Gå til innhold

Ap og virkning/ikke virkning.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hvorfor er det sånn at ap ikke hjelper på alle? Er det noe annet enn psykose da? Noe med personligheten som ikke kan forandres? 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet

F.eks virket ikke ap på far til @ISW. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at ap ikke hjelper på alle? Er det noe annet enn psykose da? Noe med personligheten som ikke kan forandres? 

Ville bare si at jeg brukte AP mot tankekjør og uro uten å være psykotisk. 

Anonymkode: 220e1...871

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville bare si at jeg brukte AP mot tankekjør og uro uten å være psykotisk. 

Ok. Håper det hjalp da :) Ja de gir vel det for det også men ikke vits å gi det til folk om det ikke hjelper, da sitter man bare igjen med bivirkninger. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok. Håper det hjalp da :) Ja de gir vel det for det også men ikke vits å gi det til folk om det ikke hjelper, da sitter man bare igjen med bivirkninger. 

Jeg tror den hjalp meg litt, fikk iallefall forhøyet angst da jeg sluttet.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror den hjalp meg litt, fikk iallefall forhøyet angst da jeg sluttet.

Ok ikke bra med forhøyet angst da men du ville slutte? 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Ok ikke bra med forhøyet angst da men du ville slutte? 

Ja, jeg fikk det for meg at jeg ville stå på minst mulig medisiner. I tillegg sa psykiater at han trodde jeg ikke trengte AP (han kjente meg ikke).

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg fikk det for meg at jeg ville stå på minst mulig medisiner. I tillegg sa psykiater at han trodde jeg ikke trengte AP (han kjente meg ikke).

Ja det er jo sånt man kan få for seg, en psykiater som ikke kjente deg ja. Enkelte tror de vet alt og hva som er best. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja det er jo sånt man kan få for seg, en psykiater som ikke kjente deg ja. Enkelte tror de vet alt og hva som er best. 

Ja, det var en privat jeg bestilte time hos. Jeg har vært mye av og på medisiner; spesielt Litium.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det var en privat jeg bestilte time hos. Jeg har vært mye av og på medisiner; spesielt Litium.

Å en privat ja, det hadde vært interessant å prøve men han tok jo ikke tid til å bli kjent med deg og det er dårlig. Litium har jeg aldri prøvd og hadde nok ikke villet tatt det heller, vært mye av og på ap her. Prøvd en del ad og uten effekt. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

F.eks virket ikke ap på far til @ISW. 

Hei,

Bare en kort kommentar til dette: Min far hadde Levy-legeme-demens, og der vil AP ofte ikke virke, og/eller gi alvorlige bivirkninger. Det er en tilstand som nok ikke er representativ for alle.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Hei,

Bare en kort kommentar til dette: Min far hadde Levy-legeme-demens, og der vil AP ofte ikke virke, og/eller gi alvorlige bivirkninger. Det er en tilstand som nok ikke er representativ for alle.

Ja og det tror jeg min far har og, det har jeg skrevet til sykepleieren. Da er det jo ikke vits å gi han ap hvis han bare får bivirkninger. Min far sier så mye rart at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja og det tror jeg min far har og, det har jeg skrevet til sykepleieren. Da er det jo ikke vits å gi han ap hvis han bare får bivirkninger. Min far sier så mye rart at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. 

Ja, jeg skal jo være litt forsiktig med å mene for mye om diagnoser her, og det finnes AP som fungerer også for den tilstanden (spesielt Zyprexa og Leponex). Vi får bare stole på at de som behandler han gjør jobben sin.

Som jeg jo tidligere har vært inne på, så er det mange tiltak som kan gi eldre og syke mennesker en bedre livskvalitet. Fra mitt ståsted så var det selvfølgelig utrolig frustrerende å se at pappa fikk så lite hjelp av medisiner, og at det var lite tilgjengelige ressurser for ikke-medikamentelle tiltak. Jeg vet ikke hvordan dette er med faren din, mamma bodde jo som sagt nesten sammen med pappa på sykehjemmet.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg skal jo være litt forsiktig med å mene for mye om diagnoser her, og det finnes AP som fungerer også for den tilstanden (spesielt Zyprexa og Leponex). Vi får bare stole på at de som behandler han gjør jobben sin.

Som jeg jo tidligere har vært inne på, så er det mange tiltak som kan gi eldre og syke mennesker en bedre livskvalitet. Fra mitt ståsted så var det selvfølgelig utrolig frustrerende å se at pappa fikk så lite hjelp av medisiner, og at det var lite tilgjengelige ressurser for ikke-medikamentelle tiltak. Jeg vet ikke hvordan dette er med faren din, mamma bodde jo som sagt nesten sammen med pappa på sykehjemmet.

De utreder og utreder, vi skal fortelle om han har vrangfoestillinger og hallusinasjoner etter vi har vært der. Det har han jo, tror ikke de snakker mye med han for det har de vel ikke tid til, da hadde de jo sett det selv og ikke trengt rapport men han ser jo på de som fienden innimellom. 

