Gå til innhold

krisehjelp - henvisning psykolog


Gjest det verste jeg har opplevd

Anbefalte innlegg

Gjest det verste jeg har opplevd

Hvor lenge varer en henvisning man har fått til psykolog? Og hvordan er det enklest å komme i kontakt med psykolog?

Er midt i en krise. En av mine nærmeste har ikke lenge igjen å leve. Kreft!

Har lidd av depresjon i flere år tidligere, og fikk i denne perioden henvisning til psykolog og en lang liste med psykologer jeg kunne forsøke. Jeg ringte og skrev brev, men fikk ikke plass på venteliste en gang, så jeg gav opp. Nå er det to år siden jeg sluttet på antidepressiva. Har følt meg bedre enn noen gang de siste årene... ...inntil nå.

Etter at jeg fikk dødsbudskapet foriige uke har livet rast sammen. Har vært hos verdens verste og minst forståelsesfulle lege (som dessverre er fastlegen min) uten å fått et eneste råd om hva jeg skal gjøre.

Ønsker så inderlig hjelp, for jeg orker ikke dette. Har en jobb som krever at jeg smiler og er hyggelig mot mennesker dagen lang, og studier (snart eksamen) pluss en familie som krever sitt. Har overhodet ikke råd til å oppsøke noen privatklinikk.

Hva gjør jeg nå egentlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte er det helsetjeneste (gratis eller egenandel) knyttet til div studiesteder! Vet om noen som har fått hjelp på dagen (i situasjon som likner din)!

...Eller - bytt fastlege! Skiftene skjer den første i hver mnd, så da kan du jo få en anne lege snart!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror dessverre du vil kunne oppleve en del leger som vegrer seg for å gå inn i en samtale om vanskelige tema. Din fastlege er nok ikke den eneste som gjør "kort prosess" med pasienter som kommer og har behov for råd og veiledning i en vanskelig situasjon.

Når jeg leser det du skriver, så tenker jeg at din reaksjon kanskje er helt normal - men smertefull. Vet ikke helt om psykolog nødvendigvis er eneste løsning - kanskje kan du finne andre samtalepartnere som kan gjøre like god nytte? Kanskje er det noen i vennekretsen som selv har mistet noen og som derfor har gode forutsetninger for å forstå det du sliter med. Et annet alternativ kan være å oppsøke en prest - noen prester er gode på å snakke om slike temaer enten du selv anser deg som religiøs eller ikke. Jeg har også en forestilling om at det går an å kontakte kreftforeningen, og få snakke med en sykepleier der.

Kanskje er det slik at du blir ekstra skremt over din egen reaksjon fordi du tidligere har slitt med depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det verste jeg har opplevd

Ofte er det helsetjeneste (gratis eller egenandel) knyttet til div studiesteder! Vet om noen som har fått hjelp på dagen (i situasjon som likner din)!

...Eller - bytt fastlege! Skiftene skjer den første i hver mnd, så da kan du jo få en anne lege snart!

Lykke til!

Det var oppløftende med så rask respons. Tusen takk for råd! Skal bytte fastlege i morgen den dag (evt melde meg ut av hele ordningen). Det med at studiestedet kanskje har et tilbud har jeg faktisk ikke tenkt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...