UtakknemligDiva Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars Hvorfor kan ikke skatten bare være jevn i stedet for 1000 sånne «mindre skatt nå», skattefritt da, men det er egentlig ikke skattefritt, du betaler mer skatt for å kompensere. Den jævla staten skal jo sikre seg alt. Bare hold det jevnt, blir bare rot med alt sånn. Leser også historier fra folk på nav som får utbetalt for mye. Sier de fra selv tar nav tilbake alle pengene. Hvorfor i helvete får ikke vedkommende rabatt for noe de har gjort feil? Hvis enkeltmennesker selv gjør feil så løper rentene, man må fikse problemet på dagen. Men staten kan få et teknisk problem og ikke mulighet til å ordne ting. Nei da er det ingenting som skjer. Og så er det så mange sånne latterlige folk. «Hvorfor skal du ha penger du ikke har krav på?» Hvorfor ikke? sier jeg De skulle vel bare hatt det selv. 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 5. mars Forfatter Skrevet 5. mars Vhanja skrev (3 timer siden): Kan du nevne èn ting du synes er positivt i livet? At jeg kan spise uten å telle kalorier. At jeg ikke legger på meg 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Skattesystemet er latterlig komplisert, et makkverk av regler og byråkrati. Årsaken er at det skal klattes overalt, slik at folk ikke oppdager hvor enormt mye skatt vi betaler totalt sett for at politikerne skal kunne sløse nærmest så mye de vil med VÅRE penger. Det er hovedproblemet. Skattesystemet burde vært mye enklere. Og formueskatt på entreprenører er direkte latterlig. Om du starter en bedrift og skaper jobb til 10-50 mennesker, da har du allerede bidratt mye mer enn de aller fleste i Norge. Da trenger du ikke betale skatt. Om du blir søkkrik, da er du et perfekt forbilde for andre, og andre vil ta etter og skape verdifulle arbeidsplasser. Da får vi et blomstrende næringsliv i Norge. Ikke det depressive skattehelvetet vi har i dag, hvor straks du starter med noe så begynner skattene å kvele deg. Anonymkode: 14605...267 1 Siter
psykedeliker Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er hovedproblemet. Nei, problemet er slike folk som deg, som ikke en gang forstår forskjellen på real- og fiktivøkonomi, og tror at all sysselsetting skaper realverdier. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Vhanja skrev (På 5.3.2026 den 6.58): Kan du nevne èn ting du synes er positivt i livet? Det er viktig å heve stemmen, og vise kritisk sans, når en ser idioti som andre smiler fornøyd til. Det er alt for mange som luller seg inn i en livsløgn om at vi har det så godt. Det er bare å lese her inne så får en et helt annet inntrykk. Norge er landet for syke mennesker, både fysisk og mental sykdom herjer i dette landet. Det ser vi på sykefraværet, og behovet for velferdsordninger. Alt legges til rette for å stelle og dulle med syke mennesker. Et slikt samfunn gjør oss syke. Det er mange som ønsker politikerne sendt langt vekk, slik at vi kan få friheten og livet tilbake. Anonymkode: 14605...267 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli psykedeliker skrev (23 timer siden): Nei, problemet er slike folk som deg, som ikke en gang forstår forskjellen på real- og fiktivøkonomi, og tror at all sysselsetting skaper realverdier. Dette kan du ingenting om. Vet ikke om du kan noe om noe annet heller, men definitivt ingen ting om dette. Hvem snakket om all sysselsetting. Lesevansker har du også. Offentlig sysselsetting er kun vedlikehold av status quo, og knapt nok det. Det er åpenbart for de fleste, til orientering. Anonymkode: 14605...267 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er viktig å heve stemmen, og vise kritisk sans, når en ser idioti som andre smiler fornøyd til. Det er alt for mange som luller seg inn i en livsløgn om at vi har det så godt. Det er bare å lese her inne så får en et helt annet inntrykk. Norge er landet for syke mennesker, både fysisk og mental sykdom herjer i dette landet. Det ser vi på sykefraværet, og behovet for velferdsordninger. Alt legges til rette for å stelle og dulle med syke mennesker. Et slikt samfunn gjør oss syke. Det er mange som