AnonymBruker Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Anna Blix - biolog og forfatter - skriver i Aftenposten: Jeg hater å være «mamma». Jeg hater ikke å være mamma fordi jeg angrer på å få barn. Jeg hater å være mamma fordi det følger så mange forventninger fra samfunnet med det. Forventninger vi ikke har til mannlige foreldre. At det viktigste i livet mitt skal være barna mine, at jeg skal ofre alt for dem. Vi forventer at mammaer skal utstyre ungene med den emosjonelle ballasten de trenger for å fungere i samfunnet, mens det er nok at en pappa gir dem tørre klær og passe næringsrik mat. At mammaer skal elske litt mer, føle litt mer, orke litt mer, i kraft av å være mamma. Er det noen som kjenner seg igjen? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/d4mwkO/anna-blix-jeg-hater-aa-vaere-mamma-men-vent-litt-med-aa-ringe-barnevernet Anonymkode: 63fda...e84 0 Siter
Ekstra Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Anna Blix - biolog og forfatter - skriver i Aftenposten: Jeg hater å være «mamma». Jeg hater ikke å være mamma fordi jeg angrer på å få barn. Jeg hater å være mamma fordi det følger så mange forventninger fra samfunnet med det. Forventninger vi ikke har til mannlige foreldre. At det viktigste i livet mitt skal være barna mine, at jeg skal ofre alt for dem. Vi forventer at mammaer skal utstyre ungene med den emosjonelle ballasten de trenger for å fungere i samfunnet, mens det er nok at en pappa gir dem tørre klær og passe næringsrik mat. At mammaer skal elske litt mer, føle litt mer, orke litt mer, i kraft av å være mamma. Er det noen som kjenner seg igjen? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/d4mwkO/anna-blix-jeg-hater-aa-vaere-mamma-men-vent-litt-med-aa-ringe-barnevernet Anonymkode: 63fda...e84 Jeg synes kronikken har noen poenger, selv om de er veldig satt på spissen og bruker sterke ord. Skjønner ikke helt hva spørsmålet i overskriften i innlegget har med innholdet i kronikken å gjøre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Ingen grunn til å sutre; det er jo barnehage og skole som hovedsakelig gjør dette arbeidet uansett. Foreldre har veldig lite med egne barn å gjøre. Anonymkode: 5e60a...c7d 0 Siter
Ekstra Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen grunn til å sutre; det er jo barnehage og skole som hovedsakelig gjør dette arbeidet uansett. Foreldre har veldig lite med egne barn å gjøre. Anonymkode: 5e60a...c7d Du har ikke barn, forstår jeg. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Ekstra skrev (1 minutt siden): Du har ikke barn, forstår jeg. Jo, faktisk. Men jeg var hjemme med dem da de var små. Jeg har altså gjort den jobben andre klager over å måtte gjøre selv om de sender barna sine i barnehagen. Da blir jeg provosert. Anonymkode: 5e60a...c7d 0 Siter
Ekstra Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, faktisk. Men jeg var hjemme med dem da de var små. Jeg har altså gjort den jobben andre klager over å måtte gjøre selv om de sender barna sine i barnehagen. Da blir jeg provosert. Anonymkode: 5e60a...c7d Og fornøyd med egne valg, da, forstår jeg. Jeg tror ikke så mange foreldre klager over å måtte ta seg av barn, faktisk tror jeg de fleste foreldre synes de får for lite tid med egne barn. Jeg tror også barn over en viss alder har godt av å gå i barnehage, men det er en annen diskusjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Ekstra skrev (1 minutt siden): Og fornøyd med egne valg, da, forstår jeg. Jeg tror ikke så mange foreldre klager over å måtte ta seg av barn, faktisk tror jeg de fleste foreldre synes de får for lite tid med egne barn. Jeg tror også barn over en viss alder har godt av å gå i barnehage, men det er en annen diskusjon. Men det kvinnemennesket som har skrevet kronikken klager jo Anonymkode: 5e60a...c7d 0 Siter
