Gå til innhold

Hunderasen Bichon Frise`


Gjest supermamman

Anbefalte innlegg

Gjest supermamman

Heisann :-)

er det noen av dere kloke hoder som kan fortelle meg litt om hunderasen Bichon frise` ?

Vi er en familie på 4 som ønsker oss hund, og vi har tenkt litt på denne rasen. Jeg lurer på om den er barnevennlig- om den røyter, om den er allergivennig, om den bråker masse- og ellers alt som dere kan fortelle om rasen generellt ???

Håper noen kan svare meg på dette :-))

Takk på forhånd. Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei supermamma. Vel, det eneste jeg kjenner til rasen er lite. Men den er etter sigende allergivennlig, og røyter vel lite. Dessuten den jeg kjente var en veldig barnevennlig hund. Utrolig godt gemytt og virket ikke som en masete liten sak, hvis du skjønner hva jeg mener :-) Dessuten så var den kjempe rampete (på en positiv måte :-)). Har lenge lurt på å skaffe meg en slik selv jeg:-) Lykke til, håper noen andre kan svare en smule mer inngående enn jeg egentlig kan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supermamman

Hei supermamma. Vel, det eneste jeg kjenner til rasen er lite. Men den er etter sigende allergivennlig, og røyter vel lite. Dessuten den jeg kjente var en veldig barnevennlig hund. Utrolig godt gemytt og virket ikke som en masete liten sak, hvis du skjønner hva jeg mener :-) Dessuten så var den kjempe rampete (på en positiv måte :-)). Har lenge lurt på å skaffe meg en slik selv jeg:-) Lykke til, håper noen andre kan svare en smule mer inngående enn jeg egentlig kan :-)

Hei og tusen takk for svar ! (Spesiellt godt likte jeg jo at du syntes det var en fin hund- det var jo akkurat det jeg ønsket å høre *ler*)

Får håpe flere svarer, så kan vi få lært mer om denne rasen !

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon er en veldig trivelig og tillittsfull hund. Den gneldrer ikke som mange småbikkjer og har ikke terrierrens hissige gemytt. Men er litt mer vennlig og rolig.

Den røyter lite men pelsstellet tar mye tid. Den har tett pels og den må fønes tørr ellers kan underhårene råtne.

I ruskevær kommer Bichon hjem med "halve nabolaget" hengende under magen og det må vask, og full tørking til for hver tur ut om dagen. Har du tid og ork til det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha god tid til pelsstell og vask. Og belage deg på å vaske og tørke hunden hver gang dere har vært ute i ruskevær.

Kanskje ikke den rette til å svare siden jeg ikke kan fordra de små gneldrene.

Anbefaler brun Labrador Retriever jeg :-)

http://home.no.net/risanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha god tid til pelsstell og vask. Og belage deg på å vaske og tørke hunden hver gang dere har vært ute i ruskevær.

Kanskje ikke den rette til å svare siden jeg ikke kan fordra de små gneldrene.

Anbefaler brun Labrador Retriever jeg :-)

http://home.no.net/risanger

Synes du har gjort dette på litt "feil" måte når du først har sett (bilde av?) en hund du liker og så spør om noen vet noe om den.

Lån heller en rasebok på biblioteket og finn en rase som passer deres behov og ønsker utover at den skal være pen.

Hunden skal dresseres og stelles, noe som tar vanvittig mye tid. Selv med en "lettstelt" og lærevillig hund som Labrador syns jeg ofte at tiden ikke strekker til, selv om jeg bare har ett barn.

En fembarnsfamilie kjøpte hund fra samme kull som oss, og etter ett snaut år leverte de hunden tilbake til oppdretter. De hadde forestilt seg at hunden skulle gli rett inn i familien og miljøet som en kosete og harmonisk hund, og at det ikke ville bli noe særlig ekstra arbeid. Med andre ord: de hadde tenkt lite gjennom det på forhånd.

Det jeg vil fram til er at om du ikke har MER enn nok tid til overs, så bør du tenke nøye gjennom dette en gang til. Du skal ha hunden boende hos deg i 10-12 år, og den fortjener ett godt liv!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supermamman

Du må ha god tid til pelsstell og vask. Og belage deg på å vaske og tørke hunden hver gang dere har vært ute i ruskevær.

Kanskje ikke den rette til å svare siden jeg ikke kan fordra de små gneldrene.

Anbefaler brun Labrador Retriever jeg :-)

http://home.no.net/risanger

Takk for nyttige innspill. Jeg må jo fortelle at vi har lest MASSE hundebøker selv, og vi har tenkt nøye igjennom hvilken type hund som passer for oss, men det står dessverre så innmari lite om rasen i de bøkene vi har fått tak i.

Det at hunden må fønes hver dag var jeg for eksempel ikke klar over- det sto ikke i noen av de bøkene vi har lest. Ved å spørre lærer man jo :-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supermamman

Hei og tusen takk for svar ! (Spesiellt godt likte jeg jo at du syntes det var en fin hund- det var jo akkurat det jeg ønsket å høre *ler*)

Får håpe flere svarer, så kan vi få lært mer om denne rasen !

