Gå til innhold

Er drømmer noe som blir vektlagt i terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det av betydning når man drømmer noe rundt et visst tema/mennesker?

Anonymkode: 1eb6c...46a

Videoannonse
Annonse
Anonymos
Skrevet

Sikkert blant noen mer alternative, men jevnt over tror jeg de fleste behandlere stort sett fokuserer på levd liv og bevisste tankeprosesser.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymos skrev (16 minutter siden):

Sikkert blant noen mer alternative, men jevnt over tror jeg de fleste behandlere stort sett fokuserer på levd liv og bevisste tankeprosesser.

Som jeg tenkte meg, da.

Anonymos
Skrevet
53 minutes ago, AnonymBruker said:

Som jeg tenkte meg, da.

Jeg har ikke fasiten altså. Det er bare det jeg umiddelbart tenker. 

Fru2020
Skrevet

Jeg har mye mareritt som går rundt et bestemt tema. Vi har ikke diskutert de konkrete drømmene, men behandling har blitt endret og avsluttet pga drømmer.

Skrevet

Har eit inntrykk av at dette var meir vanleg før. I til dømes Carl Jungs analytiske psykologi var draumetyding noko som vart vektlagt. Det finst framleis jungiansk terapi i Norge i dag, men moderne psykiatri er gjerne meir reduksjonistisk og tolkar verda utifrå eit sekulært monistisk materialistisk verdsbilete. Fokuset er også noko annleis. I moderne psykiatri er det meir at ein fungerer i samfunnet som er viktig, medan Jung såg meir "bak symptoma" til korleis innhaldet i ein draum eller neurose/psykose kunne tolkast.

Drømmeautomat
Skrevet

Enhver psykodynamiker som fortjener lønnen sin vil anse drømmer som relevante tema i terapi.

stjernestøv
Skrevet
Atium skrev (8 timer siden):

Har eit inntrykk av at dette var meir vanleg før. I til dømes Carl Jungs analytiske psykologi var draumetyding noko som vart vektlagt. Det finst framleis jungiansk terapi i Norge i dag, men moderne psykiatri er gjerne meir reduksjonistisk og tolkar verda utifrå eit sekulært monistisk materialistisk verdsbilete. Fokuset er også noko annleis. I moderne psykiatri er det meir at ein fungerer i samfunnet som er viktig, medan Jung såg meir "bak symptoma" til korleis innhaldet i ein draum eller neurose/psykose kunne tolkast.

Har tro på Jung. 

FuglFøniks
Skrevet

Jeg tenker hvertfall selv at drømmer så absolutt fortjener en plass i terapi. Men som nevnt over tror jeg nok det er mest vanlig i psykodynamisk terapi. Basert på egne erfaringer og tolkninger av egne drømmer er det hvertfall tydelig at noen av dem har klar sammenheng med hva som «opptar sinnet»  her og nå. Dette kunne jo i enkelte tilfeller blitt utforsket i terapi. Ofte har jeg selv koblet følelser i drømmer til hendelser IRL. Så må man jo selvsagt ta tolkningene med en klype salt, men tydingen i seg selv kan jo også være interessant nok. Også i terapi. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...