ønsker politikerne sendt langt vekk, slik at vi kan få friheten og livet tilbake. Anonymkode: 14605...267 Det er en merkelig logikk å hevde at et samfunn blir sykt fordi det tar vare på syke mennesker. Da måtte jo land uten velferdsordninger vært de friskeste i verden? Ja, Norge har høyt sykefravær. Men det skyldes ikke at folk blir "dullet med". Det skyldes blant annet en aldrende befolkning, bedre diagnostikk, høy sysselsetting, et arbeidsliv med høye krav og et system som faktisk registrerer sykdom i stedet for å skjule den. Og så er det denne romantiske forestillingen om at "bare politikerne forsvinner, får vi friheten tilbake". Frihet fra hva, egentlig? Sykehus? Trygdeordninger? Arbeidsmiljølover? Pensjoner? Veier? Kritisk sans er bra. Men den bør være basert på fakta, ikke på en ideologisk fantasi om at omsorg gjør mennesker svake. Et samfunn måles ikke etter hvor hardt det behandler sine svakeste, men etter hvordan det tar vare på dem. Anonymkode: b8ee4...93d 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette kan du ingenting om. Vet ikke om du kan noe om noe annet heller, men definitivt ingen ting om dette. Hvem snakket om all sysselsetting. Lesevansker har du også. Offentlig sysselsetting er kun vedlikehold av status quo, og knapt nok det. Det er åpenbart for de fleste, til orientering. Diskuter dette med terapeuten din. 0 Siter
Vhanja Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er viktig å heve stemmen, og vise kritisk sans, når en ser idioti som andre smiler fornøyd til. Det er alt for mange som luller seg inn i en livsløgn om at vi har det så godt. Det er bare å lese her inne så får en et helt annet inntrykk. Norge er landet for syke mennesker, både fysisk og mental sykdom herjer i dette landet. Det ser vi på sykefraværet, og behovet for velferdsordninger. Alt legges til rette for å stelle og dulle med syke mennesker. Et slikt samfunn gjør oss syke. Det er mange som ønsker politikerne sendt langt vekk, slik at vi kan få friheten og livet tilbake. Anonymkode: 14605...267 Hvordan tenker du å få "friheten og livet tilbake" uten politikere? Ellers er det overhodet ikke en livsløgn at vi har det godt. Generelt sett for Norge er det harde fakta. Det blir altfor unyansert å si at siden det finnes syke mennesker i Norge så kan ikke Norge være et godt sted å bo. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:28 Skrevet lørdag kl 12:28 Vhanja skrev (På 10.7.2026 den 12.44): Hvordan tenker du å få "friheten og livet tilbake" uten politikere? Ellers er det overhodet ikke en livsløgn at vi har det godt. Generelt sett for Norge er det harde fakta. Det blir altfor unyansert å si at siden det finnes syke mennesker i Norge så kan ikke Norge være et godt sted å bo. Det er et alt for stort tema til at det kan diskuteres "nyansert" her, og vi har alle ulike meninger om hva som er "godt". For meg er frihet, trygghet, og demokrati det aller viktigste. Jeg synes vi scorer alt for lavt på disse kriteriene i Norge. Mye lavere enn de fleste tror. Og utviklingen går i helt feil retning. Det norske samfunnet er oppskrytt og parfymert til å framstå som en slags suksessmodell. Harde fakta motbeviser veldig mye av dette. Vi er overvåket, kontrollert, uselvstendige, og vi er slavebundet til staten økonomisk. Det gir ikke frihet. Mye er bra i Norge, men det er mye feil også. Det er veldig mye som kunne vært gjort mye bedre, og vi kunne hatt muligheter til det, om vi som enkeltmennesker hadde atskillig større innflytelse på alt som angår oss, spesielt lokalt. De som er frihetselskere opplever dette hver eneste dag, de som ønsker å styres og kontrolleres mest mulig, er derimot godt fornøyde. Du er nok mer det siste enn meg. Anonymkode: 14605...267 0 Siter
