Gå til innhold

Hvorfor er det så typisk borderline å farge håret i alle mulige rare farger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til dette på sosiale medier at det er en overvekt av de med borderline som gjør det. Farger som lilla, rosa, blå, grønn

Anonymkode: ac5ce...25d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så er ikke de fleste med borderline ute på sosiale medier slik da. Så NOEN med borderline farger håret sitt slik. Det gjør også noen uten borderline. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg så en person med kols på butikken med gul t skjorte. Er det typisk kols å ha på seg det? Sorry hvis dette ble frekt men jeg skjønner ikke hva poenget ditt er. Om det er å snakke negativt om det med borderline eller noe.

Skrevet

Tenk på alle med de borderline du ikke legger merke til fordi de ikke farger håret sitt i gult, grønt og blått. 

Anonymkode: be938...8b1

Skrevet (endret)

Hm. Forbinder det ikke med eupf å farge håret. Men forbinder det med mange typer mennesker som ikke er så opptatt av å være konforme. Jeg synes det er sympatisk i mange tilfeller. For ungdom synes jeg f.eks. det nesten er rart at ikke flere gjør det- var mye mer utbredt å eksperimentere og teste ut personlig uttrykk da jeg vokste opp mener jeg. Nå ser de fleste unge veldig like ut - trist synes nå jeg. 

Skal innrømme at jeg kanskje synes det ser litt rart ut med godt voksne folk som har farger som er veldig grelle og unaturlige. Men det er jo egentlig litt urettferdig. Det er dumt at man ikke skal kunne uttrykke personlighet etter fylte 30 liksom. 

Hvis vi beveger oss inn i personlighetsforstyrrelsenes land så virker det ut fra spørsmål i diverse skjemaer, har et scid-5 liggende, som om enkelte grupper kan bruke utseendet som en måte å fremheve seg selv, sette seg selv i sentrum, kanskje til og med provosere. Hvis man har eupf med dramatiserende trekk eller dramatiserende (histronisk) pf kan det tenkes at hårfarge kan brukes også, men det finnes jo så mange grunner. 

Også når jeg tenker over det: Jeg har ofte klippet håret og eller farget det etter depresjonsperioder, eventuelt ved inngang til hypomani 🫣🤭 Føler det handler om å freshe meg opp etter en lang periode der jeg ofte ikke bruker sminke, ikke klipper eller steller håret, men tvert om sliter med å sørge for å opprettholde akseptabel hygienisk standard... Hm. Det er over to år siden jeg sist var hos frisøren.

Endret av krøll9
Skrevet

Jeg tror gjerne det kan være en _viss_ overvekt av mennesker med borderline som farger håret sitt i utradisjonelle farger. Akkurat som du nok ser en viss overvekt av borderline sammenlignet med gjennomsnittsbefolkningen som har markert sminke, goth/emo-stil, mange tatoveringer, osv - men jeg tror det er så mange eksempler der mennesker med disse trekkene IKKE har borderline også at det ikke akkurat gir så mye mening å spekulere i det. Du ser f.eks. sannsynligvis flere homofile menn som bruker g-streng enn heterofile menn. Det betyr ikke at alle homofile gjør det eller at alle menn som bruker g-streng er homofile.

Men hvis teorien stemmer; hvorfor er det slik? Jeg tror kanskje det handler om at man har et større behov for å vise sine følelser gjennom utseende eller at man ønsker en identitet eller være del av et miljø. Jeg tror ikke det stikker dypere enn det.

Skrevet
ISW skrev (2 minutter siden):

Jeg tror gjerne det kan være en _viss_ overvekt av mennesker med borderline som farger håret sitt i utradisjonelle farger. Akkurat som du nok ser en viss overvekt av borderline sammenlignet med gjennomsnittsbefolkningen som har markert sminke, goth/emo-stil, mange tatoveringer, osv - men jeg tror det er så mange eksempler der mennesker med disse trekkene IKKE har borderline også at det ikke akkurat gir så mye mening å spekulere i det. Du ser f.eks. sannsynligvis flere homofile menn som bruker g-streng enn heterofile menn. Det betyr ikke at alle homofile gjør det eller at alle menn som bruker g-streng er homofile.

Men hvis teorien stemmer; hvorfor er det slik? Jeg tror kanskje det handler om at man har et større behov for å vise sine følelser gjennom utseende eller at man ønsker en identitet eller være del av et miljø. Jeg tror ikke det stikker dypere enn det.

Jeg ser på det som utagering. 

Anonymkode: a7538...073

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser på det som utagering. 

Tja. Jeg ser på det mer som at en ønsker en identitet.

Jeg tror det er utrolig vondt å ha borderline. Hvordan man ønsker å framstå utseendemessig tror jeg er det minste problemet med denne lidelsen.

Jeg husker fra mange år tilbake en jobb jeg hadde innen finans. En jeg jobbet med hadde en mildt sagt utradisjonell stil, med rosa hår, undercut, tatoveringer, nagler og skinnklær. Hun var den faglig flinkeste jeg noen gang har jobbet med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har lagt merke til dette på sosiale medier at det er en overvekt av de med borderline som gjør det. Farger som lilla, rosa, blå, grønn

Anonymkode: ac5ce...25d

Alle som tatoverer seg eller farger håret eller whatever de gjør, så har de et oppmerksomhetsbehov. Hva med de som betaler titusener av kroner for å ha eget bilskilt, har de også borderline fordi de har et oppmerksomhetsbehov? Ikke alle med oppmerksomhetsbehov har borderline!!!

