Gå til innhold

Et spørsmål til pianospillere


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Når startet dere å spille?

Selv ønsker jeg å motivere ungen min på tre år til å begynne å spille snart. Når kan det være lurt å la de få begynne i lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 år høres _vel_ tidlig ut. Jeg ville i hvert fall ikke kastet bort penger på undervisning til en så liten tass. Han blir slett ikke noe flinkere til å spille av å begynne så tidlig. Antakelig oppnår du heller at han blir lei før han har lært noe som helst. Det vanlige er å begynne i 6-8 års alderen.

Sjekk heller ut om Musikkskoler/ Kulturskoler har et musikkbarnehagetilbud eller noe sånt med litt mer variert opplegg. Beste motivasjonen er nok å lytte til musikk, synge, la ham se andre barn spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, var det mange som begynte i 5-6årsalderen. Mange av disse sluttet etter noen år. Selv begynte jeg da jeg var 9, det ble da regnet som sent. Men jeg kunne noter fra før og tok raskt igjen de som hadde startet 2-3 år før meg. Dessuten spilte jeg i mange flere år - det er artigere å holde på med noe når man ser framskritt.

La barnet ditt leke med pianoet, spesielt når dere synger, sjekk om det finnes noen musikk-barnehage el.l. og vent med undervisningen. Jeg synes godt man kan vente med ordentlig opplæring til de kan lese litt, eller i hvert fall til de forstår poenget med symboler / noter. Men spille etter gehør, øve på å finne klanger som passer sammen osv., kan de gjøre mye tidligere. Hvis du spiller selv, kan du jo kjøpe en moderne begynnerbok og plukke litt derfra hvis barnet er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spille omtrent som 6-åring, og slutta i 11-12årsalderen. Nå har jeg imidlertid kjøpt meg en synth med veide pianotangenter for å "brekke opp" stive fingre. Når tiden er inne skal jeg kjøpe meg et flygel, som ungene evt. kan glede seg over - når de ønsker det.

Jeg regner det som naturlig å starte litt systematisk småklunking i 4-7årsalderen, og motivasjonen MÅ komme innenfra.

Et tips: Ved den minste motivasjon, skaff alltid et GODT redskap (høy kvalitet, gitar, piano, etc.). Dårlig kvalitet gir fort dårlig lyst. Jeg brekker meg av de små elendige "keyboardene" barn får av uvitende foreldre, "keyboards" en kjøper i leketøysbutikkene til 299 kroner. Slikt ødelegger lysten for videre utvikling.

Lykke til da, hvis dette er noe du/dere tenker aktivt på.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte privat som 7-åring og hos musikkskolen som 8-åring. Der tok de ikke inn barn som var yngre enn 8 år, men nå har de gått ned ett eller to år. (pga musikkorps begynte å ta inn 7-åringer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bare lurte :)

Begynte privat som 7-åring og hos musikkskolen som 8-åring. Der tok de ikke inn barn som var yngre enn 8 år, men nå har de gått ned ett eller to år. (pga musikkorps begynte å ta inn 7-åringer...)

Du har vel lært å spille "Til Elise" da! :-Þ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spille omtrent som 6-åring, og slutta i 11-12årsalderen. Nå har jeg imidlertid kjøpt meg en synth med veide pianotangenter for å "brekke opp" stive fingre. Når tiden er inne skal jeg kjøpe meg et flygel, som ungene evt. kan glede seg over - når de ønsker det.

Jeg regner det som naturlig å starte litt systematisk småklunking i 4-7årsalderen, og motivasjonen MÅ komme innenfra.

Et tips: Ved den minste motivasjon, skaff alltid et GODT redskap (høy kvalitet, gitar, piano, etc.). Dårlig kvalitet gir fort dårlig lyst. Jeg brekker meg av de små elendige "keyboardene" barn får av uvitende foreldre, "keyboards" en kjøper i leketøysbutikkene til 299 kroner. Slikt ødelegger lysten for videre utvikling.

Lykke til da, hvis dette er noe du/dere tenker aktivt på.

Mvh.

Nja. Mitt første instrument var et lekeklokkespill, av den typen du får kjøpt i lekebutikkene idag til 50 kroner. Jeg hadde stor glede av det, og særlig vignetten til Ante gikk så det sang!:-)

Håila-låilala-låilåla, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å spille omtrent som 6-åring, og slutta i 11-12årsalderen. Nå har jeg imidlertid kjøpt meg en synth med veide pianotangenter for å "brekke opp" stive fingre. Når tiden er inne skal jeg kjøpe meg et flygel, som ungene evt. kan glede seg over - når de ønsker det.

Jeg regner det som naturlig å starte litt systematisk småklunking i 4-7årsalderen, og motivasjonen MÅ komme innenfra.

Et tips: Ved den minste motivasjon, skaff alltid et GODT redskap (høy kvalitet, gitar, piano, etc.). Dårlig kvalitet gir fort dårlig lyst. Jeg brekker meg av de små elendige "keyboardene" barn får av uvitende foreldre, "keyboards" en kjøper i leketøysbutikkene til 299 kroner. Slikt ødelegger lysten for videre utvikling.

Lykke til da, hvis dette er noe du/dere tenker aktivt på.

Mvh.

Jeg fikk et slikt "keyboard" kjøpt på lekebutikken da jeg var barn. Det gjorde sitt til at jeg begynte på orgelkurs et par år siden. I dag er jeg dreven på mangt et instrument. Jeg hadde forresten "keyboardet" mitt i mange år, og det var absolutt lærerikt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk ikkje begynne i undervisning för eg begynte på skolen, (ville ikkje ta imot yngre barn). Men eg kunne noter og spille etter dei förste bökene frå femårsalderen eller så, når eg eigentleg begynte å spille, hugsar eg ikkje. Fikk jo sitte på fanget og spille frå eg var baby, men frå tre-fireårsalderen eller så trur eg at eg fikk spille sjölv i alle fall.

Eg syns det er altfor tidleg å begynne med regulär undervisning i den alderen. Men for all del, la ungen få kose seg med musikken og pröve seg på å spele sjölv! Det er viktigare enn å begynne å skulle öve faste ting og slikt når ein er så ung. Det er no iallfall mi meining at musikkgleden må kome för disiplinen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pianolæreren

Mine yngste elever har vært 4 år. Og det viser seg å være i yngste laget. De som begynner når de er 6, er like flinke når de begge er blitt 8. Så jeg ville ventet. Selv om det er fristende å la dem begynne mens de ennå syns det er gøy.

Send heller barnet i musikkbarnehage eller noe annet med musikklek noen år til.

(Og så er det ikke noe stas å være lærer for de der små, heller... Må bruke det meste av tiden til å se på nye hårspenner eller høre om kattungene - eller hente dem tilbake til pianokrakken en gang i minuttet......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...