Ekstra Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det kvinnemennesket som har skrevet kronikken klager jo Anonymkode: 5e60a...c7d Hun klager over forventningene som stilles til henne som mor, ikke over morsrollen som sådan. 0 Siter
Grendel Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anna Blix - biolog og forfatter - skriver i Aftenposten: Jeg hater å være «mamma». Jeg hater ikke å være mamma fordi jeg angrer på å få barn. Jeg hater å være mamma fordi det følger så mange forventninger fra samfunnet med det. Forventninger vi ikke har til mannlige foreldre. At det viktigste i livet mitt skal være barna mine, at jeg skal ofre alt for dem. Vi forventer at mammaer skal utstyre ungene med den emosjonelle ballasten de trenger for å fungere i samfunnet, mens det er nok at en pappa gir dem tørre klær og passe næringsrik mat. At mammaer skal elske litt mer, føle litt mer, orke litt mer, i kraft av å være mamma. Er det noen som kjenner seg igjen? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/d4mwkO/anna-blix-jeg-hater-aa-vaere-mamma-men-vent-litt-med-aa-ringe-barnevernet Anonymkode: 63fda...e84 Det finnes ikke noe "vi" som har lave forventninger til fedre. Det finnes ikke noe "vi" som forventer at kvinner skal ofre alt for barna. Det å ofte karrieren for å være hjemme med barna er det mest provoserende en kvinne kan gjøre. Det finnes ikke noe "vi" som forventer at mødre alene skal gi barna dem emosjonelle ballasten de behøver i samfunnet. 3 Siter
laban Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar (endret) Ekstra skrev (18 timer siden): Skjønner ikke helt hva spørsmålet i overskriften i innlegget har med innholdet i kronikken å gjøre. Spørsmålet står et stykke nedi artikkelen. Jeg synes mye av innholdet virker som om det er fra fortiden, f.eks. fra da jeg selv fikk mitt eldste barn og pappapermen var frivillig (i den forstand at man ikke mistet ukene hvis far ikke tok den ut). Det er ca. 35 år siden. Jeg hadde håpet at verden hadde gått litt framover siden da, det applauderes vel ikke like heftig for å ta ut fars uker nå? En fordel den gangen var at man slapp å oppsøke all fordømmelsen og sammenlikningen med andre på såkalt sosiale medier. De fleste førstegangsmødre har nok av usikre tanker i eget hode, de trenger ikke påfyll av "regler" og absolutte sannheter som noen spyr ut på nett. Jeg vet ikke hvor mye av det som står i artikkelen, finnes bare i forfatterens eget hode og/eller på nettfora man ikke trenger å ta hensyn til? Fagfolk er vanligvis ikke så fordømmende, de ser mange forskjellige løsninger og baserer anbefalingene sine på mer enn bare privat synsing. Jeg er innbitt motstander av unyanserte normer som liksom skal gjelde alle barn og alle foreldre. Jeg skrev massevis av innlegg her i årene etter årtusenskiftet som dokumenterer det. Eksempelvis syndet jeg i sin tid mot den grunnregelen som jeg har forstått er innført nå: Mor kan ikke forlate barnet i flere timer enn det antall måneder ungen er. Jeg reiste fra min eldste fra lørdag morgen til søndag middag, dvs. mer enn 24 timer, noen måneder før toårsdagen. Det var første gang jeg var borte en natt etter fødselen, derfor husker jeg det godt. Jeg synes det er merkelig at det ikke teller at barnet sov omtrent 12 av de timene og at det var hjemme hos seg selv sammen med far, det var liksom ikke bortsatt hos fremmede. Jeg ble mottatt med begeistring da jeg kom hjem, men jeg tror nok jeg er den eneste av oss som har noen minner om den helgen. De som er foreldre nå, var småbarn mens permisjonen var kort og barnehageplass til ettåringer var forbeholdt de som hadde diagnoser eller andre dokumenterbare problemer. Mange ble passet av dagmamma i en periode. Foreldrene måtte finne en løsning som passet for akkurat deres situasjon, det er mange variable - økonomi, jobbsituasjon, antall småbarn i familien, reisevei osv. i det uendelige. Sånn er faktisk livet, man må gjøre valg som er gjennomførbare. Jeg har aldri forstått hvorfor mange (flest kvinner, dessverre) er så opptatt av å rettferdiggjøre sine egne prioriteringer ved å rakke ned på andres. Endret 28. januar av laban 6 Siter
