Gå til innhold

Utilregnelig pga autisme, men ikke personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser at personer med autisme kan bli ansett strafferettslig utilregnelig hvis de har autisme, men så står det veldig spesifikt at personlighetsforstyrrelser ikke gjør en utilregnelig. Men hvorfor er det noe forskjell? Handler det ikke mer om alvorlighetsgraden? 

Anonymkode: a8587...5a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg leser at personer med autisme kan bli ansett strafferettslig utilregnelig hvis de har autisme, men så står det veldig spesifikt at personlighetsforstyrrelser ikke gjør en utilregnelig. Men hvorfor er det noe forskjell? Handler det ikke mer om alvorlighetsgraden? 

Da må det dreie seg om tung barnautisme, kombinert med med lav IQ`?

Anonymkode: be0c5...2c9

AnonymBruker
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Da må det dreie seg om tung barnautisme, kombinert med med lav IQ`?

Anonymkode: be0c5...2c9

Nei det står ikke det kun autisme. Psykisk utviklingshemming er et annet punkt. 

Skrevet

Jeg hadde autismediagnose og ble ikke erklært utilregnelig. Men hadde en mindre sterk bevissthetsforstyrrelse som gav reduksjon i straff. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutes ago, Glitter said:

Jeg hadde autismediagnose og ble ikke erklært utilregnelig. Men hadde en mindre sterk bevissthetsforstyrrelse som gav reduksjon i straff. 

Før eller etter 2020? Etter 2020 har det jo blitt endring slik at det ikke lenger er diagnosen, men den psykiske tilstanden og funksjonsnivået som avgjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Før eller etter 2020? Etter 2020 har det jo blitt endring slik at det ikke lenger er diagnosen, men den psykiske tilstanden og funksjonsnivået som avgjør. 

Etter 2020 tror jeg det var. Husker ikke nøyaktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Autister har i hvert fall lettere for å bli drept av politiet enn normale, på verdensbasis. 

Anonymkode: 87487...9f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Autister har i hvert fall lettere for å bli drept av politiet enn normale, på verdensbasis. 

Anonymkode: 87487...9f7

Hvorfor det?

Anonymkode: 4f617...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei det står ikke det kun autisme. Psykisk utviklingshemming er et annet punkt. 

I ditt første innlegg skriver du: ....kan bli ansett.....

Legg merke til "kan". Det gjøres alltid en individuell vurdering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...