Skrevet

Har sikkert truffet et tresifret antall, kanskje mer. Har aldri lagt merke til hårfarging.

Derimot hørte jeg et artig foredrag fra et team som også drev hjemmebesøk. De mente at de kunne observere en overhyppighet av fancy tøfler.

Skrevet

Dette minner meg om en tråd fra 2007 med temaet piercingforstyrrelser, hvor den søte og rare psykiater NHD mente det var en sammenheng mellom piercing og personlighetsforstyrrelse. Mon tro hva han mener i dag. 

Skrevet
Forskning viser at det finnes visse statistiske sammenhenger mellom piercinger og personlighetsforstyrrelser, men dette betyr ikke at piercinger i seg selv forårsaker eller er et sikkert tegn på slike lidelser. 
Her er de viktigste funnene fra nyere studier (2024–2025):
  • Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (BPD): Flere studier har funnet en positiv korrelasjon mellom antall piercinger og symptomer på BPD. En studie publisert i januar 2025 viste at individer med høyere skår på BPD-symptomer ofte har et høyere antall piercinger.
  • Følelsesregulering og selvskading: Det er observert en sammenheng mellom piercinger, emosjonell dysregulering og ikke-suicidal selvskading (NSSI). For noen kan kroppsmodifikasjon fungere som en form for følelsesmessig regulering eller et alternativ til selvskading.
  • Identitet: Forskning antyder at kroppsmodifikasjoner kan være knyttet til utfordringer med identitetsfølelse, noe som er et sentralt trekk ved flere personlighetsforstyrrelser.
  • Personlighetstrekk: Piercinger er også forbundet med generelle trekk som impulsivitet, spenningssøking og behov for å være unik. 
AnonymBruker
Skrevet
25 minutes ago, nachnoo said:
Forskning viser at det finnes visse statistiske sammenhenger mellom piercinger og personlighetsforstyrrelser, men dette betyr ikke at piercinger i seg selv forårsaker eller er et sikkert tegn på slike lidelser. 
  • Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (BPD): Flere studier har funnet en positiv korrelasjon mellom antall piercinger og symptomer på BPD. En studie publisert i januar 2025 viste at individer med høyere skår på BPD-symptomer ofte har et høyere antall piercinger.
  • Følelsesregulering og selvskading: Det er observert en sammenheng mellom piercinger, emosjonell dysregulering og ikke-suicidal selvskading (NSSI). For noen kan kroppsmodifikasjon fungere som en form for følelsesmessig regulering eller et alternativ til selvskading.
  • Identitet: Forskning antyder at kroppsmodifikasjoner kan være knyttet til utfordringer med identitetsfølelse, noe som er et sentralt trekk ved flere personlighetsforstyrrelser.
  • Personlighetstrekk: Piercinger er også forbundet med generelle trekk som impulsivitet, spenningssøking og behov for å være unik. 

Er det funnet noen sammenheng mellom alternativ kjønnsidentitet (ens subjektive opplevelse av å være mann, kvinne, begge, ingen, eller noe annet) og personlighetsforstyrrelser?

Anonymkode: ddebc...fe8

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (32 minutter siden):

Hva med tatoveringer??

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det funnet noen sammenheng mellom alternativ kjønnsidentitet (ens subjektive opplevelse av å være mann, kvinne, begge, ingen, eller noe annet) og personlighetsforstyrrelser?

Anonymkode: ddebc...fe8

Helt sikkert. Det trenger jeg ikke søke på en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med tatoveringer??

• Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (BPD): Studier har vist en høyere forekomst av tatoveringer blant personer med BPD sammenlignet med befolkningen for øvrig. Mens omtrent 27 % av normalbefolkningen har tatoveringer, har studier funnet at nærmere 70 % av pasienter med BPD er tatoverte.
  • Emosjonsregulering og selvskade: For noen kan tatoveringer fungere som en form for emosjonell regulering. Forskning indikerer at tatoveringer noen ganger brukes for å dekke over arr etter selvskade eller som et alternativ til selvskadende atferd.
  • Antisosial personlighetsforstyrrelse: Noen studier, særlig innen rettspsykiatri, har funnet en sammenheng mellom tatoveringer og antisosial personlighetsforstyrrelse.
  • Personlighetstrekk: Tatoverte personer skårer statistisk sett noe høyere på trekk som ekstraversjon, spenningssøking (sensation seeking), impulsivitet og behov for å føle seg unik. 
Skrevet

Når vi er i dette moduset. Hva med å bruke caps innendørs?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.12.2025 den 10.43):

Alle som tatoverer seg eller farger håret eller whatever de gjør, så har de et oppmerksomhetsbehov. Hva med de som betaler titusener av kroner for å ha eget bilskilt, har de også borderline fordi de har et oppmerksomhetsbehov? Ikke alle med oppmerksomhetsbehov har borderline!!!

Jeg tatoverte meg på et sted hvor tatoveringen var lett å skjule hvis jeg ville - høyt på overarmen. Jeg går som regel alltid i minst t-skjorter slik at tatoveringen er som regel alltid skjult.

Hvordan kan jeg da ha gjort det av et oppmerksomhetsbehov?

Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

"Nei, nei, gutt, dette må ta slutt..." :D 

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Hjemme hos meg selv, nei. Men caps kan jo være en del av en stil eller "accessories" så det kommer litt an på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...