Vhanja Skrevet lørdag kl 12:35 Skrevet lørdag kl 12:35 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er et alt for stort tema til at det kan diskuteres "nyansert" her, og vi har alle ulike meninger om hva som er "godt". For meg er frihet, trygghet, og demokrati det aller viktigste. Jeg synes vi scorer alt for lavt på disse kriteriene i Norge. Mye lavere enn de fleste tror. Og utviklingen går i helt feil retning. Det norske samfunnet er oppskrytt og parfymert til å framstå som en slags suksessmodell. Harde fakta motbeviser veldig mye av dette. Vi er overvåket, kontrollert, uselvstendige, og vi er slavebundet til staten økonomisk. Det gir ikke frihet. Mye er bra i Norge, men det er mye feil også. Det er veldig mye som kunne vært gjort mye bedre, og vi kunne hatt muligheter til det, om vi som enkeltmennesker hadde atskillig større innflytelse på alt som angår oss, spesielt lokalt. De som er frihetselskere opplever dette hver eneste dag, de som ønsker å styres og kontrolleres mest mulig, er derimot godt fornøyde. Du er nok mer det siste enn meg. Anonymkode: 14605...267 Du kommer med en masse påstander uten å underbygge dem - ei heller svarte du på spørsmålet mitt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:59 Skrevet lørdag kl 12:59 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er et alt for stort tema til at det kan diskuteres "nyansert" her, og vi har alle ulike meninger om hva som er "godt". For meg er frihet, trygghet, og demokrati det aller viktigste. Jeg synes vi scorer alt for lavt på disse kriteriene i Norge. Mye lavere enn de fleste tror. Og utviklingen går i helt feil retning. Det norske samfunnet er oppskrytt og parfymert til å framstå som en slags suksessmodell. Harde fakta motbeviser veldig mye av dette. Vi er overvåket, kontrollert, uselvstendige, og vi er slavebundet til staten økonomisk. Det gir ikke frihet. Mye er bra i Norge, men det er mye feil også. Det er veldig mye som kunne vært gjort mye bedre, og vi kunne hatt muligheter til det, om vi som enkeltmennesker hadde atskillig større innflytelse på alt som angår oss, spesielt lokalt. De som er frihetselskere opplever dette hver eneste dag, de som ønsker å styres og kontrolleres mest mulig, er derimot godt fornøyde. Du er nok mer det siste enn meg. Anonymkode: 14605...267 Kan du komme med noen eksempler på frihet som du mangler? Anonymkode: b8ee4...93d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:04 Skrevet lørdag kl 20:04 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan du komme med noen eksempler på frihet som du mangler? Anonymkode: b8ee4...93d Har tusen eksempler, knyttet til helt hverdagslige ting som gjelder hus, hytte, hva jeg spiser og drikker, og hvordan jeg forflytter meg. Har ikke du? Har du ikke merket hva som skjer rundt deg? Du er kanskje under 30 og tror verden skal være slik? Anonymkode: 14605...267 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:28 Skrevet lørdag kl 20:28 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har tusen eksempler, knyttet til helt hverdagslige ting som gjelder hus, hytte, hva jeg spiser og drikker, og hvordan jeg forflytter meg. Har ikke du? Har du ikke merket hva som skjer rundt deg? Du er kanskje under 30 og tror verden skal være slik? Anonymkode: 14605...267 Jeg er over 50 og har ingen ting å klage på. Anonymkode: b8ee4...93d 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet søndag kl 23:56 Forfatter Skrevet søndag kl 23:56 AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 11.05): Skattesystemet er latterlig komplisert, et makkverk av regler og byråkrati. Årsaken er at det skal klattes overalt, slik at folk ikke oppdager hvor enormt mye skatt vi betaler totalt sett for at politikerne skal kunne sløse nærmest så mye de vil med VÅRE penger. Det er hovedproblemet. Skattesystemet burde vært mye enklere. Og formueskatt på entreprenører er direkte latterlig. Om du starter en bedrift og skaper jobb til 10-50 mennesker, da har du allerede bidratt mye mer enn de aller fleste i Norge. Da trenger du ikke betale skatt. Om du blir søkkrik, da er du et perfekt forbilde for andre, og andre vil ta etter og skape verdifulle arbeidsplasser. Da får vi et blomstrende næringsliv i Norge. Ikke det depressive skattehelvetet vi har i dag, hvor straks du starter med noe så begynner skattene å kvele deg. Anonymkode: 14605...267 Ja den er laget komplisert tror jeg for at vi skal bruke tid/bli distrahert fra å gjøre ting som er bedre for oss, og