Drømmeautomat Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Jeg ble nysgjerrig og spurte ChatGPT. Jeg har bipolar 2 og kjente med veldig igjen i dette: Mange beskriver dem som: Tvangspregede Repeterende Vanskelige å riste av, selv når man egentlig ikke ønsker å dø Hele svaret: Ja — dessverre er det vanlig. Ved bipolar depresjon er selvmordstanker svært hyppige, og ofte mer intense og påtrengende enn ved unipolar depresjon. Det er viktig å si tydelig: 👉 Dette er et symptom på sykdommen, ikke et tegn på hvem du er eller hva du egentlig vil. Hvor vanlig er det? Forskning viser at: 60–80 % med bipolar lidelse opplever selvmordstanker i depressive faser Risikoen er betydelig høyere enn ved vanlig depresjon Selvmordstanker kan komme: Tidlig i episoden Brått Uten “logisk” utløsende årsak Mange beskriver dem som: Tvangspregede Repeterende Vanskelige å riste av, selv når man egentlig ikke ønsker å dø Hvorfor er bipolar depresjon ekstra belastende? Noen grunner: Dyp håpløshet + energiløshet Sterk indre smerte, skam eller selvkritikk Tidligere erfaring med maniske/hypomane faser → kontrasten gjør fallet verre Noen har fortsatt litt energi, men med mørkt tankeinhold (farlig kombinasjon) Et veldig viktig poeng Å ha selvmordstanker betyr ikke nødvendigvis at: Du kommer til å handle på dem Du egentlig vil dø Ofte betyr det: «Jeg orker ikke denne tilstanden mer.» Og den tilstanden er forbigående, selv om det ikke føles sånn nå. 1 Siter
munchin Skrevet 9. februar Forfatter Skrevet 9. februar Drømmeautomat skrev (5 timer siden): Jeg ble nysgjerrig og spurte ChatGPT. Jeg har bipolar 2 og kjente med veldig igjen i dette: Mange beskriver dem som: Tvangspregede Repeterende Vanskelige å riste av, selv når man egentlig ikke ønsker å dø Hele svaret: Ja — dessverre er det vanlig. Ved bipolar depresjon er selvmordstanker svært hyppige, og ofte mer intense og påtrengende enn ved unipolar depresjon. Det er viktig å si tydelig: 👉 Dette er et symptom på sykdommen, ikke et tegn på hvem du er eller hva du egentlig vil. Hvor vanlig er det? Forskning viser at: 60–80 % med bipolar lidelse opplever selvmordstanker i depressive faser Risikoen er betydelig høyere enn ved vanlig depresjon Selvmordstanker kan komme: Tidlig i episoden Brått Uten “logisk” utløsende årsak Mange beskriver dem som: Tvangspregede Repeterende Vanskelige å riste av, selv når man egentlig ikke ønsker å dø Hvorfor er bipolar depresjon ekstra belastende? Noen grunner: Dyp håpløshet + energiløshet Sterk indre smerte, skam eller selvkritikk Tidligere erfaring med maniske/hypomane faser → kontrasten gjør fallet verre Noen har fortsatt litt energi, men med mørkt tankeinhold (farlig kombinasjon) Et veldig viktig poeng Å ha selvmordstanker betyr ikke nødvendigvis at: Du kommer til å handle på dem Du egentlig vil dø Ofte betyr det: «Jeg orker ikke denne tilstanden mer.» Og den tilstanden er forbigående, selv om det ikke føles sånn nå. Takk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.