Gå til innhold

Spiseforstyrrelser pga. fortrengt homofil legning


Gjest lille mio

Anbefalte innlegg

Gjest lille mio

Jeg er ei 26 år gammel jente som tidligere har hatt spiseforstyrrelser. Jeg utviklet anoreksi 15 år gammel. Det gikk senere over til tvangsspising. Jeg har nå vært symptomfri et års tid.

Etter at jeg ble frisk, har jeg oppdaget at jeg forelsker meg i andre jenter. Jeg har nå omsider innsett at jeg er lesbisk. Har nettopp fortalt venner og familie dette, - med bare positive reaksjoner. Livet er igjen godt å leve - både fordi jeg endelig kan være ærlig mot meg selv og fordi jeg er fri fra spiseforstyrrelsen.

Jeg lurer på om det er vanlig at man utvikler spiseforstyrrelser for å slippe å forholde seg til sin homofile legning. Er dette noe som andre kjenner seg igjen i, eller er jeg unik i så måte? Jeg er nokså sikker på at mine lesbiske følelser var årsak til at jeg ble syk.

Er det noen som har tips om hvor jeg kan finne informasjon om spiseforstyrrelser sett i sammenheng med homofil legning?

Eller eventuelt om det finnes ekspertise på dette området. Jeg skulle gjerne lært mer om dette både av egen interesse og for å kunne bidra litt for andre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart forhøyet forekomst av spiseforstyrrelser er velkjent blant homoseksuelle menn.

De fleste studier tyder på at det motsatte er tilfelle blant kvinner. Altså lavere forekomst av spiseforstyrrelser blant lesbiske enn blant heterofile kvinner.

Kopierer inn en artikkel jeg fant på medline.

1: J Consult Clin Psychol 1994 Apr;62(2):252-60

Sexual orientation and gender as factors in socioculturally acquired vulnerability to body dissatisfaction and eating disorders.

Siever MD

This study investigated the hypothesis that gay men and heterosexual women are dissatisfied with their bodies and vulnerable to eating disorders because of a shared emphasis on physical attractiveness and thinness that is based on a desire to attract and please men. Although men place priority on physical attractiveness in evaluating potential partners, women place greater emphasis on other factors, such as personality, status, power, and income. Therefore, lesbians and heterosexual men are less concerned with their own physical attractiveness and, consequently, less dissatisfied with their bodies and less vulnerable to eating disorders. Several instruments measuring body satisfaction, the importance of physical attractiveness, and symptoms of eating disorders were administered to 250 college students. The sample included 53 lesbians, 59 gay men, 62 heterosexual women, and 63 heterosexual men. Multivariate and univariate analyses of variance were used to examine the differences among the scores of lesbians, gay men, heterosexual women, and heterosexual men on these various constructs. The results generally confirmed the research hypothesis. The implications and ramifications these findings have for the understanding of both the psychology of lesbians and gay men and the prevention and treatment of eating disorders are discussed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille mio

Klart forhøyet forekomst av spiseforstyrrelser er velkjent blant homoseksuelle menn.

De fleste studier tyder på at det motsatte er tilfelle blant kvinner. Altså lavere forekomst av spiseforstyrrelser blant lesbiske enn blant heterofile kvinner.

Kopierer inn en artikkel jeg fant på medline.

1: J Consult Clin Psychol 1994 Apr;62(2):252-60

Sexual orientation and gender as factors in socioculturally acquired vulnerability to body dissatisfaction and eating disorders.

Siever MD

This study investigated the hypothesis that gay men and heterosexual women are dissatisfied with their bodies and vulnerable to eating disorders because of a shared emphasis on physical attractiveness and thinness that is based on a desire to attract and please men. Although men place priority on physical attractiveness in evaluating potential partners, women place greater emphasis on other factors, such as personality, status, power, and income. Therefore, lesbians and heterosexual men are less concerned with their own physical attractiveness and, consequently, less dissatisfied with their bodies and less vulnerable to eating disorders. Several instruments measuring body satisfaction, the importance of physical attractiveness, and symptoms of eating disorders were administered to 250 college students. The sample included 53 lesbians, 59 gay men, 62 heterosexual women, and 63 heterosexual men. Multivariate and univariate analyses of variance were used to examine the differences among the scores of lesbians, gay men, heterosexual women, and heterosexual men on these various constructs. The results generally confirmed the research hypothesis. The implications and ramifications these findings have for the understanding of both the psychology of lesbians and gay men and the prevention and treatment of eating disorders are discussed.

Takk for artikkelen, medline.