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Frise er en super fin hund, men har dessverre fått ufortjent rykte som en liten gneldrebikkje. Tull og tøys. Flott valg for en familie, det virker som om dere gjør et gjennomtenkt valg.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevenlighet: Ingen hunder er født barnevenlig, det er noe hunder blir dersom de blir behandlet bra av barn. Viktigere er det å spørre seg selv om barna er hundevenlige.(Men, selvsagt finnes det raser som er bedre egnet å ha sammen med barn enn andre.)

Bichon er en liten rase, og kan føle seg truet av barn som ikke vet å behandle, og oppføre seg rundt hunder. Derfor er det viktig å lære barna hvordan man skal omgås hunder. (dette gjelder uansett rase og størrelse på hund da)

Bichon røyter lite, men, som flere her skriver: De krever mye pelsstell for at pelsen skal holdes fin. Klipping er vanlig hos rasen, enten i "frisyre" eller "lammeklipp".

Den er også så kalt allergivennlig, men, det er ingen garanti for at allergikere tåler den.

Rasen er - slik min erfaring er, en rase som er lett å trene dersom man ønsker det. Den er leken og liker å vise seg frem, og er en super kunstner dersom man går inn for det.

Gneldrete ser jeg noen har nevnt her. Javisst, det kan den være, men det avhenger av dere som eiere.

Det med føning hver dag, stiller jeg et ? ved. Klart, at dersom hunden er våt helt inn, så bør den tørkes grundig. For å forenkle prossessen, kan man holde hunden kortklippet.

For å få vite mer om rasen, vil jeg anbefale dere å ta kontakt med oppdretter:

http://netti.nic.fi/~bfnorway/index.htm

Før du skaffer deg hund, ta en titt her:

http://home.no.net/lineeng1/hund/hund.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sevenup

Eide en Bichon en gang (døde da den var 13 år).

Rasen egner seg godt til dressur, og var mye brukt som sirkushund før.

Vedr.pels:

Hunden røyter ikke, men allergikere er ofte allergisk mot støvet / hudflassing, ikke hårene.

Broren min er allergisk, men det gikk helt fint for oss å ha hund :-)

Vedr. pelsstell: Tjaaaaa, dette med at pelsen på fønes.... gjorde vi alødri hvertfall, og hunden vår hadde fin pels den.

Mye børsting er det, ellers vil hunden se ut som en vrengt ullvott, for pelsen floker seg :-)

Vi brukte uttynningssaks, og det var en kjempegod idè !

Ellers, så kommer det jo an på om dere skal stille ut hunden, for det med klippingen er jo opp til hundeeier. Synes personlig hundene er finere uten den Bichon-klippen :-) MYE finere :-)

Å kjøpe en liten hund er hvertfall praktisk, har selv en kooiker nå.

http://hundeguiden.no/hundeboka/gr08/koiker.htm

og det er herlige hunder !

Lykke til ! Å ha hund er hvertfall helt fantastisk for hele familien, men mye arbeid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige innspill. Jeg må jo fortelle at vi har lest MASSE hundebøker selv, og vi har tenkt nøye igjennom hvilken type hund som passer for oss, men det står dessverre så innmari lite om rasen i de bøkene vi har fått tak i.

Det at hunden må fønes hver dag var jeg for eksempel ikke klar over- det sto ikke i noen av de bøkene vi har lest. Ved å spørre lærer man jo :-)

Vennlig hilsen

Beklager, jeg tolket det dithen at du ikke hadde undersøkt så mye. Sorry for det.

Jeg finner ingen ren Bichon Frisè klubb, men en som heter Norsk Miniatyrhund Klubb har egen representant for rasen. Ifølge siste nummer av Hundesport heter hun Liv Larsen og kan treffes på telefon 33332691. Hun kan garantert svare deg på det du lurer på og litt til. Ta kontakt med henne!

Du kan også klikke deg inn på http://www.nkk.no ==>rasestandarder==> selskapshunder==>Bichon Frisè og få opp rasestandarden som .pdf. Da trenger du acrobat reader. (Kan lastes ned fra siden om du ikke har den)

På NKK sine sider finner du også mye nyttig info, særlig linken "ny hundeeier" er bra for en nybegynner.

Håper dette kan være til litt hjelp, og en gang til: lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supermamman

Eide en Bichon en gang (døde da den var 13 år).

Rasen egner seg godt til dressur, og var mye brukt som sirkushund før.

Vedr.pels:

Hunden røyter ikke, men allergikere er ofte allergisk mot støvet / hudflassing, ikke hårene.

Broren min er allergisk, men det gikk helt fint for oss å ha hund :-)

Vedr. pelsstell: Tjaaaaa, dette med at pelsen på fønes.... gjorde vi alødri hvertfall, og hunden vår hadde fin pels den.

Mye børsting er det, ellers vil hunden se ut som en vrengt ullvott, for pelsen floker seg :-)

Vi brukte uttynningssaks, og det var en kjempegod idè !

