Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke få hormon behandling i overgangsalderen på blå resept, når man rett og slett ikke fungerer uten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mitt poeng er at jeg mener man skal få de av staten når de er så viktige for normal fungering. Jeg syntes ikke det er riktig at en skal måtte betale for sånt og det er nå min mening. 

Anonymkode: d7ab9...93c

Hvordan skal man definere "normal fungering"?

Og siden det vil koste mer enn i dag - hvor skal man ta pengene fra? Hvem skal få mindre slik at vi kan gi mer til gratis medisinering?

Anonymkode: 93135...d2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lady HM skrev (5 timer siden):

4000,- per år for ikke livsnødvendige medisiner synes jeg ikke er så ille, egentlig selv om jeg skjønner at noen synes det er for mye penger hvis man har lite. 

Jeg svarte bare i utgangspunktet fordi 900,- i en uspesifisert tidsperiode ikke er mulig å ha noen mening om...

I tillegg kan man jo også regne med priser for legebesøk og ikke minst besøk hos privat gyn... Jeg var hos gyn for et par dager siden, en jeg vet er veldig dyktig, profesjonell og vennlig for jeg har vært hos henne før. Går jeg til legen må jeg først vente på legetime (og nå og et halvt å fremover har legen min permisjon og jeg har en 74 år gammel vikar...) og deretter risikere å vente i månedsvis på å få time hos en gyn med refusjonsordning. Det er lite aktuelt når det gjelder plutselige blødninger i min alder for å si det sånn. 15-20 min hos gynekologen. 2100,- takk. Jada, det koster å være kvinnfolk! Heldigvis har jeg råd til det, men det er mange kvinner som ikke kan slenge ut tusenlapper i hytt og pine, selv om det gjelder helsa si!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan skal man definere "normal fungering"?

Og siden det vil koste mer enn i dag - hvor skal man ta pengene fra? Hvem skal få mindre slik at vi kan gi mer til gratis medisinering?

Når man blir så syk av symptomene i overgangsalderen at man faller ut av arbeidslivet - da er man langt utenfor "normal fungering"! Det koster samfunnet mye mer å sette disse på uføretrygd enn å betale de tusenlappene i året det vil koste å gi dem gratis medisiner slik at de kan fortsette å stå i jobb.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Når man blir så syk av symptomene i overgangsalderen at man faller ut av arbeidslivet - da er man langt utenfor "normal fungering"! Det koster samfunnet mye mer å sette disse på uføretrygd enn å betale de tusenlappene i året det vil koste å gi dem gratis medisiner slik at de kan fortsette å stå i jobb.

Det er jeg enig med deg i. Men systemet har nok ikke rom for individuelle forskjeller her.

Skrevet
Lillemus skrev (22 minutter siden):

Samtidig er det ikke uvanlig at folk bruker tilsvarende beløp på ting som frisør eller ferie. Jeg synes det er rart å forvente at man ikke skal ha utgifter knyttet til helse.

Skrevet
Lillemus skrev (30 minutter siden):

I tillegg kan man jo også regne med priser for legebesøk og ikke minst besøk hos privat gyn... Jeg var hos gyn for et par dager siden, en jeg vet er veldig dyktig, profesjonell og vennlig for jeg har vært hos henne før. Går jeg til legen må jeg først vente på legetime (og nå og et halvt å fremover har legen min permisjon og jeg har en 74 år gammel vikar...) og deretter risikere å vente i månedsvis på å få time hos en gyn med refusjonsordning. Det er lite aktuelt når det gjelder plutselige blødninger i min alder for å si det sånn. 15-20 min hos gynekologen. 2100,- takk. Jada, det koster å være kvinnfolk! Heldigvis har jeg råd til det, men det er mange kvinner som ikke kan slenge ut tusenlapper i hytt og pine, selv om det gjelder helsa si!

Men nå var det blåreseptordningen vi diskuterte, og ikke legebesøkene. Å gå til privat gynekologi er et valg, man kommer seg til gynekolog selv om man ikke kan ta seg råd til å betale privat. Jeg har ikke råd til å gå privat, men jeg får den hjelpen jeg trenger likevel.

Og fungering i hverdagen gjelder alle sykdommer, og mange har sykdommer som slettes ikke er kvinnesykdommer og de får fremdeles ikke alle medisiner dekket av staten. Selv bruker jeg 7 forskjellige medisiner hver dag for å fungere, bare 4 av dem er på blåresept. 

Skrevet
Lady HM skrev (7 timer siden):

Men nå var det blåreseptordningen vi diskuterte, og ikke legebesøkene. Å gå til privat gynekologi er et valg, man kommer seg til gynekolog selv om man ikke kan ta seg råd til å betale privat. 

Jeg tok med utgifter i forbindelse med oa, ikke bare resepter. Privat gyn er helt klart et valg man gjør, men når man begynner å blø etter flere år uten blødninger i min alder, og har en familiehistorie med fjerning av livmor og alt dertilhørende pga stygge celleforandringer, så er ikke det å vente på gyn i månedsvis et tema, rett og slett.

Skrevet
Lady HM skrev (11 timer siden):

Men nå var det blåreseptordningen vi diskuterte, og ikke legebesøkene.

Nå har jeg vært på apoteket og hentet ut 5 pakker med 3 ulike hormonpreparater pga oa. 1637,-. Varer i ca.3 mnd. Så det koster.

Skrevet (endret)

Problemet her er vel ikke at det ikke kan brukes penger på helse - men at det blir et klasseskille på hvem som kan og hvem som ikke kan ta seg råd. Det er ganske mange andre medisiner som f.eks. høyt blodtrykk, AD osv som gis på blå resept. Det samme problemet gjelder slankemedisin. Til slutt kan regningen som nå er mye høyere falle til det offentlige likevel. 

Endret av cilie
Skrevet
Lillemus skrev (6 timer siden):

Jeg tok med utgifter i forbindelse med oa, ikke bare resepter. Privat gyn er helt klart et valg man gjør, men når man begynner å blø etter flere år uten blødninger i min alder, og har en familiehistorie med fjerning av livmor og alt dertilhørende pga stygge celleforandringer, så er ikke det å vente på gyn i månedsvis et tema, rett og slett.

Jeg ser absolutt det poenget, men her er det fastlegeordningen som svikter - ikke blåreseptordningen 🙂 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...