Gå til innhold

Tenker dere at noen er kriminell hvis de betaler med masse kontanter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen kommer i dyr jakke f.eks., og betaler 7000,- kontant. Tenker du da at vedkommende nok er kriminell?

Anonymkode: 5b298...99e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis noen kommer i dyr jakke f.eks., og betaler 7000,- kontant. Tenker du da at vedkommende nok er kriminell?

Neppe. Det vil komme helt an på vedkommende, men jeg tror ikke det. Jeg ville dog lure på hvorfor vedkommende gikk rundt med en masse kontanter.

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg ville tenkt at pengene sannsynligvis kom fra kriminell virksomhet som narkotikasalg, ja. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Svart moncler jakke (som ser ut som en boblete blank søppelsekk, VELDIG STYGG IMO), og 7000 kontanter, og andre typiske gjeng- kriminelle trekk ved utseende, ja da tenker jeg mitt 😅

En vet aldri selvsagt, men får mistanke

Vet ikke om du sikter til tusenlapp saken, å fjerne tusenlapper er bare tull, si noen skal betale 7000 i kriminelle penger, 14 500 lapper vs 7 tusenlapper, går like fint, lapper er ikke så tykke at det er noe problem. Litt ekstrajobb om du skal kjøpe noe til 10 millioner i kontanter ulovlig, men det blir et insignifikant hinder i det store bildet

Anonymkode: cc820...53b

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha observert en hendelse med bruk av store mengder kontanter i relativt nyere tid. Kan knapt huske sett folk bruke cash i det hele tatt de siste årene.

Men husker mine tidligere svIgerforeldre dro fram en bunke tusenlapper for å betale for gullbryllupsmiddagen sin for bortimot 15 år siden. Da tenkte jeg bare at det var mer typisk for førkrigsgenerasjonen å gå ens ærend til banken og ta ut kontanter slik at de fikk gjort opp for seg. Men selv dengang syntes jeg det var rart og gammeldags, og at jeg heller ville brukt kredittkort. 

Så om jeg hadde sett noen under ca. 85 år i dag som dro fram tusenvis av kroner i kontanter, kan det nok hende jeg hadde lurt litt på om pengene kom fra ærlig arbeid ja. (Ev pensjon ;) )

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg ville lurt om en ung person betalte med bunker med kontanter.

Skrevet

Jeg ville sett på det som suspekt hvis det var en 25 år gammel mann. Ikke hvis det var en 95 år gammel kvinne.

Skrevet (endret)

Ikke lenge siden jeg hjalp en litt sliten utseende skikkelse med å samle sammen de mange 500 lappene han drev og strødde rundt seg ved uhell på butikken. Fikk litt hakeslepp da jeg innså hvor skitne fingrene var og den svære rullen 500 lapper han stappet dem tilbake i. Så fallt det andre lapper ned og jeg måtte nesten fortsette å hjelpe siden jeg først var i gang. På avstand så jeg en eldre person som mistet penger. På nært hold så jeg at han var bare 10-15 år eldre enn meg og ganske ruskete. Jeg går ut fra at han var en slags kriminell. Men vet jo ikke. 

Endret av krøll9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det ville jeg ha tenkt.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle kan bruke kort. Har man f.eks. hatt slag eller begynner å bli dement. Mange nyankommne bruker også sedler. Selv har jeg skjeldent kontanter. Mange som tar seg betalt svart bruker vel òg kontanter. I hvertfall until for 5 år siden.

Anonymkode: ac8da...11b

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg hadde nok stusset, men ikke uten videre konkludert. 

Stusset da en fyr tok ut 10k på min lokale KIWI. Han så ganske gjennomsnittlig ut, men jeg kjenner veldig få som bruker noe særlig kontanter. Det er nok i hovedsak det som får meg til å heve øyebrynene litt. 

AnonymBruker
Skrevet

20.000 i kontanter da? 

Skrevet (endret)

Her ligger jeg (ufortjent) dårlig an. Min mor er cashens dronning, og liker å ha penger som hun "gjør opp en handel" med, gir i gave, selv ønsker å sende med når vi skal kjøpe noe for henne, og som gjør henne trygg. Hun er så gammel at i hennes hode er det sånn at banken kan du ikke stole på, men cash derimot... Av den grunn har jeg rett som det er cash pga av "oppgjør", og da gjerne tusenlapper.

Med det sagt, jeg merker at jeg slår av en "tar dere cash? Du skjønner, jeg har en mor som... (etc)", hvilket nok betyr at jeg føler at det kreves en forklaring når jeg vil kvitte meg med tusenlappene. Før var det imidlertid mulig å sette inn sedler i noen pengeautomter, men der jeg bor (liten storby) er ikke det lenger mulig. Sikkert av samme grunn som at de fjerner tusenlappene.