det er større sjanse for å gjøre noe feil slik at vi får «straffeskatt». Men det virker ikke som staten bruker pengene på noe nyttig likevel, så hvorfor skal de ha så mange milliarder i skatt? Eiendomsskatt er noe annet tull. Hva skjer om du ikke har råd til å betale den? du har kanskje akkurat ikke råd. Blir du fratatt eiendommen da? Til og med om du ikke har gjeld på den? Leste noe i avisen i fjor om en eldre dame som måtte ut av sitt eget hus fordi mannen døde. Og hvis du har gjeld, boliglån feks, så er det ikke ditt før lånet er betalt ned. Og mye koster så mye at vanlige naut (alle som ikke er topp whatever/de vanlige skattebetalerne i gata) er gjeldsslaver til de blir pensjonister. Jobb til det går seg utover helsa, staten dekker selvfølgelig ikke de fleste sykdommer. Staten er mest interessert i å sende penger ut av landet og bygge verdens styggeste nybygg (innpakket i «mer bærekraftig»)Så betaler du en stor sum, så må du tilbake og jobbe enda hardere for å jobbe det inn igjen. For ikke å snakke om oppfordringene om å spare. Spar i fond, sett på sparekonto i stedet for den ekstra kaffekoppen og blabla. Spar ekstra til pensjon. Spar litt av ferie pengene. Vi skal til og med spare av netto inntekten altså. Som vanlig naut skal du egentlig ikke leve, du skal spare, fordi din mening er med livet er å betale gjeld. Studer, men betal ned studie gjelda før du kan gjøre noe annet. Kanskje også ikke få jobb, men staten skal ha tilbake pengene. Jeg vet ikke hvorfor jeg husker 90-00 tallet som mer avslappet. Om det var fordi jeg fikk litt dekket av foreldre (de var 2 i noen år) og var ung, eller om alt i samfunnet nå plutselig kun handler om penger. Og så har vi bonus programmene alle driver med da. De er ikke sanne. De er en del av prisøkningen. de bare gir en illusjon av at vi får rabatter. Prisene ble økt for å tjene det inn igjen. Så egentlig resulterte det bare i at du får mailen spammet ned. 0 Siter
laban Skrevet mandag kl 08:17 Skrevet mandag kl 08:17 UtakknemligDiva skrev (8 timer siden): Jobb til det går seg utover helsa, staten dekker selvfølgelig ikke de fleste sykdommer. Det norske helsevesenet dekker da de aller fleste sykdommer som folk flest rammes av? Har du eksempler fra dette flertallet av sykdommer man ikke får dekket? UtakknemligDiva skrev (8 timer siden): Studer, men betal ned studie gjelda før du kan gjøre noe annet. Alle rådgivere oppfordrer til å betale ned studielånet til slutt, fordi det er flere gunstige ordninger rundt det. UtakknemligDiva skrev (8 timer siden): Jeg vet ikke hvorfor jeg husker 90-00 tallet som mer avslappet. Om det var fordi jeg fikk litt dekket av foreldre (de var 2 i noen år) og var ung, eller om alt i samfunnet nå plutselig kun handler om penger. På 1990-tallet var boligprisene lavere, det samme var inntektene. Bankrentene var mye høyere, som en ettervirkning av jappetiden, barnehageplass var omtrent uoppnåelig i bykommunene, og de private kostet en formue hvis man var så griseheldig å få tak i en. Alle tidsperioder vil ha noen fordeler og ulemper knyttet til seg. UtakknemligDiva skrev (8 timer siden): Og så har vi bonus programmene alle driver med da. De er ikke sanne. De er en del av prisøkningen. de bare gir en illusjon av at vi får rabatter. Prisene ble økt for å tjene det inn igjen. Så egentlig resulterte det bare i at du får mailen spammet ned. Det er i hvert fall ikke statlig. Du kan jo kutte alle utenom Coop, som er forbrukereid og gir tilbake litt årlig utbytte for det du har handlet. 2 Siter
