Gå til innhold

Angst, følelser og rasjonell tenking

Anbefalte innlegg

Skrevet
ISW skrev (40 minutter siden):

Det er mulig jeg generelt har et tvangspreget tankesett. Men jeg synes jeg får veldig lite støtte for å ta tak i ting i livet mitt. 

Jeg er overbevist om at tilbakemeldingene er utelukkende godt og omsorgsfullt ment. Men fokus på forbedring av helse og livsstil kan bli en stressfaktor hvis man lar det få for stor plass og ikke unner seg litt slingringsmonn. Det er viktig å være snille mot seg selv. Alt med måte. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vendi skrev (1 time siden):

Det tenker jeg også at du får. Jeg kan ikke se så mye galt i å ville ta noen grep i livet sitt for å forbedre helsa. Slikt applauderes gjerne av mange, så hvorfor ikke du får mer "applaus" undrer meg litt. Men det er vel kanskje fordi (som stjernestøv er inne på) at mange her inne bryr seg om deg og er litt redde for at du tar det litt for hardt sånn at det går utover trivselen og den psykiske helsa di ❤️ 

Jeg også kan bli litt bekymret, men jeg velger fremdeles å heie på deg, for jeg har tiltro til at du utmerket klarer å styre dette selv ❤️

Tusen takk ❤️

Skrevet
ISW skrev (4 timer siden):

Det er mulig jeg generelt har et tvangspreget tankesett. Men jeg synes jeg får veldig lite støtte for å ta tak i ting i livet mitt. 

Men når måtte du «ta tak» i livet ditt? Jeg synes det virker som du i større grad må ta tak i livet ditt nå?

Jeg synes også du får ganske mye støtte her. Som vanlig er det ikke bare «heia, heia», men også ulike meninger og råd. Samtidig bagatelliserer du det hele ved å fremheve at du betaler for dette selv og ikke belaster det offentlige. Jeg lurer da på hvorfor det er viktig å påpeke det? 

Skrevet

Skulle gjerne slettet innlegget over - det kom litt feil ut, og jeg ser at ting fra ulike forum blandes. 

Skrevet

Når jeg leser ditt startinnlegg, får jeg assosiasjoner til Wilhelmsen og hans behandling av hypokondere. Hypokondere er jo redd for å dø pga alvorlige sykdommer. Noe av det første han spør dem om er: Er du villig til å akseptere at du er dødelig/ dvs at du en gang kommer til å dø? Det er et helt grunnleggende spørsmål fordi hypokondere har en ubevisst forestilling om at dersom de bare passer på nøye nok og blir undersøkt nøye nok ofte nok, så kan de forhindre at de dør.

Så spørsmålet til deg blir: Kan du akseptere at angst kan ramme deg igjen? Kan du vente med å løse problemet til det kommer dvs leve nå?

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Når jeg leser ditt startinnlegg, får jeg assosiasjoner til Wilhelmsen og hans behandling av hypokondere. Hypokondere er jo redd for å dø pga alvorlige sykdommer. Noe av det første han spør dem om er: Er du villig til å akseptere at du er dødelig/ dvs at du en gang kommer til å dø? Det er et helt grunnleggende spørsmål fordi hypokondere har en ubevisst forestilling om at dersom de bare passer på nøye nok og blir undersøkt nøye nok ofte nok, så kan de forhindre at de dør.

Så spørsmålet til deg blir: Kan du akseptere at angst kan ramme deg igjen? Kan du vente med å løse problemet til det kommer dvs leve nå?

Jeg skjønner hva du mener.

Det jeg tenker jeg trenger å lære meg litt mer om, er eksakt hvordan man vender fokuset vekk fra angsten (når den kommer). For det er jo tankene om angsten som er problemet, og ikke angsten i seg selv. Sistnevnte kan jeg bli kvitt i morgen ved å øke Fluanxol til 2-3 mg. Men tanken min er at det er en lite farbar vei å tenke at jeg aldri skal ha angst igjen. Jeg vil bare forholde meg til den på en mer hensiktsmessig måte. 