Nestegang Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Enig med Grendel i at dette "vi" hun snakker om er litt ullent. Hvem er egentlig disse som applauderer pappaperm og dømmer mammaer som prioriterer jobb? Samtidig tror jeg hun har et poeng i at forventningene fortsatt er litt forskjellige. Ikke nødvendigvis fra "samfunnet" som en stor abstrakt masse, men fra familie, svigermor, helsestasjonen, andre mødre på Facebook. Det er fortsatt mor som får spørsmål om barnet sover gjennom natten, og som får blikket hvis ungen har feil klær på seg i barnehagen. Men jeg er litt lei av kronikker som later som at mødre er ofre for ytre press uten noen egen agens. De fleste av oss velger faktisk selv hvem vi hører på og hvilke standarder vi legger oss på. 1 Siter
Grendel Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Nestegang skrev (1 time siden): Enig med Grendel i at dette "vi" hun snakker om er litt ullent. Hvem er egentlig disse som applauderer pappaperm og dømmer mammaer som prioriterer jobb? Samtidig tror jeg hun har et poeng i at forventningene fortsatt er litt forskjellige. Ikke nødvendigvis fra "samfunnet" som en stor abstrakt masse, men fra familie, svigermor, helsestasjonen, andre mødre på Facebook. Det er fortsatt mor som får spørsmål om barnet sover gjennom natten, og som får blikket hvis ungen har feil klær på seg i barnehagen. Men jeg er litt lei av kronikker som later som at mødre er ofre for ytre press uten noen egen agens. De fleste av oss velger faktisk selv hvem vi hører på og hvilke standarder vi legger oss på. Jeg tror også at det fortsatt kan være litt ulike forventninger og at de kommer fra mange kanter. Hun overdriver bare så voldsomt at jeg detter helt av. Jeg mistenker at hun bruker talepunkter som stammer fra feminismen på 70 tallet. Det er sånne vedtatte sannheter som bare lever videre mens verden endrer seg. Det er ikke normalt i dag at fedre ikke kan skifte bleie. Det var ikke normalt for 30 år siden heller. Vi må 50-60 år tilbake. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar laban skrev (På 28.1.2026 den 9.27): En fordel den gangen var at man slapp å oppsøke all fordømmelsen og sammenlikningen med andre på såkalt sosiale medier. Det slipper man fortsatt, det er frivillig å bruke såkalte sosiale medier. 0 Siter
laban Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar psykedeliker skrev (10 minutter siden): Det slipper man fortsatt, det er frivillig å bruke såkalte sosiale medier. Jeg vet det, men det virker som om de yngre generasjonene (og det er de som har småbarn nå) ser annerledes på det. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar laban skrev (27 minutter siden): Jeg vet det, men det virker som om de yngre generasjonene (og det er de som har småbarn nå) ser annerledes på det. Hvordan noen "ser på det" forandrer ikke fakta. 0 Siter
laban Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar psykedeliker skrev (6 minutter siden): Hvordan noen "ser på det" forandrer ikke fakta. Selvsagt ikke. Men hvis vi skal diskutere artikkelen i Aftenposten som tråden handler om, må vi nesten forholde oss til den hverdagen forfatteren antakelig befinner seg i. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar laban skrev (1 time siden): Men hvis vi skal diskutere artikkelen i Aftenposten som tråden handler om, må vi nesten forholde oss til den hverdagen forfatteren antakelig befinner seg i. Det er i så fall en hverdag hun har valgt selv, i den forstand at vi alle velger hvordan vi forholder oss til virkeligheten. Å påpeke at det finnes andre alternativer enn akkurat det hun har valgt, er også en del av diskusjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.