UtakknemligDiva Skrevet mandag kl 19:27 Forfatter Skrevet mandag kl 19:27 laban skrev (11 timer siden): Det norske helsevesenet dekker da de aller fleste sykdommer som folk flest rammes av? Har du eksempler fra dette flertallet av sykdommer man ikke får dekket? Ødem feks. Åreknuter. Tannhelse. Sistnevnte kan nok være selvforskyldt. Men jeg kjenner folk med det andre og de får det ikke dekket. Det er ting som er smertefullt og det skyldes defekte kroppsdeler. Det er jo ikke folks skyld at de jævla kroppene må skape så mye styr. laban skrev (11 timer siden): Alle rådgivere oppfordrer til å betale ned studielånet til slutt, fordi det er flere gunstige ordninger rundt det. På 1990-tallet var boligprisene lavere, det samme var inntektene. Bankrentene var mye høyere, som en ettervirkning av jappetiden, barnehageplass var omtrent uoppnåelig i bykommunene, og de private kostet en formue hvis man var så griseheldig å få tak i en. Alle tidsperioder vil ha noen fordeler og ulemper knyttet til seg. Det er i hvert fall ikke statlig. Du kan jo kutte alle utenom Coop, som er forbrukereid og gir tilbake litt årlig utbytte for det du har handlet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:50 Skrevet tirsdag kl 07:50 UtakknemligDiva skrev (På 13.7.2026 den 1.56): Ja den er laget komplisert tror jeg for at vi skal bruke tid/bli distrahert fra å gjøre ting som er bedre for oss, og det er større sjanse for å gjøre noe feil slik at vi får «straffeskatt». Men det virker ikke som staten bruker pengene på noe nyttig likevel, så hvorfor skal de ha så mange milliarder i skatt? Eiendomsskatt er noe annet tull. Hva skjer om du ikke har råd til å betale den? du har kanskje akkurat ikke råd. Blir du fratatt eiendommen da? Til og med om du ikke har gjeld på den? Leste noe i avisen i fjor om en eldre dame som måtte ut av sitt eget hus fordi mannen døde. Og hvis du har gjeld, boliglån feks, så er det ikke ditt før lånet er betalt ned. Og mye koster så mye at vanlige naut (alle som ikke er topp whatever/de vanlige skattebetalerne i gata) er gjeldsslaver til de blir pensjonister. Jobb til det går seg utover helsa, staten dekker selvfølgelig ikke de fleste sykdommer. Staten er mest interessert i å sende penger ut av landet og bygge verdens styggeste nybygg (innpakket i «mer bærekraftig»)Så betaler du en stor sum, så må du tilbake og jobbe enda hardere for å jobbe det inn igjen. For ikke å snakke om oppfordringene om å spare. Spar i fond, sett på sparekonto i stedet for den ekstra kaffekoppen og blabla. Spar ekstra til pensjon. Spar litt av ferie pengene. Vi skal til og med spare av netto inntekten altså. Som vanlig naut skal du egentlig ikke leve, du skal spare, fordi din mening er med livet er å betale gjeld. Studer, men betal ned studie gjelda før du kan gjøre noe annet. Kanskje også ikke få jobb, men staten skal ha tilbake pengene. Jeg vet ikke hvorfor jeg husker 90-00 tallet som mer avslappet. Om det var fordi jeg fikk litt dekket av foreldre (de var 2 i noen år) og var ung, eller om alt i samfunnet nå plutselig kun handler om penger. Og så har vi bonus programmene alle driver med da. De er ikke sanne. De er en del av prisøkningen. de bare gir en illusjon av at vi får rabatter. Prisene ble økt for å tjene det inn igjen. Så egentlig resulterte det bare i at du får mailen spammet ned. Ja, du har som vanlig helt rett. Samfunnet er laget for dumme naut. Bonusordningene gjør alt dyrere, fordi noen må jobbe med slike bonusordninger, og lønna deres må kalkuleres inn i varene. Uten bonusordninger ville alt blitt billigere. Nå må vi også bruke verdifull tid for å finne hvilke bonusordninger som er best. Alt er bare bortkastet. Politikerne er staten, vi er ikke staten. Politikerne truer med mindre velferd om vi ikke betaler stadig mer skatt, likevel har de milliarder å sende ut av landet. Fordi de pengene kommer fra "spesielle" budsjett og fond, som liksom ikke er normale skattepenger som hører fellesskapet til. Det er liksom politikernes egne budsjett... som er utømmelige, til regnskoger, klima, nød og gru over hele kloden. Politikerne burde gjort alt av nødvendige varer og tjenester grisebillig i Norge. Strøm, hus, bil og mat. Alt dette burde være billig tilgjengelig for alle. Da hadde ingen noe å klage på, og alle kunne levd et avslappet og anstendig liv. I stedet for skattelegger de slike livsnødvendige varer og tjenester, nettopp fordi alle er avhengige av disse. Det er kynisme, utpressing av egen befolkning, for at de selv skal kunne holde sitt eget forbruk oppe, uten hensyn til deres egen jobb, som er å gjøre livet enkelt og trygt for oss. Anonymkode: 14605...267 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.