Litt, uten sammenligning for øvrig, som med ekstraslag. Det er en bedre strategi å lære seg å håndtere den psykiske reaksjonen på ekstraslag enn å prøve og aldri ha ekstraslag (f.eks med antiarytmika).

Endret av ISW
Skrevet
cilie skrev (40 minutter siden):

Men når måtte du «ta tak» i livet ditt? Jeg synes det virker som du i større grad må ta tak i livet ditt nå?

Jeg synes også du får ganske mye støtte her. Som vanlig er det ikke bare «heia, heia», men også ulike meninger og råd. Samtidig bagatelliserer du det hele ved å fremheve at du betaler for dette selv og ikke belaster det offentlige. Jeg lurer da på hvorfor det er viktig å påpeke det? 

Dette innlegget er helt greit, men hører egentlig hjemme i dagboken min og ikke her. For jeg ser egentlig ingen stor sammenheng mellom sunn livsstil og angst for angst. Vi kan gjerne diskutere begge deler, men ikke sauset sammen, synes jeg ❤️

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner hva du mener.

Det jeg tenker jeg trenger å lære meg litt mer om, er eksakt hvordan man vender fokuset vekk fra angsten (når den kommer). For det er jo tankene om angsten som er problemet, og ikke angsten i seg selv. Sistnevnte kan jeg bli kvitt i morgen ved å øke Fluanxol til 2-3 mg. Men tanken min er at det er en lite farbar vei å tenke at jeg aldri skal ha angst igjen. Jeg vil bare forholde meg til den på en mer hensiktsmessig måte. 

Litt, uten sammenligning for øvrig, som med ekstraslag. Det er en bedre strategi å lære seg å håndtere den psykiske reaksjonen på ekstraslag enn å prøve og aldri ha ekstraslag (f.eks med antiarytmika).

Det er jo også en måte å ønske å oppnå kontroll på. 🙂 

Anonymkode: 70e2f...957

Skrevet (endret)

Bare en kommentar også om dette med å betale for behandlingen selv.

Det handler ikke om at "se på meg, så vellykket jeg er som kan betale for behandlingen selv". Det handler om tre (andre) ting.

1. Det er lettere å velge et sted som er spesialisert i en type terapi. I mitt tilfelle har jeg tillit til MKT Norge, også fordi jeg vet at jeg får en konkret behandler (som jeg også kjenner). Da slipper jeg risikoen for at jeg får en mosegrodd avtalespesialist som i verste fall skal bruke 10 timer på å analysere barndom, fravær av sexliv og vanskelige følelser ovenfor min avdøde kanin som årsak for angsten.

2. Jeg ville neppe fått et tilbud i det offentlige uansett.

3. Om jeg skulle fått et tilbud, ville jeg sikkert fått behandling en gang i løpet av 2027. 

Endret av ISW
Stikkelsbær
Skrevet

Jeg hadde ofte angst, eller heller bekymring for å ikke få sove. Det opptok en del tid i hodet, og var vel litt en ond sirkel. 

Min løsning ble å skaffe meg innsovningstabletter, men ikke bruke dem. Har kanskje brukt 10 halve tabletter i løpet av 10 år, og kun når jeg har sovet borte i helt uvante omgivelser. Jeg vet at jeg har disse tablettene, og dermed kan jeg slappe av selv om søvnen ikke kommer. En natt eller to med minimal søvn, tåler kroppen godt. I disse dager har jeg to søsken som er alvorlig syke, og bekymringen for dem kan gjøre natta vanskelig og full av grublerier. Jeg tenker at det er underbevisstheten som jobber, og at alle tankene jeg har kan ha en mening. Men blir på en måte vant til at det verste kan skje, og mer fortrolig med at det er sånn livet er.

Min søster, som hadde alvorlig angst, reddet seg på samme måte ved å alltid ha Vival i veska. Hun brukte dem ikke, men visste at de var der som en "redning" hvis det skulle gå over stokk og stein f.eks. i et møte.

Jeg vet for lite om deg, til å vite om dette er råd du kan ha nytte av. Ønsker deg uansett masse lykke til!

