Gå til innhold

sex og cipramil


Gjest Bekymret gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret gutt

Hei.

Jeg pleier vanligvis å ha ett greit sexliv. Men etter at jeg startet med cipramil-kuren for 2-3 uker siden, så har det blitt heller labert.

For det første sliter jeg med lysten. For det andre har jeg problemer med å få orgasme, og da er "høydepunktet" borte og jeg har inntrykk av at partnern min føler seg litt "snytt", eller at hun har inntrykk av at hun føler hun ikke er god nok.

Onani hjelper heller ikke, så det er ikke henne det er noe med.

Jeg sleit også med kvalme og dårlig matlyst første uka jeg gikk på cipramil, men det har gitt seg. Kan disse sexproblemene være en bivirkning av cipramil? Jeg har ivertfall hatt ett veldig amputert sexliv de siste ukene, men mens kvalmen har gitt seg har det bare fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du leser pakningsvedlegget for medisinen, står det sikkert at tap av sexlyst og/eller manglende evne til å oppnå orgasme er en vanlig bivirkning.

Dette er en vanlig bivirkning for alle de nye SSRI-preparatene. Du kan høre med legen din om du kan få Tolvon i tillegg. Disse tablettene kan øke sexlysten og evnen til å få orgasme. Men Tolvon kan også få deg til å miste metthetsfølelsen, slik at du gjerne vil spise mer enn du har godt av.

Du kan også spørre legen din om Efexor. Det er også antidepressiva som hos enkelte ikke har denne spesielle bivirkningen.

Eller kanskje Nils H. Dahl har andre opplysninger eller råd for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser pakningsvedlegget for medisinen, står det sikkert at tap av sexlyst og/eller manglende evne til å oppnå orgasme er en vanlig bivirkning.

Dette er en vanlig bivirkning for alle de nye SSRI-preparatene. Du kan høre med legen din om du kan få Tolvon i tillegg. Disse tablettene kan øke sexlysten og evnen til å få orgasme. Men Tolvon kan også få deg til å miste metthetsfølelsen, slik at du gjerne vil spise mer enn du har godt av.

Du kan også spørre legen din om Efexor. Det er også antidepressiva som hos enkelte ikke har denne spesielle bivirkningen.

Eller kanskje Nils H. Dahl har andre opplysninger eller råd for deg.

Ja, det er Cipramilen som ødelegger sexlivet ditt. Når skal legene begynne å informere om dette?

Jeg fikk Tolvon i tillegg, ikke for å avhjelpe dette problemet, men for å forsterke virkningen av Cipramil. Sex-problemene fortsatte og forsvant ikke før jeg seponerte til 10 mg.

Nefadar, Aurorix og Remeron skal ha mindre bivirkning på sex-livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dårlig sexlyst kan skyldes den lidelsen du får Cipramil for.

Det er heller ikke uvanlig (5-10%) å få slike bivirkninger av Cipramil.

Siden du har brukt medisinen så kort, kan det bli bedre etter noen uker, men det trenger ikke bli det. Det kan bli nødvendig å skifte medisin. Til hvilken må du diskutere med legen din.

Ikke alle konkrete forslag som har kommet fra andre på denne tråden er like godt funderte. Det er også svært vanskelig å foreslå alternativ når en ikke kjenner diagnosen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bekymret gutt

Dårlig sexlyst kan skyldes den lidelsen du får Cipramil for.

Det er heller ikke uvanlig (5-10%) å få slike bivirkninger av Cipramil.

Siden du har brukt medisinen så kort, kan det bli bedre etter noen uker, men det trenger ikke bli det. Det kan bli nødvendig å skifte medisin. Til hvilken må du diskutere med legen din.

Ikke alle konkrete forslag som har kommet fra andre på denne tråden er like godt funderte. Det er også svært vanskelig å foreslå alternativ når en ikke kjenner diagnosen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hei. For det første vil jeg takke for alle svarene jeg har fått her.

Vel, jeg har konsultert lege men jeg har ikke brydd meg om å ta opp dette med dårlig sexlyst. For øyeblikket er det den eneste bivirkningen jeg har av pillene.

Jeg hadde ikke dårlig sexlyst før jeg tok cipramilen, så jeg er ganske sikker på at det kommer av pillene, men det kan, som du sier, hende at det bedrer seg.

Jeg fikk igrunnen vite det jeg lurte på, nemlig at det kan være (og sannsynligvis er) cipramilen, så får jeg eventuellt snakke med legen om dette hvis det fortsetter. Takk for svaret, og for ett ypperlig forum med masse interessant lesestoff. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...