Gå til innhold

Gå med på frivillig innleggelse eller ikke? Og hvis jeg velger frivillig innleggelse kan jeg skrive meg ut etter en dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er et vanskelig valg, særlig siden jeg ikke vet om alternativet blir å få reise hjem eller tvangsinnleggelse (er innlagt til tvungen observasjon nå). Jeg har blitt bedt å skrive punkter for og i mot og eneste jeg har (hittil) er punkter i mot: jeg fortjener ikke hjelp og jeg kommer ikke til å klare å ta i mot hjelpen uansett. 

Hva tenker dere? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Hvis jeg velger frivillig innleggelse kan jeg skrive meg ut med en gang eller etter en dag eller så? Eller finnes det regler mot det?

Anonymkode: 9a62e...6ae

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Da krever du en skriftlig garanti for at frivillig innleggelse ikke vil bli omgjort til tvang.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (7 timer siden):

Da krever du en skriftlig garanti for at frivillig innleggelse ikke vil bli omgjort til tvang.

Så de kan altså omgjøre frivillig innleggelse til tvang?  Er det vanlig å kreve en slik skriftlig garanti?

AnonymBruker
Skrevet

Er du selvmordstruet?

Anonymkode: 091cc...50a

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så de kan altså omgjøre frivillig innleggelse til tvang?  Er det vanlig å kreve en slik skriftlig garanti?

Ja, mange har opplevd det. Nei, det er ikke vanlig at pasienter stiller slike krav. Derfor burde flere gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (21 minutter siden):

Ja, mange har opplevd det. Nei, det er ikke vanlig at pasienter stiller slike krav. Derfor burde flere gjøre det.

Jeg ble tvangsinnlagt. Forsøkte å spørre om jeg heller kunne være her frivillig i stedet men det ble visst feil å spørre om det etter at de hadde sagt at de ville tvangsinnlegge meg.

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble tvangsinnlagt. Forsøkte å spørre om jeg heller kunne være her frivillig i stedet men det ble visst feil å spørre om det etter at de hadde sagt at de ville tvangsinnlegge meg.

Har vært i samme situasjon som deg. Jeg ba om ECT og fikk det. Var innlagt i mange måneder, men var mye bedre ved utskrivelse. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forsøkte å spørre om jeg heller kunne være her frivillig i stedet men det ble visst feil å spørre om det etter at de hadde sagt at de ville tvangsinnlegge meg.

Hva sa de var feil ved å spørre om det?

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (2 timer siden):

Har vært i samme situasjon som deg. Jeg ba om ECT og fikk det. Var innlagt i mange måneder, men var mye bedre ved utskrivelse. 

Så godt å høre at du ble bedre. Syntes du også at det var vanskelig å ta i mot hjelp?

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Hva sa de var feil ved å spørre om det?

De begrunnet det ikke, men jeg tolket det som at hvis jeg skulle blitt frivillig innlagt så måtte jeg sagt det før de sa at de ville tvangsinnlegge meg. 

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så godt å høre at du ble bedre. Syntes du også at det var vanskelig å ta i mot hjelp?

Nja. Det var litt vanskelig da jeg på den tiden ville dø, men jeg valgte å akseptere situasjonen og gjøre det som var mulig for å bli bedre. Kunne alltids ta livet mitt senere hvis det ikke hjalp. 

Men jeg sliter ikke med tanker om at jeg ikke fortjener hjelp og saboterer ikke for meg selv pga det. 

Worrisome_plenty
Skrevet

Det kommer an på om du er suicidal. Er du det kan frivillig, fort endres til tvang om du forsøker skrive deg ut. De gjorde  det mot meg for mange år siden. Nødparagraf.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg synes dette er et vanskelig valg, særlig siden jeg ikke vet om alternativet blir å få reise hjem eller tvangsinnleggelse (er innlagt til tvungen observasjon nå). Jeg har blitt bedt å skrive punkter for og i mot og eneste jeg har (hittil) er punkter i mot: jeg fortjener ikke hjelp og jeg kommer ikke til å klare å ta i mot hjelpen uansett. 

Hva tenker dere? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Hvis jeg velger frivillig innleggelse kan jeg skrive meg ut med en gang eller etter en dag eller så? Eller finnes det regler mot det?