Jeg ble litt overraska, både over konklusjonen, og over synet på spiseforstyrrelser. Dette er jo bare et lite utdrag av undersøkelsen, men for meg ser det ut som om forskerne mener at spiseforstyrrelser er et resultat av kroppsfiksering og et ønske om å ta seg godt ut for partneren sin. Så enkelt er det jo langt i fra.

Jeg tror selv at det å erfare at man har andre seksuelle preferanser enn "gjennomsnittet" når man - som i mitt tilfelle - er 15 år, er skremmende nok til å flykte unna alt som har med kropp og seksualitet å gjøre. Det er vel få ting som er så effektivt (men destruktivt og farlig) i så måte som å utvikle anoreksi, bulimi eller tvangsspising. Jeg tror dermed at det er andre og viktigere grunner til at lesber og homser (og heterofile selvsagt!) utvikler spiseforstyrrelser enn kroppsfiksering og ønske om å se bra ut for partneren sin.

Hvordan forekomsten av spiseforstyrrelser er blant lesber og homser i forhold til heterofile, vet jeg ikke noe om. Det er noe av det jeg er nysgjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for artikkelen, medline.

Jeg ble litt overraska, både over konklusjonen, og over synet på spiseforstyrrelser. Dette er jo bare et lite utdrag av undersøkelsen, men for meg ser det ut som om forskerne mener at spiseforstyrrelser er et resultat av kroppsfiksering og et ønske om å ta seg godt ut for partneren sin. Så enkelt er det jo langt i fra.

Jeg tror selv at det å erfare at man har andre seksuelle preferanser enn "gjennomsnittet" når man - som i mitt tilfelle - er 15 år, er skremmende nok til å flykte unna alt som har med kropp og seksualitet å gjøre. Det er vel få ting som er så effektivt (men destruktivt og farlig) i så måte som å utvikle anoreksi, bulimi eller tvangsspising. Jeg tror dermed at det er andre og viktigere grunner til at lesber og homser (og heterofile selvsagt!) utvikler spiseforstyrrelser enn kroppsfiksering og ønske om å se bra ut for partneren sin.

Hvordan forekomsten av spiseforstyrrelser er blant lesber og homser i forhold til heterofile, vet jeg ikke noe om. Det er noe av det jeg er nysgjerrig på.

Det var nettopp forekomsten jeg prøvde å si noe om.

Den er langt større for homofile menn enn for heterofile. Ca. 80 % av menn som har spiseforstyrrelser er homofile.

For kvinner er det motsatt: lavere forekomst blant lesber enn blant heterofile.

Etter denne kunnskapen prøver noen å lage teorier om hvorfor det er slik. Som ellers i psykiatrien er mange av disse teoriene suspekte. Der er jeg helt enig med deg.

Mitt søk i medline var på søkeordene "eating disorders and homosexuality". Du kan jo prøve et søk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det sto en artikkel om dette i IKS medlemsblad Kvinnekraft for noen år siden. I nr 2/97. Du får kjøpt enkeltnumre av bladet fra IKS i Oslo: http://www.iks.no/iks_art.htm#Kvinnekraft

To engelske romaner omkring dette, de får du tak i på Amazon:

"Good Enough to Eat" av Leslea Newman

The Passion of Alice" av Stephanie Grant

Jeg leste i tillegg på en av de danske støtteforeningene om SF sin webside om en bok som heter "Kærlighedens veje" av Annette Bertelsen. Dette har de skrevet om boka: "I et terapiforløb går det endelig op for den Sara, at hendes bulimi stammer fra en undertrykt og fortrængt homoseksualitet (1998)"

Hvordan man får tak i denne boka, aner jeg ikke, men her er en artikkel om forlaget: http://www.cafesukker.dk/arkiv/falken.htm

Lykke til!

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Hei!

Det sto en artikkel om dette i IKS medlemsblad Kvinnekraft for noen år siden. I nr 2/97. Du får kjøpt enkeltnumre av bladet fra IKS i Oslo: http://www.iks.no/iks_art.htm#Kvinnekraft

To engelske romaner omkring dette, de får du tak i på Amazon:

"Good Enough to Eat" av Leslea Newman

The Passion of Alice" av Stephanie Grant

Jeg leste i tillegg på en av de danske støtteforeningene om SF sin webside om en bok som heter "Kærlighedens veje" av Annette Bertelsen. Dette har de skrevet om boka: "I et terapiforløb går det endelig op for den Sara, at hendes bulimi stammer fra en undertrykt og fortrængt homoseksualitet (1998)"

Hvordan man får tak i denne boka, aner jeg ikke, men her er en artikkel om forlaget: http://www.cafesukker.dk/arkiv/falken.htm

Lykke til!

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

Kjære Cath! Takk for din informasjon til brukerne av forumet!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...