Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke få hormon behandling i overgangsalderen på blå resept, når man rett og slett ikke fungerer uten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt forferdelige overgangsalder plager. Uten blir jeg stiv som 90 åring, psykisk ustabil, blir glemsk, fjern og sover veldig lite, så lite at jeg kan da bli psykotisk eller fungerer kun på overlevelses modus. 

Behandling medisin jeg kjøpte sist kostet meg nesten 900 kr. 

Jeg har mistet jobber og havnet på nav på grunn av plagene. Nå sakte men sikkert mer stabil. Mulig jeg nå kan begynne å jobbe. 

Hvorfor må man betale selv for medisinering som er nødvendig for at en skal fungere? 

Anonymkode: d7ab9...93c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan jo ikke ha all medisin som får "folk til å fungere" på blå resept, hvor skal man ta pengene fra? De må prioritere. 

Hvor lenge varer medisinen du kjøper for 900 kroner? Det er vel ikke mange du skal kjøpe av dem før du har frikort?

Anonymkode: 93135...d2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan jo ikke ha all medisin som får "folk til å fungere" på blå resept, hvor skal man ta pengene fra? De må prioritere. 

Hvor lenge varer medisinen du kjøper for 900 kroner? Det er vel ikke mange du skal kjøpe av dem før du har frikort?

Får man frikort for medisiner?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man får ikke frikort av kjøp av reseptfrie medisiner.

AnonymBruker
Skrevet
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Man får ikke frikort av kjøp av reseptfrie medisiner.

Ikke snakk om resept frie. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke snakk om resept frie. 

Jeg skrev feil, jeg mente at man vel ikke oppnår frikort for annet egenandel ved kjøp av medisiner på blå resept.

Endret av Ekstra
AnonymBruker
Skrevet
Ekstra skrev (14 minutter siden):

Jeg skrev feil, jeg mente at man vel ikke oppnår frikort for annet egenandel ved kjøp av medisiner på blå resept.

Men problemet til TS var vel at disse ikke var på blå resept?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men problemet til TS var vel at disse ikke var på blå resept?

Ja, og når hun ikke har blå resept må hun betale hele prisen selv. Hadde medisinen vært på blå resept, hadde hun kun måttet betale egenandel, inntil frikortgrensen ble nådd, og da hadde hun ikke betalt noen ting. Jeg var litt upresis over her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker flere typer hormonmedisiner pga overgangsalderplager og er oppe i rundt 5000,- i året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har helt forferdelige overgangsalder plager. Uten blir jeg stiv som 90 åring, psykisk ustabil, blir glemsk, fjern og sover veldig lite, så lite at jeg kan da bli psykotisk eller fungerer kun på overlevelses modus. 

Behandling medisin jeg kjøpte sist kostet meg nesten 900 kr. 

Jeg har mistet jobber og havnet på nav på grunn av plagene. Nå sakte men sikkert mer stabil. Mulig jeg nå kan begynne å jobbe. 

Hvorfor må man betale selv for medisinering som er nødvendig for at en skal fungere? 

Hvis du har svært uttalte plager, som det jo høres ut som du har, så kan din fastlege (eller gynekolog vil jeg tro) søke om refusjon fra Helfo. Det er strenge kriterier for å få slike medisiner på blå resept, man må være under 40 år (altså ha svært tidlig oa) eller ha svært uttalte plager som sagt. Ta det opp med legen din om dere ikke allerede har snakket om det. Noen er dessverre så uheldige og blir plaget så mye som deg. Klem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...