Jeg ville stolt på hva fagfolk mente. Du kan holde på i årevis med den tankegangen din, du blir aldri bedre. Ta i mot hjelp og sjansene øker.

Anonymkode: cc33c...e1c

stjernestøv
Skrevet (endret)

Jeg var jo der frivillig en gang men skulle tro det var tvang for de bestemte alt, at jeg ikke fikk permisjon og medisin jeg skulle ta og når jeg fikk reise hjem, maste om å reise hjem. Nei ikke denne uken og ikke denne uken, så dum jeg var. Sist gang jeg var der bestemte jeg selv jeg skulle hjem etter to uker. Men jeg maser om å komme hjem ved somatisk sykehus og, det er ikke for alle det der. 

Endret av stjernestøv
psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Jeg var jo der frivillig en gang men skulle tro det var tvang for de bestemte alt

Det er også et kjent problem. Men pasienter må bli bedre på å stå sammen og stille krav.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er også et kjent problem. Men pasienter må bli bedre på å stå sammen og stille krav.

Ja unite, det er den eneste måten. Tror pasienter er for dårlige til å følge med. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (2 timer siden):

Nja. Det var litt vanskelig da jeg på den tiden ville dø, men jeg valgte å akseptere situasjonen og gjøre det som var mulig for å bli bedre. Kunne alltids ta livet mitt senere hvis det ikke hjalp. 

Men jeg sliter ikke med tanker om at jeg ikke fortjener hjelp og saboterer ikke for meg selv pga det. 

Jeg skjønner.

Det er jo bra du ikke sliter med det da, men jeg lurer tenker du jeg saboterer for meg selv?

Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Det kommer an på om du er suicidal. Er du det kan frivillig, fort endres til tvang om du forsøker skrive deg ut. De gjorde  det mot meg for mange år siden. Nødparagraf.

Skjønner. De har vel en paragraf for det meste.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville stolt på hva fagfolk mente. Du kan holde på i årevis med den tankegangen din, du blir aldri bedre. Ta i mot hjelp og sjansene øker.

Anonymkode: cc33c...e1c

Jeg bare tenker at når de sier jeg fortjener hjelp at de ikke mener det, hva ellers skulle de sagt liksom?

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg var jo der frivillig en gang men skulle tro det var tvang for de bestemte alt, at jeg ikke fikk permisjon og medisin jeg skulle ta og når jeg fikk reise hjem, maste om å reise hjem. Nei ikke denne uken og ikke denne uken, så dum jeg var. Sist gang jeg var der bestemte jeg selv jeg skulle hjem etter to uker. Men jeg maser om å komme hjem ved somatisk sykehus og, det er ikke for alle det der. 

Det hørtes kjipt ut.

Skrevet

de gjorde om frivillig til tvang når jeg ville skrive meg ut og var psykotisk

var litt baluba

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner.

Det er jo bra du ikke sliter med det da, men jeg lurer tenker du jeg saboterer for meg selv?

Jeg bare tenker at når de sier jeg fortjener hjelp at de ikke mener det, hva ellers skulle de sagt liksom?

Det hørtes kjipt ut.

Det er selvsabotasje å nekte seg å ta imot hjelp på grunn av at en føler en ikke fortjener det, fordi det bare er sånn. Jeg kan ikke se det som noe annet. Forstår at det er syke tanker du har, men du skylder deg selv å ta imot hjelp. 

psykedeliker
Skrevet

Nei, de har ikke en "paragraf for de meste". Kjenner du rettighetene dine i det hele tatt?

Det er ikke noe "liksom". Hvor har du denne tankegangen fra?

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (44 minutter siden):

Det er selvsabotasje å nekte seg å ta imot hjelp på grunn av at en føler en ikke fortjener det, fordi det bare er sånn. Jeg kan ikke se det som noe annet. Forstår at det er syke tanker du har, men du skylder deg selv å ta imot hjelp. 

Jeg skjønner, takk for at du er ærlig i alle fall. 

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Nei, de har ikke en "paragraf for de meste". Kjenner du rettighetene dine i det hele tatt?

Det er ikke noe "liksom". Hvor har du denne tankegangen fra?

Ja, de sa at jeg kunne klage hvis jeg var veldig uenig, men jeg tenker det ikke er vits.

Jeg vet ikke, det er bare sånn jeg tenker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...