Glitter Skrevet i går, 18:48 Skrevet i går, 18:48 Har sett serien nå. Jeg vil si systemsvikten i Gabriel (og Anthonyos) sitt tilfelle var mer alvorlig enn i Christoffer-saken. Det var flere varsler og tydelige tegn på mishandling. I tillegg fikk de skyldige strengere straffer. Så akkurat det var bra. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Glitter skrev (13 timer siden): Har sett serien nå. Jeg vil si systemsvikten i Gabriel (og Anthonyos) sitt tilfelle var mer alvorlig enn i Christoffer-saken. Det var flere varsler og tydelige tegn på mishandling. I tillegg fikk de skyldige strengere straffer. Så akkurat det var bra. Ja det er jeg enig i. Til slutt bare hoppet jeg frem for å se dommen for det var så grusomt å se på, bare tenker på de som opplever sånt. Og at overgriperne klarer å leve med seg selv forstår jeg ikke, dommeren håpte jo på at de skulle tenke på det de hadde gjort og få vondt av det men han tvilte jo på det. De må jo være onde. 0 Siter
Glitter Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden stjernestøv skrev (12 minutter siden): Ja det er jeg enig i. Til slutt bare hoppet jeg frem for å se dommen for det var så grusomt å se på, bare tenker på de som opplever sånt. Og at overgriperne klarer å leve med seg selv forstår jeg ikke, dommeren håpte jo på at de skulle tenke på det de hadde gjort og få vondt av det men han tvilte jo på det. De må jo være onde. Ja de må være onde...Ingen av de viste noen form for anger under rettsaken. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Glitter skrev (1 minutt siden): Ja de må være onde...Ingen av de viste noen form for anger under rettsaken. Nei de gjorde ikke det og det moren leste opp var bare bullshit, da ble jeg bare kvalm. 0 Siter
Glitter Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) stjernestøv skrev (7 minutter siden): Nei de gjorde ikke det og det moren leste opp var bare bullshit, da ble jeg bare kvalm. Ja enig det var ikke ektefølt. Hun prøvde bare på å få sympati. De må jo være psykopater. Endret 10 timer siden av Glitter 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Glitter skrev (5 minutter siden): Ja enig det var ikke ektefølt. Hun prøvde bare på å få sympati. De må jo være psykopater. Nei det var ikke det, hun var kald tvert gjennom hun der. Sånne folk hører til bak lukkede og låste dører. Og tenk på så stor stefaren er og så lille gutten, uff. 0 Siter
Glitter Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden stjernestøv skrev (1 minutt siden): Nei det var ikke det, hun var kald tvert gjennom hun der. Sånne folk hører til bak lukkede og låste dører. Og tenk på så stor stefaren er og så lille gutten, uff. Ja. 😕 1 Siter
Krisebærblomsten Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg gråter i dages vis etter jeg såg den😭 den var utrolig tøff og brutal😭mor og stefar må settes på dødscelle💉vis de ikke sitter der. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Krisebærblomsten skrev (1 minutt siden): Jeg gråter i dages vis etter jeg såg den😭 den var utrolig tøff og brutal😭mor og stefar må settes på dødscelle💉vis de ikke sitter der. Ja det var grusomt. Stefar fikk dødsstraff og mor fikk livstid i fengsel. 0 Siter
Vhanja Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Ble nysgjerrig etter denne tråden, så måtte ta en titt. Har bare sett de to første episodene, men dette er vondt å se på. Jeg elsker true crime og pleier tåle en støyt, men dette var helt jævlig. Jeg blir så nysgjerrig på hva det er som får folk til å gjøre noe sånt mot andre, og spesielt sitt eget barn? Hvordan er det mulig? Jeg liker ikke når folk, som f.eks i dokumentarserien, sier at folk som gjør ekstremt onde handlinger er "monster". Av to grunner: 1. Ved å kalle dem monster så sier man implisitt at de er noe annet og verre enn mennesker generelt. Alle vi mennesker har potenisale til å gjøre forferdelige ting, under de "rette" omstendigheter. Offiserene i konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig var ofte familiefedre som gikk hjem til kone og barn etter jobbdagen var over. 2. Ved å kalle dem "monster" så avfeier man dem også som noe annet enn mennesker, noe forferdelig som ikke kan forstås eller endres. Vi vil aldri kunne forstå hva som ligger bak slik atferd, og dermed jobbe forebyggende i fremtiden for å unngå at slikt skjer igjen, hvis vi bare avfeier dem som "monster" og slutter undersøkelsene der. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Vhanja skrev (1 minutt siden): Ble nysgjerrig etter denne tråden, så måtte ta en titt. Har bare sett de to første episodene, men dette er vondt å se på. Jeg elsker true crime og pleier tåle en støyt, men dette var helt jævlig. Jeg blir så nysgjerrig på hva det er som får folk til å gjøre noe sånt mot andre, og spesielt sitt eget barn? Hvordan er det mulig? Jeg liker ikke når folk, som f.eks i dokumentarserien, sier at folk som gjør ekstremt onde handlinger er "monster". Av to grunner: 1. Ved å kalle dem monster så sier man implisitt at de er noe annet og verre enn mennesker generelt. Alle vi mennesker har potenisale til å gjøre forferdelige ting, under de "rette" omstendigheter. Offiserene i konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig var ofte familiefedre som gikk hjem til kone og barn etter jobbdagen var over. 2. Ved å kalle dem "monster" så avfeier man dem også som noe annet enn mennesker, noe forferdelig som ikke kan forstås eller endres. Vi vil aldri kunne forstå hva som ligger bak slik atferd, og dermed jobbe forebyggende i fremtiden for å unngå at slikt skjer igjen, hvis vi bare avfeier dem som "monster" og slutter undersøkelsene der. Ja det var vondt å se på, jeg har sett masse true crime og tåler det bra men dette var noe annet og gikk veldig inn på meg. Ja hvordan er det mulig, det lurer jeg også på. Jeg tenker de er onde og har blitt onde av en grunn, men det er mange som har hatt det jævlig som ikke blir onde. Ellers er de født sånn. 0 Siter