PS: Den beste måten (tror jeg) mot å bli opphengt i seg selv, er å bli forelsket :)

Skrevet
ISW skrev (2 timer siden):

Bare en kommentar også om dette med å betale for behandlingen selv.

Det handler ikke om at "se på meg, så vellykket jeg er som kan betale for behandlingen selv". Det handler om tre (andre) ting.

1. Det er lettere å velge et sted som er spesialisert i en type terapi. I mitt tilfelle har jeg tillit til MKT Norge, også fordi jeg vet at jeg får en konkret behandler (som jeg også kjenner). Da slipper jeg risikoen for at jeg får en mosegrodd avtalespesialist som i verste fall skal bruke 10 timer på å analysere barndom, fravær av sexliv og vanskelige følelser ovenfor min avdøde kanin som årsak for angsten.

2. Jeg ville neppe fått et tilbud i det offentlige uansett.

3. Om jeg skulle fått et tilbud, ville jeg sikkert fått behandling en gang i løpet av 2027. 

Mosegrodd avtalespesialist😂nå fikk du meg til å le!

Krisebærblomsten
Skrevet

Angst er helt grusomt en vet ikke hva angst er har en ikke hatt det selv. 

Skrevet
ISW skrev (På 16.2.2026 den 10.39):

Det siste jeg skriver her er jeg meget usikker på om jeg burde skrive. For i dette konkrete tilfellet gjorde det meg absolutt ingenting og jeg er åpen om mine utfordringer. Men generelt så skal man ikke referere fra dagbokforumet og til åpent forum (kun til informasjon) - da man kan skrive ting der som man ikke nødvendigvis ønsker at skal deles på åpent forum. Men igjen, det gjorde meg ingenting at du refererte til livsstilsoptimaliseringen min :)

Jeg syns denne kommentaren var ganske smålig av deg. 

Skrevet (endret)
cathlin skrev (1 time siden):

Hvorfor er du så gretten bestandig? Spesielt mot ISW?

Endret av Vendi
Skrevet
cathlin skrev (9 timer siden):

Du får krangle med @Admin - jeg refererer bare til forumets reglement. 

Skrevet
Vendi skrev (7 timer siden):

Hvorfor er du så gretten bestandig? Spesielt mot ISW?

Hun misliker meg. Det er helt greit, men jeg synes hun heller bør ignorere meg enn å skulle angripe omtrent alt.

Det er flere her inne som ikke er favorittene mine også, men jeg prøver å avstå fra å kommentere de.

Skrevet
Vendi skrev (8 timer siden):

Hvorfor er du så gretten bestandig? 

Driver du ikke nå med personangrep? Å hevde at en annen bruker er "gretten bestandig" er ugreit, synes jeg. 

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Driver du ikke nå med personangrep? Å hevde at en annen bruker er "gretten bestandig" er ugreit, synes jeg. 

Jeg vil gi Vendi litt støtte her. Av en eller annen grunn godtar du personangrep og negative kommentarer fra denne brukeren i langt større grad enn andre. Jeg vet ikke årsaken til det, men jeg (og flere med meg) synes denne beskyttelsen du har ovenfor henne er litt merkelig? 

Skrevet
ISW skrev (7 minutter siden):

Jeg vil gi Vendi litt støtte her. Av en eller annen grunn godtar du personangrep og negative kommentarer fra denne brukeren i langt større grad enn andre. Jeg vet ikke årsaken til det, men jeg (og flere med meg) synes denne beskyttelsen du har ovenfor henne er litt merkelig? 

Jeg mener det er en betydelig forskjell på å komme med konkrete negative kommentarer til noe som skrives i en tråd, og det å komme med personkarakteristikker slik det ble gjort i denne tråden. Og nei, jeg synes ikke "beskyttelsen" er merkelig - jeg liker ikke tendenser til utestengning (mobbing). 

Skrevet
frosken skrev (7 minutter siden):

Denne brukeren har gått etter ISW i årevis, så jeg synes det er et legitimt spørsmål å stille. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...