Ellers, så kommer det jo an på om dere skal stille ut hunden, for det med klippingen er jo opp til hundeeier. Synes personlig hundene er finere uten den Bichon-klippen :-) MYE finere :-)

Å kjøpe en liten hund er hvertfall praktisk, har selv en kooiker nå.

http://hundeguiden.no/hundeboka/gr08/koiker.htm

og det er herlige hunder !

Lykke til ! Å ha hund er hvertfall helt fantastisk for hele familien, men mye arbeid !

Heisann og takk for svar :-). Helt enig med deg i at Bichon er finest uten jåleklippen !!!! Blir helt uaktuellt å klippe den slik.

Så måtte jeg jo si at det var en nyyydelig hund dere hadde :-). denne rasen har jeg aldri sett før.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide en Bichon en gang (døde da den var 13 år).

Rasen egner seg godt til dressur, og var mye brukt som sirkushund før.

Vedr.pels:

Hunden røyter ikke, men allergikere er ofte allergisk mot støvet / hudflassing, ikke hårene.

Broren min er allergisk, men det gikk helt fint for oss å ha hund :-)

Vedr. pelsstell: Tjaaaaa, dette med at pelsen på fønes.... gjorde vi alødri hvertfall, og hunden vår hadde fin pels den.

Mye børsting er det, ellers vil hunden se ut som en vrengt ullvott, for pelsen floker seg :-)

Vi brukte uttynningssaks, og det var en kjempegod idè !

Ellers, så kommer det jo an på om dere skal stille ut hunden, for det med klippingen er jo opp til hundeeier. Synes personlig hundene er finere uten den Bichon-klippen :-) MYE finere :-)

Å kjøpe en liten hund er hvertfall praktisk, har selv en kooiker nå.

http://hundeguiden.no/hundeboka/gr08/koiker.htm

og det er herlige hunder !

Lykke til ! Å ha hund er hvertfall helt fantastisk for hele familien, men mye arbeid !

Var kjempesøt! Men hvor stor er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kjempesøt! Men hvor stor er den?

Kooikeren ligger vel på en 35 - 40 cm med en vekt på 9 - 11 i følge rasestandarden).

Litt raseinfo:

Kooikerhunden likner en spaniel eller liten setter. Den har svakt rektangulær kroppsbygning, brystet er rommelig med velutviklede ribben. Pelsen er middels lang, rett eller svakt bølget dekkpels over et lag med tett, dunbløt underull. Dette innebærer at rasen må ha relativt mye pelsstell. Dette er en relativt liten hund, høyden ligger mellom 35 og 40 cm. Vanlig vekt for rasen er mellom 9 - 11 kg.

Kooikerhunden kommer oprinnelig fra Holland og er en meget gammel rase som kjent helt fra midten av 1500-tallet. Rasen har stort sett den samme adferden som den nå utdødde english red decoy dog hadde. Med krumspring og sin buskete, hvite hale narrer den ender og gjess til å nærme seg nettet eller jegerens standplass. Rasen blir også i dag brukt til å narre ender, men nå gjør den det for å lure dem inn i spesielle feller der de blir ringmerket for identifikasjon. Rasen var nesten helt forsvunnet i flere hundre år, men noen ganske få eksemplarer ble funnet av en raseentusiast i begynnelsen av 1940-årene. Gjennom et omfattende ideelt arbeid lyktes hun i å rekonstruere rasen, og så sent som i 1971 fikk den sin offisielle standard i FCI. Den er sjelden å se utenfor Holland.

Kooikerhunden passer like godt i byen som på landet, og den trives godt i kaldt klima. Den er en meget behagelig hund, vakker å se på, snill, munter og hengiven, og en uvanlig god selskapshund. Den er kjent for å være barnevennlig og relativt lett å trene.

Skal man skaffe seg en slik hund bør man imidlertid være klar over at den krever relativt mye mosjon. Det er altså ikke en hund man bør skaffe seg hvis man ikke liker å gå lange turer.

Forventet levetid for rasen er 12 - 13 år. I dag er det ca. 140 Kooikerhondje, (offisielt navn ) i Norge

(kilde: Norsk Kooikerklubb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sevenup

Heisann og takk for svar :-). Helt enig med deg i at Bichon er finest uten jåleklippen !!!! Blir helt uaktuellt å klippe den slik.

Så måtte jeg jo si at det var en nyyydelig hund dere hadde :-). denne rasen har jeg aldri sett før.

Vennlig hilsen

Takk ! :-) Ja, de er helt nydelige. Men det er heldigvis bare et ekstra pluss, for rasen er helt perfekt for oss !

Vi har 2 barn i barneskolealder og de går veldig godt sammen med hunden !

Jo, kooikerne tar gjerne imot masse mosjon og elsker å gå tur, men går heller ikke på veggene dersom det er dårlig vær og du kun tar han med rett utenfor døra :-)

Størrelsen er perfekt for bil / båt etc...

Også er han ekstremt kontaktsøkende ! Og vil kose masse !

Minus: Litt pysete, men desto mer avhengig er han av eier, og er lett å oppdra.

Man trenger ikke straffe en kooiker hardt. Sier jeg bestemt fy ! så detter ørene og han kommer luskende :-)

Er såååå forelsket i min skjønne hund :-)

Lykke til som hundeeier !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...