Gå til innhold

Hva er det med faren min?


Gjest hemlis

Anbefalte innlegg

Gjest hemlis

For snart 12 år siden skilte foreldrene mine seg, jeg var da 18 år.

I ekteskapet var faren min en hustyrann, både mot mamma og mot de tre døtrene sine. Likevel tok moren min det hardt at han gikk ifra henne. Hun ville nok fortsatt ha tatt ham tilbake hvis bare han hadde bedt om det.

Etter skilsmissen har han hatt mange kjærester. Det virker som om han blir forelsket, men når forelskelsen er over, er det ingen kjærlighet. I det hele tatt tror jeg ikke han er i stand til å ha dypere følelser, selv om han selv higer etter andres kjærlighet. Når han blir lei av et forhold, er han i lengre tid irritabel, truer med å flytte ved den minste diskusjon, og går og venter på å finne noe å sette fingeren på hos den andre. Når han finner dette, flytter han med "god samvittighet". "Han kan jo ikke finne seg i at hun skal ut med venninner når han har tatt med seg roser hjem til henne." etc. Tilbake står en stakkars forvirret ekskjæreste som ikke skjønner noe særlig.

Han har blitt utslått av kjærlighetssorg selv også. Det er hvis kjæresten gjør det slutt før han selv er ferdig med forelskelsesfasen.

Av andre har jeg hørt at faren min regnes som veldig sjarmerende. Det må stemme, ellers ville ikke alle disse, til dels flotte damene ha falt for ham.

Hver gang han får ny kjæreste, må vi involveres i henne og hennes barn. Men jeg føler faktisk ikke for å leke stor og lykkelig familie med nye mennesker hele tiden. Jeg er faktisk gift og har to barn selv, dèt er min familie nå.

Han har dessuten satt over styr veldig mye penger i perioder. Dette har bl.a ført til en personlig konkurs. Han fremstiller det som at det er samfunnets feil at han gikk konkurs; Det er altfor høye avgifter og skatter i dette landet, og dette er altså grunnen.

I det store og hele legger han alltid skylden på noe eller noen utenfor seg selv. Han har aldri gjort noe galt selv i hele sitt liv! Tvert imot fremstiller han det alltid som om han gjør bare gode ting for andre. F.eks sist han byttet kjæreste, gjorde han det for "oss døtrene sine"!?

Da vi var små, jobbet han hele tiden. Vi jentene så ham aldri. Men han jobbet for "vår skyld", for at vi skulle ha det bra. Imidlertid var han ganske gnien til han ble skilt og brukte stort sett pengene på seg selv.

Etter skilsmissen jobbet han en stund utenlands, men trivdes ikke. Han flyttet derfor tilbake til Norge for "min skyld". Det var bare det at han flyttet til Sandefjord mens jeg bodde i Trondheim...Jeg hadde faktisk mindre kontakt med ham etterpå fordi han sluttet å ringe og skrive.

Nå er han blitt ganske raus med pengene sine, men jeg opplever dette som ubehagelig. Det virker som om han vil kjøpe vår kjærlighet. Men foreldre-barn relasjoner må bygges i barneårene, de kan ikke kjøpes når barna er voksne.

Det skal veldig lite til før han blir sint, og da sprekker han fullstendig. Han blir voldelig, eller han ødelegger ting. Det er dessuten umulig å snakke om dypere ting overhodet fordi det skal så lite til før han blir hysterisk sint. Hvis han ringer meg fordi jeg har gjort noe han ikke likte, får jeg aldri forklare hvorfor eller gi min versjon. Han skjeller meg ut og legger på røret.

Sosialt samvær for ham er at han sitter og skryter av seg selv mens andre lytter. På alle måter er han veldig selvsentrert.

Han er hevngjerrig.

Han har en oppfatning av selv selv som ikke er i samsvar med den personer nær ham har. Fordi han "ikke har noen feil", er han heller ikke interessert i å gå i seg selv og utvikle seg.

Han er ustabil i humør og i hva han vil med livet sitt.

Min mor, mine søstre, hans øvrige ekskjærester samt hans søsken oppfatter ham på samme måte som jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.Glatthet/overfladisk sjarm

2.Egosentrisitet/storhetsidder om egen verdi

3.Behov for impulser/lett for å kjede seg

5.Bløffmakeri/manipulering

6.Manglende anger og skyldfølelse

7.Manglende dybde av følelser

8.Ufølsomhet/mangel på empati

10.Oppfarende/dårlig kontroll av sinne

11.Promiskuøs seksuell adferd

13.Manglende realistisk langtidsplanleggeing

14.Impusivitet

19.Manglende ansvar for egne handlinger(ukontrollert pengeforbruk)

Listet bare opp de 20 kjennetegn på psykopati,så for du jo vurder selv hca du mener.

Apropos mange kan ha psykopatiske trekk,f.eks ved psyk.sykdom/personlighetsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god beskrivelse av en narsissist, den sykelige varianten. NPD.

Det er veldig likt psykopati.

Det at han selv går, før partneren rekker det, tyder på narsissisme og ikke psykopati.

Det er min personlige mening når det gjelder dette. Søk på ordet narcissism, og les selv, så vil du kanskje kjenne igjen faren din.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...