Gleder meg til å fortelle mamma på 90 at vi nå er definert som tvilsomme, hun kommer til å le (håper jeg -huff hun kan finne på å bli flau også) :D 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (55 minutter siden):

Her ligger jeg (ufortjent) dårlig an. Min mor er cashens dronning, og liker å ha penger som hun "gjør opp en handel" med, gir i gave, selv ønsker å sende med når vi skal kjøpe noe for henne, og som gjør henne trygg. Hun er så gammel at i hennes hode er det sånn at banken kan du ikke stole på, men cash derimot... Av den grunn har jeg rett som det er cash pga av "oppgjør", og da gjerne tusenlapper.

Med det sagt, jeg merker at jeg slår av en "tar dere cash? Du skjønner, jeg har en mor som... (etc)", hvilket nok betyr at jeg føler at det kreves en forklaring når jeg vil kvitte meg med tusenlappene. Før var det imidlertid mulig å sette inn sedler i noen pengeautomter, men der jeg bor (liten storby) er ikke det lenger mulig. Sikkert av samme grunn som at de fjerner tusenlappene.

Gleder meg til å fortelle mamma på 90 at vi nå er definert som tvilsomme, hun kommer til å le (håper jeg -huff hun kan finne på å bli flau også) :D 

Du kan sette inn penger på kortet ditt hos Kiwi. Jeg går alltid og setter inn penger der i etterkant av jul og bursdag fordi jeg har også foreldre med kontanter. Mulig du kan hos alle butikker til Norgesgruppen, men jeg bruker Kiwi.

Anonymkode: 5ae41...5b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mulig du kan hos alle butikker til Norgesgruppen, men jeg bruker Kiwi.

Jeg tror alle Kiwi og Meny har banktjenester, dessuten noen Spar og Joker. Jeg brukte Kiwi for å få ut penger til konfirmasjonsgave i fjor høst og undersøkte det i den forbindelse. Vi syntes det var hyggeligere at gaven var "synlig" enn å bruke Vipps. Det var mange i selskapet som hadde valgt likedan. 

Krisebærblomsten
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke tenk det. 

Skrevet
Kayia skrev (17 timer siden):

Ååå, det er nå søtt, da, men en gammel mor som gir cash i gave!

Sønnen min hadde det slik i flere år at besteforeldrene på begge sider ga cash til bursdag og jul. Og farmoren ga også en stor pengegave ikke så lenge før hun døde - alt i sirlige 1000-lapper i en konvolutt. I heimen hos meg ble det meg som typisk brukte av hans kontantlager, etter hans ønske, og så vippset jeg han for dette. Han var tenåring og ikke interessert i cash :D Men når det før nevnte store gaven kom på toppen, ble det til at jeg tok med meg alle store sedler til banken og satte dem inn på kontoen hans. Det skjedde i de dager da man fortsatt kunne sette inn kontanter (ca. 2017). 

Det at din mor fortsatt holder på med kontanter, og dermed også du, er jo et flott bevis på at hun lever og er oppegående! I min sønns tilfelle tok kontantgavene slutt fordi besteforeldrene døde, og den eneste gjenlevende ikke selv lenger kan ordne med gaver. Hun har gitt fullmakt til at det overføres penger fra kontoen hennes til barnebarna. Jeg ville mye heller ha hatt en mor som selv klarte å ordne med kontanter og gi i gave - ikke på grunn av kontantene, men for det det representerer! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du kan sette inn penger på kortet ditt hos Kiwi. Jeg går alltid og setter inn penger der i etterkant av jul og bursdag fordi jeg har også foreldre med kontanter. Mulig du kan hos alle butikker til Norgesgruppen, men jeg bruker Kiwi.

Anonymkode: 5ae41...5b6

Takk for tips, sjekker med Meny først, iom at jeg må et stykke til nærmeste Kiwi 😊

Skrevet (endret)
morsan skrev (3 timer siden):

Det at din mor fortsatt holder på med kontanter, og dermed også du, er jo et flott bevis på at hun lever og er oppegående! I min sønns tilfelle tok kontantgavene slutt fordi besteforeldrene døde, og den eneste gjenlevende ikke selv lenger kan ordne med gaver. Hun har gitt fullmakt til at det overføres penger fra kontoen hennes til barnebarna. Jeg ville mye heller ha hatt en mor som selv klarte å ordne med kontanter og gi i gave - ikke på grunn av kontantene, men for det det representerer! ❤️ 

Dette har du helt rett i, hun er helt rå, 100% klar i toppen (og vel så det), og veeeldig søt! Hun skriver søte kort som pengegaver legges inni, der hun også skriver små ting om oss hun liker, og at hun er glad i oss. Hennes generasjon var ikke så gode på å uttrykke følelser, så dette er noe hun har begynt med de siste årene. Jeg gjemmer på alle kort, plutselig en dag kommer de ikke mer ❤️

Takk for klok tolkning og at du formidlet den. Det er ikke alltid man minner seg selv på betydningen av sånne små, verdifulle hendelser❤️

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...