munchin Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars I terapien? Å se bakover for å forstå seg selv og sine mønstre/tilknytning til andre? Eller heller du mot at kognitiv terapi er bedre for deg? Å være her og nå med de tanker og følelser man har i nuet. 0 Siter
munchin Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars munchin skrev (Akkurat nå): I terapien? Å se bakover for å forstå seg selv og sine mønstre/tilknytning til andre? Eller heller du mot at kognitiv terapi er bedre for deg? Å være her og nå med de tanker og følelser man har i nuet. Jeg har gått i både psykodynamisk og i kognitiv terapi. Jeg følte at det var noe som manglet i den kognitive. 0 Siter
Glitter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Greit å snakke litt om det som kan ha hatt betydning for situasjonen i dag, men ikke bruke lang tid på å analysere det opp og i mente. 0 Siter
munchin Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars Glitter skrev (7 minutter siden): Greit å snakke litt om det som kan ha hatt betydning for situasjonen i dag, men ikke bruke lang tid på å analysere det opp og i mente. Ja, forsåvidt enig med deg der. Ikke grave seg ned i det, men belyse for å forstå seg selv bedre. 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Det kommer an på hvilken oppvekst man har hatt. Har man hatt en fæl oppvekst hjelper det jo å snakke om det med en nøytral/støttende behandler. 1 Siter
munchin Skrevet 11. mars Forfatter Skrevet 11. mars Worrisome_plenty skrev (5 minutter siden): Det kommer an på hvilken oppvekst man har hatt. Har man hatt en fæl oppvekst hjelper det jo å snakke om det med en nøytral/støttende behandler. Så du tenker at det kun er nyttig om man har hatt en fæl oppvekst? Ikke nyttig å se tilbake for å se seg selv ; mønstre, tilknytning osv? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Hvilke verdier, holdninger og tattforgittheter man har med seg fra barndom og oppvekst kan være relevant for behandler å vite. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars munchin skrev (På 11.3.2026 den 7.41): I terapien? Å se bakover for å forstå seg selv og sine mønstre/tilknytning til andre? Eller heller du mot at kognitiv terapi er bedre for deg? Å være her og nå med de tanker og følelser man har i nuet. Jeg tror ikke det trenger å være en motsetning, men det er åpenbart opplevelser i barndommen kan legge grunnlaget for mange psykiske vansker. Metoder som ikke tar hensyn til dette blir derfor ufullstendige. Det er nyttig å skjønne hvorfor en reaksjon/følelse oppstår, uten at det betyr at man nødvendigvis må dvele ved traumatiske minner. Men terapiformer som hopper fullstendig bukk over dette har jeg liten tro på. 2 Siter
munchin Skrevet 13. mars Forfatter Skrevet 13. mars Drømmeautomat skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det trenger å være en motsetning, men det er åpenbart opplevelser i barndommen kan legge grunnlaget for mange psykiske vansker. Metoder som ikke tar hensyn til dette blir derfor ufullstendige. Det er nyttig å skjønne hvorfor en reaksjon/følelse oppstår, uten at det betyr at man nødvendigvis må dvele ved traumatiske minner. Men terapiformer som hopper fullstendig bukk over dette har jeg liten tro på. Fint svar! Takk-kloke ord:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.