Gå til innhold

Hvor lett er det å få tilpasset jobb uten at NAV mer eller mindre subsidierer hele greia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg må det. Jeg kan ikke jobbe på et kontor. Ikke fordi jeg er vanskelig sosialt per se, men fordi jeg garantert får symptomer og episoder der. Det er ikke mulig. Jeg må ha hjemmekontor og jeg må selv kunne bestemme når jeg eventuelt tar noe sosialt fysisk. Det er helt nødvendig for at jeg skal kunne yte forutsigbart over tid og ivareta min egen helse samtidig.

Anonymkode: 25736...fe4

Det finnes jobber som er 100% hjemmekontor, men det finnes jo også helt andre jobber som krever lite sosial interaksjon. Renhold, langtransport, budbil... 

Anonymkode: 5bb99...3f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, psykedeliker said:

Hva legger du i "noe sosialt" her? Er det deltakelse i "teambuilding" (les: drite seg selv ut foran alle kollegene for å "bonde"), "fredagspils" (les: bøtte en flaske tequila og våkne i fyllaarresten dagen etter), eller bare å snakke om faget og arbeidsoppgavene med gode kolleger?

For mange er det siste også vanskelig.

Anonymkode: b56b3...5d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, i mitt tilfelle så konker hjernen med all sosial interaksjon. Har fått et helt sykt rart forhold til å snakke med andre mennesker av det. Hver eneste interaksjon er som et slags eksperiment der jeg prøver å få hjernen til å ikke gå helt i fistel, stort sett uten vellykket resultat. Har gitt det litt opp. Føles nesten godt å bare anse seg selv som et håpløst tilfelle. Føles langt bedre enn å stå i en endeløs limbo som man aldri kommer ut av uansett.

Anonymkode: 25736...fe4

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 10.34):

Hvorfor vil de være i jobb i det hele tatt da?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutes ago, psykedeliker said:

Hvorfor vil de være i jobb i det hele tatt da?

Vil? Noe skal man ha å leve av.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe skal man ha å leve av.

Får du ikke trygden du har rett på?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutes ago, psykedeliker said:

Får du ikke trygden du har rett på?

En får ikke trygd av den grunn nei!

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En får ikke trygd av den grunn nei!

Jeg kjenner mange som har fått trygd av langt mindre alvorlige grunner, så dette henger ikke helt sammen.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, psykedeliker said:

Jeg kjenner mange som har fått trygd av langt mindre alvorlige grunner, så dette henger ikke helt sammen.

Man får ikke trygd av slike grunner.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man får ikke trygd av slike grunner.

Neivel, av hvilke grunner får man trygd da? Har du en komplett oversikt?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, psykedeliker said:

Neivel, av hvilke grunner får man trygd da? Har du en komplett oversikt?

Hvis man ikke har inntektsevne.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man ikke har inntektsevne.

Dette er ikke svar på spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutes ago, psykedeliker said:

Dette er ikke svar på spørsmålet.

Det er inntektsevnen, ikke diagnosen som gjør om man har rett til trygd.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er inntektsevnen, ikke diagnosen som gjør om man har rett til trygd.

Fortsatt ikke svar på spørsmålet. Hvilke spesifikke utfordringer definerer om man har inntektsevne eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutes ago, psykedeliker said:

Fortsatt ikke svar på spørsmålet. Hvilke spesifikke utfordringer definerer om man har inntektsevne eller ikke?

Ting som gjør at du ikke kan jobbe.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ting som gjør at du ikke kan jobbe.

Klarer man ikke å samhandle med kollegene sine på en arbeidsplass, klarer man ikke jobbe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 15.56):

For 35 kroner timen tar de ikke noen sjanse på deg, de bare profitterer på arbeidet du faktisk gjør.

Det vet vi ikke noe om. Hvor mye produserer vedkommende per time? Det er også mulig å se på det som kvalifisering på lik linje med en sykepleiestudents praksis i sykehus eller hjemmesykepleie eller politistudentenes 2. år i praksis hos politiet.

Det finnes en utradisjonell måte å gjøre det på som en av mine pasienter brukte. Hun oppsøkte en arbeidsgiver på et sted hun hadde lyst til å jobbe. Hun sa til sjefen at hun ville prøve seg, og så kunne sjefen på slutten av hver uke lønne henne med det beløp sjefen mente hun hadde produsert for. Det ble lite første uka, men stadig økende. Nå har hun fast jobb der.

PS: Anbefaler ikke alle å be om lønn som fortjent 🙂

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Det finnes en utradisjonell måte å gjøre det på som en av mine pasienter brukte. Hun oppsøkte en arbeidsgiver på et sted hun hadde lyst til å jobbe. Hun sa til sjefen at hun ville prøve seg, og så kunne sjefen på slutten av hver uke lønne henne med det beløp sjefen mente hun hadde produsert for. Det ble lite første uka, men stadig økende. Nå har hun fast jobb der.

PS: Anbefaler ikke alle å be om lønn som fortjent 🙂

Dette var en veldig fin måte å gjøre det på. Jeg står i en lignende situasjon, og får meg ikke til å sende søknader, jeg klarer ikke finne noen grunner til at en arbeidsplass skal velge meg. Jeg har hatt veldig lyst til å skrive helt ærlige søknader, der jeg legger meg flat og presenterer meg som jeg er. Hvis det i tillegg kunne kommet med en slags avtale om "lønn meg etter skjønn", så kunne det kanskje vært noe. Men hvem vil vel ansette noen så desperat? 

Anonymkode: 10592...d16

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...