Gå til innhold

Begynne å ta ut privat afp ved 62 år eller vente ?


Anbefalte innlegg

Lillemus
Skrevet
Babette skrev (56 minutter siden):

Det er et nasjonalt mål at folk står lenger i jobb.  Da må dette selvsagt følges opp lokalt, ellers blir det bare tomme festtaler.

Når det gjelder fremtidig pensjon, har jeg inntrykk av at de fleste undersøker dette selv, man logger seg inn på pensjonskassen og får all info man trenger. 

Jeg har gjort det ja, er jo greit å vite omtrent hvor man vil stå økonomisk i forhold til når man skal gå av med pensjon. :) 

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
Lillemus skrev (17 timer siden):

Jeg har gjort det ja, er jo greit å vite omtrent hvor man vil stå økonomisk i forhold til når man skal gå av med pensjon. :) 

Jeg har sjekket nå, da jeg innimellom blir så sliten av jobben min. Jeg ser at jeg kan gå av når jeg er 64 år, hvis det føles uutholdelig å jobbe til 67. 

Skrevet
Lillemus skrev (21 timer siden):

Men er det det som er poenget med seniorsamtaler? Jeg trodde det var for å informere deg om dine rettigheter ang. afp, når man tenker å gå av, hva som vil lønne seg økonomisk og slike ting - ikke nødvendigvis for å få deg til å stå i jobb så lenge som mulig. Jeg tenker å gå av så tidlig jeg kan... 

Tror ikke det er så mange arbeidsgivere som kan rådgi detaljert om dette. De fleste arbeidstakere har jo mange ulike poliser og avtaler og det er en jungel å sette seg inn i, som en ikke kan forvente at nåværende arbeidsgiver bruker mye ressurser på å gi oversikt over. Men hovedregler er det jo fint om de kan gi råd om.

Skrevet

Temaet i denne tråden er i aller høyeste grad aktuelt for meg også, men jeg vet ikke ennå hva jeg skal gjøre eller hvor lenge jeg skal stå i jobb. Foreløpig har jeg tenkt at jeg ihvertfall skal jobbe til jeg er 65, og at jeg deretter får vurdere det. Men det kan jo skje mye på de årene; man kan bli syk/skadet, man kan f.eks. få barnebarn som man ønsker mer tid og krefter med, og ikke minst kan det skje (nok en) omorganisering på jobb som gjør at man ikke orker å forholde seg til dette mer (et lite hjertesukk der).

Jeg har ikke hørt om at det er egne seniorsamtaler hos oss, eller at det har vært flettet inn i utviklingssamtalene. Jeg hadde utviklingssamtale denne måneden og det var ikke noe snakk om slikt. Men jeg har fått en standard e-post med tilbud om å gå på pensjonsforberedende kurs med SPK til høsten. 

  • 2 måneder senere...
Nicklusheletida
Skrevet (endret)

Her er hva AI sier for de som er interessert . Dette gjelder privat Afp som jeg har.  Det er litt andre regler for offentlig afp avhenging av om du er født før eller etter 1963. Når jeg spurte AI, antok jeg at jeg ble 85 år.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Privat AFP: Uttak ved 62 år lønner seg nesten alltid
Privat AFP er konstruert slik at det nøytrale "skjæringspunktet" (hvor sen oppstart begynner å lønne seg) ligger svært høyt i alder – ofte rundt 86 til 88 år.
Kronetillegget: Tar du ut privat AFP mellom 62 og 67 år, får du et ekstra kronetillegg på ca. 19 200 kr i året (1 600 kr i måneden) frem til du fyller 67 år. Venter du til du er 67 år med å starte uttaket, mister du dette tillegget fullstendig.
 
 
Fem ekstra år med utbetaling: Ved å starte som 62-åring sikrer du deg 60 måneder med utbetalinger som du ellers aldri ville fått. Selv om den månedlige utbetalingen blir permanent lavere etter fylte 67 år fordi den fordeles på flere år, vil den akkumulerte summen (inkludert rente-til-rente-effekt av sparingen din) gjøre at du ligger i økonomisk pluss som 85-åring.
 
Arverisiko: Hvis du utsetter AFP-uttaket og skulle falle fra tidlig, forsvinner AFP-midlene rett tilbake i fellesskapet. Tar du dem ut som 62-åring og sparer dem selv, går de oppsparte midlene til dine arvinger dersom du dø
 
Folketrygden (de 20 %): Skjæringspunktet er annerledes
For å ta ut privat AFP før 67 år, du samtidig ta ut minst 20 % alderspensjon fra Nav (folketrygden). Her fungerer matematikken annerledes: [1, 2]
  • Nøytralt system: Folketrygden er beregnet slik at den totale summen du får utbetalt skal bli eksakt den samme uansett når du starter, basert på statistisk forventet levealder (som i dag er rundt 84–85 år).
  • Skjæringspunktet: For folketrygden går det økonomiske nullpunktet normalt rett rundt 84–85 år. Siden du antar at du blir 85 år, vil det å ta ut 20 % alderspensjon ved 62 år gå omtrent i null sammenlignet med å vente – men du får fordelen av å "låse opp" AFP-kronene dine tidlig.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

Endret av Nicklusheletida
  • 2 uker senere...
Stikkelsbær
Skrevet

Jeg fyller 62 i år, og har nå sendt søknad om AFP og 100% pensjon fra Nav. Jeg skal ikke slutte og jobbe på noen år (håper jeg).

Jeg jobber i det private, og kan jobbe 100% samtidig som jeg tar ut pensjon. Den 100% fra Nav kan jeg vurdere og sette ned etter hvert, (for å spare skatt) men det kommer an på helsa og andre ting.

 

Nicklusheletida
Skrevet
Stikkelsbær skrev (3 timer siden):

Jeg fyller 62 i år, og har nå sendt søknad om AFP og 100% pensjon fra Nav. Jeg skal ikke slutte og jobbe på noen år (håper jeg).

Jeg jobber i det private, og kan jobbe 100% samtidig som jeg tar ut pensjon. Den 100% fra Nav kan jeg vurdere og sette ned etter hvert, (for å spare skatt) men det kommer an på helsa og andre ting.

 

Jeg skal også ta ut afp fra 62 år, men tar ut kun 20 % pensjon som vi er pliktig til å gjøre samtidig. Jeg fortsetter i 100 jobb og tar et år om gangen etter 64/65. Akkurat nå kunne jeg sluttet på flekken :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...