Ja i det siste har de jo tatt han opp i rullestol og inn i stuen og det er et fremskritt, han sier ja til det nå. Ja det er vel ikke mye de gjør av tiltak, han vil jo og øve seg på å gå men klarer ikke lee bena. Burde jo fått fysioterapeut. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

De utreder og utreder, vi skal fortelle om han har vrangfoestillinger og hallusinasjoner etter vi har vært der. Det har han jo, tror ikke de snakker mye med han for det har de vel ikke tid til, da hadde de jo sett det selv og ikke trengt rapport men han ser jo på de som fienden innimellom. 

Ja i det siste har de jo tatt han opp i rullestol og inn i stuen og det er et fremskritt, han sier ja til det nå. Ja det er vel ikke mye de gjør av tiltak, han vil jo og øve seg på å gå men klarer ikke lee bena. Burde jo fått fysioterapeut. 

Ja.

Som sagt, så tror jeg ikke at jeg skal mene så mye om hvilke medisiner han burde få eller ikke få, siden jeg verken er behandler eller har møtt faren din. Jeg er mest opptatt av at han, moren din og du skal være i en situasjon med minst mulig belastning og mest mulig verdighet for dere alle.

Det må være veldig vondt for deg å være del av dette, både på grunn av hvordan faren din har det og din egen ambivalens til medisiner og psykiatri. Jeg tenker at akkurat når det gjelder behandlingsaspektet, så kan du "tillate" deg å ha en litt mer passiv rolle ift det, sånn at du slipper den belastningen i tillegg. Fortell hva du observerer, og la behandlerne gjøre vurderinger basert på det.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Ja.

Som sagt, så tror jeg ikke at jeg skal mene så mye om hvilke medisiner han burde få eller ikke få, siden jeg verken er behandler eller har møtt faren din. Jeg er mest opptatt av at han, moren din og du skal være i en situasjon med minst mulig belastning og mest mulig verdighet for dere alle.

Det må være veldig vondt for deg å være del av dette, både på grunn av hvordan faren din har det og din egen ambivalens til medisiner og psykiatri. Jeg tenker at akkurat når det gjelder behandlingsaspektet, så kan du "tillate" deg å ha en litt mer passiv rolle ift det, sånn at du slipper den belastningen i tillegg. Fortell hva du observerer, og la behandlerne gjøre vurderinger basert på det.

Ok. Ja det er det, han tror at min mor later som om hun er syk og har vondt for å slippe å se han og hun sniker seg unna så fort hun har sjangs sier han, han sier så mye rart til henne uff. Hun er jo dement selv og har nå en infeksjon og er ikke bra. 

Ja det er vondt og det er masse bekymringer ang de to, sist var det virkelig ille med min far og han snakket mye og det er ikke likt han nå. Men går jo på ad, kanskje det gjør noe med han...får han til å snakke mer. Ja jeg har jo mitt, jo prøver å la dem gjøre sitt men det går tregt. Men mannen sier de kan ikke gjøre noe for min far, bare legen kommer på banen snart. 

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (33 minutter siden):

Ja.

Men er ganske sikker på at det er den demens din far hadde, det er jo så likt. 

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

og din egen ambivalens til medisiner og psykiatri

Jeg er ikke ambivalent til psykiatrien og stoler på dem. 

Skrevet
stjernestøv skrev (3 timer siden):

sist var det virkelig ille med min far og han snakket mye og det er ikke likt han nå.

Det er en vanskelig balansegang for gamle pasienter som ofte også går på flere medisiner pga. fysiske problemer. Sykehjemslegene har nok en del erfaring om hva som kan virke og hva som gir nesten bare bivirkninger, men de må ofte prøve seg fram - og det tar tid før man ser den totale effekten. 

Faren min var på sykehjem bare noen måneder før han døde. Jeg er helt sikker på at de ga ham noe som skulle dempe uroen (over å være på et fremmed sted osv.) og at dette virket slik at han iblant nærmest fikk en helt annen personlighet. Uansett rakk de ikke å finne noen god kombinasjon før det gikk kraftig nedover. Men han ble nesten 97, så et halvår med redusert livskvalitet var ikke all verden i den store sammenhengen. 

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Det er en vanskelig balansegang for gamle pasienter som ofte også går på flere medisiner pga. fysiske problemer. Sykehjemslegene har nok en del erfaring om hva som kan virke og hva som gir nesten bare bivirkninger, men de må ofte prøve seg fram - og det tar tid før man ser den totale effekten. 

Faren min var på sykehjem bare noen måneder før han døde. Jeg er helt sikker på at de ga ham noe som skulle dempe uroen (over å være på et fremmed sted osv.) og at dette virket slik at han iblant nærmest fikk en helt annen personlighet. Uansett rakk de ikke å finne noen god kombinasjon før det gikk kraftig nedover. Men han ble nesten 97, så et halvår med redusert livskvalitet var ikke all verden i den store sammenhengen. 

Ja min far er full i all slags medisiner og nå i tillegg ad, han sa jo han ikke følte seg bra men det har han jo sagt lenge. Ikke godt å vite om det er bivirkninger da, håper de ser på interaksjoner. 

Ja min far får benzo og zopiclone for å sove men vet ikke om han får noe mot uro om dagen. Bra din far levde så lenge og jeg håper jo min far og har noen år igjen, det er trist uansett når de dør men det er jo livets gang. Alle kan dø når som helst så de som blir så gamle er heldige. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...