Gå til innhold

Hvorfor har ikke alle med autisme lite eller upassende ansiktsmimikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at Synne i pølsa med autisme har mye mer ansiktsmimikk enn meg som har nesten ikke noe og jeg har autisme også. Og får alltid det skrevet i journal i psykiatrien "ingen ansiktsmimikk" . 

Anonymkode: 90fde...712

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler vel om det er med autisme som med svært mange andre sykdommer, syndromer, tilstander, lidelser og funksjonshemminger; Det slår ut forskjellig. En venn av meg har autisme og han har det mest uttrykksfulle ansiktet jeg har sett. Mye ansiktsmimikk og elendig pokerfjes. På andre områder er autismen hans helt etter boka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser at Synne i pølsa med autisme har mye mer ansiktsmimikk enn meg som har nesten ikke noe og jeg har autisme også. Og får alltid det skrevet i journal i psykiatrien "ingen ansiktsmimikk" . 

Jeg kan ikke se Synne har autisme. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Krisebærblomsten said:

Jeg kan ikke se Synne har autisme. 

Jeg kan se det litt, men hun har ikke manglende mimikk som meg. 

FjellOgDalar
Skrevet

Har man møtt en med autisme (eller noen som helst annen diagnose), så har man møtt EN. Har man møtt 500, har man fortsatt bare møtt 500.

Trinity80
Skrevet

Mange med autisme maskerer. Det er jævlig slitsomt. 

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (På 4.3.2026 den 19.53):

Mange med autisme maskerer. Det er jævlig slitsomt. 

Er det noe man gjør «bevisst»? 

Anonymkode: bf469...e69

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 11.21):

Jeg kan se det litt, men hun har ikke manglende mimikk som meg. 

Jeg vet ikke hva dere skal ha mimikk🤔  

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe man gjør «bevisst»? 

Anonymkode: bf469...e69

Jeg vet ikke om jeg er autist. Hadde diagnosen, men den ble tatt vekk da jeg fikk shizoaffektiv lidelse. Men har i alle fall mange trekk. Jeg maskerer en del og det er bevisst. Men man blir så vant til det at det skjer litt automatisk. 

Men vet som sagt ikke lenger om jeg egentlig er autist. Kanskje jeg maskerte så godt i timene med behandler på psykoseposten at de ikke merket noe til det, men det er jo litt rart at en behandler ikke skulle merke det. De merket det jo før. Var derfor jeg ble henvist til nevropsykolog. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Glitter said:

Jeg vet ikke om jeg er autist. Hadde diagnosen, men den ble tatt vekk da jeg fikk shizoaffektiv lidelse. Men har i alle fall mange trekk. Jeg maskerer en del og det er bevisst. Men man blir så vant til det at det skjer litt automatisk. 

Men vet som sagt ikke lenger om jeg egentlig er autist. Kanskje jeg maskerte så godt i timene med behandler på psykoseposten at de ikke merket noe til det, men det er jo litt rart at en behandler ikke skulle merke det. De merket det jo før. Var derfor jeg ble henvist til nevropsykolog. 

Maskerer ikke alle, uansett diagonose, i forskjellige situasjoner?

Anonymkode: 2a099...10f

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Maskerer ikke alle, uansett diagonose, i forskjellige situasjoner?

Anonymkode: 2a099...10f

Det vet jeg ikke. Men det kan godt hende! :) Men for de fleste er jo feks det å gi øyekontakt naturlig og automatisk. For meg er det ikke det. Jeg må aktivt huske på å gjøre det. Det er ett av flere eksempler. 

Men det er ikke viktig for meg å være autist. Jeg bare liker å vite hva som faktisk er tilfellet enten det er det ene eller det andre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...