Vhanja Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden stjernestøv skrev (2 minutter siden): Ja det var vondt å se på, jeg har sett masse true crime og tåler det bra men dette var noe annet og gikk veldig inn på meg. Ja hvordan er det mulig, det lurer jeg også på. Jeg tenker de er onde og har blitt onde av en grunn, men det er mange som har hatt det jævlig som ikke blir onde. Ellers er de født sånn. Det å kalle dem onde er egentlig det samme som å kalle dem monster. Det forklarer ingenting. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Vhanja skrev (1 minutt siden): Det å kalle dem onde er egentlig det samme som å kalle dem monster. Det forklarer ingenting. Jo noen er onde av natur, Hitler var ond. 0 Siter
Krisebærblomsten Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden stjernestøv skrev (13 minutter siden): Ja det var grusomt. Stefar fikk dødsstraff og mor fikk livstid i fengsel. Ok. Husker ikke alt. 1 Siter
Krisebærblomsten Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Vhanja skrev (16 minutter siden): Ble nysgjerrig etter denne tråden, så måtte ta en titt. Har bare sett de to første episodene, men dette er vondt å se på. Jeg elsker true crime og pleier tåle en støyt, men dette var helt jævlig. Jeg blir så nysgjerrig på hva det er som får folk til å gjøre noe sånt mot andre, og spesielt sitt eget barn? Hvordan er det mulig? Jeg liker ikke når folk, som f.eks i dokumentarserien, sier at folk som gjør ekstremt onde handlinger er "monster". Av to grunner: 1. Ved å kalle dem monster så sier man implisitt at de er noe annet og verre enn mennesker generelt. Alle vi mennesker har potenisale til å gjøre forferdelige ting, under de "rette" omstendigheter. Offiserene i konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig var ofte familiefedre som gikk hjem til kone og barn etter jobbdagen var over. 2. Ved å kalle dem "monster" så avfeier man dem også som noe annet enn mennesker, noe forferdelig som ikke kan forstås eller endres. Vi vil aldri kunne forstå hva som ligger bak slik atferd, og dermed jobbe forebyggende i fremtiden for å unngå at slikt skjer igjen, hvis vi bare avfeier dem som "monster" og slutter undersøkelsene der. Jeg har stilt meg dette spørsmål som deg hundre ganger! Denne mora hadde flere barn utenom han som og bodde i huse. Hva får en mor til og gjøre noe slikt! Endret 4 timer siden av Krisebærblomsten 1 Siter
Vhanja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden stjernestøv skrev (12 minutter siden): Jo noen er onde av natur, Hitler var ond. Men hvis vi bare konkluderer med at de er "onde" eller "monster", så sier vi også at det er ingenting vi kan gjøre med det. Vi vil da slutte å lete etter underliggende årsaker. Hvis vi dropper slike merkelapper og heller leter etter underliggende årsaker for hvorfor folk kan gjøre slike handlinger, så kan vi også forstå bedre hva som driver dem og hva som ligger bak. Og den forståelsen kan brukes til å forebygge at det skjer igjen. En slik forebygging er umulig hvis vi bare stempler det som onde/monster. 0 Siter
Krisebærblomsten Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vis jeg husker rett. Så var mora veldig sjalu på sønnen for han hadde god kontakt med denne stefaren. Så fikk mor altså kjæresten/ stefar, til og begå disse grusomme handlingene mot sin eget barn. Det er lenge siden jeg har sett denne dokumentaren. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Vhanja skrev (18 minutter siden): Men hvis vi bare konkluderer med at de er "onde" eller "monster", så sier vi også at det er ingenting vi kan gjøre med det. Vi vil da slutte å lete etter underliggende årsaker. Hvis vi dropper slike merkelapper og heller leter etter underliggende årsaker for hvorfor folk kan gjøre slike handlinger, så kan vi også forstå bedre hva som driver dem og hva som ligger bak. Og den forståelsen kan brukes til å forebygge at det skjer igjen. En slik forebygging er umulig hvis vi bare stempler det som onde/monster. Men kan man virkelig forebygge det? Har sett på seriemordere som begynte allerede som barn med å drepe dyr, de må jo være onde av natur. Sånne mennesker bør sperres inne og aldri komme ut, eller tror du de kan forandre seg? Tror de er født sånn. 0 Siter
Vhanja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden stjernestøv skrev (2 minutter siden): Men kan man virkelig forebygge det? Har sett på seriemordere som begynte allerede som barn med å drepe dyr, de må jo være onde av natur. Sånne mennesker bør sperres inne og aldri komme ut, eller tror du de kan forandre seg? Tror de er født sånn. Jeg vet ikke om man kan forandre akkurat dem, men man kan forebygge med andre. F.eks nettopp slike ting som at man vet mange seriemordere starter med å plage og drepe dyr. Så hvis man erfarer at noe gjør det, så kan man gå inn tidligere med tiltak. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Vhanja skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke om man kan forandre akkurat dem, men man kan forebygge med andre. F.eks nettopp slike ting som at man vet mange seriemordere starter med å plage og drepe dyr. Så hvis man erfarer at noe gjør det, så kan man gå inn tidligere med tiltak. Ja det er klart de burde gå inn med tiltak tidlig men det virker som mange barn vokste opp i hjem der de ble mishandlet selv, ikke alle for noen foreldre var sjokkert over deres oppførsel og prøvde å skaffe dem hjelp men det hjalp ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.