgsperson ikke har mulighet til å kjøre så bør nav ha en ordning som dekker dette?Hvorfor får han ikke taxi som en ordning fra skoleskyss egentlig? Er det fordi dere bor i annen kommune? Forstår du er engstelig for å ta det opp med fastlegen. 

Skrevet
munchin skrev (6 minutter siden):

Jeg leste ikke innlegget nøye, men går det buss til skolen?

Buss ville tatt minst to timer hver vei. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes kanskje andre muligheter hos nav? Når omsorgsperson ikke har mulighet til å kjøre så bør nav ha en ordning som dekker dette?Hvorfor får han ikke taxi som en ordning fra skoleskyss egentlig? Er det fordi dere bor i annen kommune? Forstår du er engstelig for å ta det opp med fastlegen. 

Barnevernet jobber med å finne løsninger, men vi har ikke rett. Vi er heldige som får lov til å ha han på den skolen. Alternativet de kan komme frem til er at han må bo hos faren. Det ville vært svært uheldig.

Skrevet
Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Der har du svaret ditt.

Men du har jo vært kjørbar før, så hva kan du gjøre for å få bedre form, slik at det igjen blir forsvarlig å kjøre? Å ta sovepiller som ikke kan blandes med kjøring er åpenbart ikke en løsning, men er det andre ting du kan gjøre som hjelper?

Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for skoleskyss eller hvor gammel sønnen din er, men du kan jo undersøke hvilke muligheter som finnes. Bor han 100% hos deg? Eller kan han evt bo mer hos far/andre frem til sommeren? 

Skrevet
24 minutes ago, Fru2020 said:

Det er jo uforsvarlig å kjøre. Her syns jeg du er veldig egoistisk. Du burde bli fratatt førerkortet. 

Anonymkode: ccb8d...ade

Skrevet
Sokk skrev (10 minutter siden):

Der har du svaret ditt.

Men du har jo vært kjørbar før, så hva kan du gjøre for å få bedre form, slik at det igjen blir forsvarlig å kjøre? Å ta sovepiller som ikke kan blandes med kjøring er åpenbart ikke en løsning, men er det andre ting du kan gjøre som hjelper?

Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for skoleskyss eller hvor gammel sønnen din er, men du kan jo undersøke hvilke muligheter som finnes. Bor han 100% hos deg? Eller kan han evt bo mer hos far/andre frem til sommeren? 

Det er ikke aktuelt å la han bo mer hos far. Han bor hos meg 80%. 

Jeg er veldig sliten nå etter et langt halvår med mye kjøring. Så tar det nok på med juleforberedelser. Samboer har tatt noen alvorsprat med meg om å legge ned listen. Jeg tror jeg må skjerpe meg når det kommer til aktiviteter. Jeg har jo egentlig fått beskjed om å ikke være  I aktivitet mer enn en halvtime til dagen. Det holder jeg aldri.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo uforsvarlig å kjøre. Her syns jeg du er veldig egoistisk. Du burde bli fratatt førerkortet. 

Anonymkode: ccb8d...ade

Ser hvor den kommentaren kommer fra så jeg skal ikke argumentere imot.

Skrevet
Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Buss ville tatt minst to timer hver vei. 

Barnevernet jobber med å finne løsninger, men vi har ikke rett. Vi er heldige som får lov til å ha han på den skolen. Alternativet de kan komme frem til er at han må bo hos faren. Det ville vært svært uheldig.

Det høres ut som en veldig vanskelig situasjon. Jeg håper det ordner seg for dere. Eller så må du spare alt av energi til kjøring. Siden det bare er frem til sommeren så er det jo en relativt kort begrenset periode. 

Skrevet

Forstår det er en vanskelig situasjon, men du har ingen rett til å sette andre folk og barnet ditt i fare fordi du ikke er i god nok form til å kjøre bil

Anonymkode: 51f96...0f4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...