AnonymBruker Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars https://www.tv2.no/nyheter/krever-syv-ar-og-syv-maneder-i-fengsel-for-hoiby/18670146/ Påtalemyndigheten mener at Marius Borg Høiby (29) skal dømmes for 39 av de 40 lovbruddene han er tiltalt for. For det skal han straffes med syv år og syv måneder i fengsel, ifølge påtalemyndighetens påstand. Anonymkode: 35aa2...6a6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars Han får nok maks 2 1/2 Anonymkode: 0bb93...7bb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Han får nok maks 2 1/2 Anonymkode: 0bb93...7bb Jeg tipper mellom 5 og 6. Anonymkode: 35aa2...6a6 0 Siter
Sakura Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars (endret) 7 år var lite men det blir nesten 8 år. Endret 18. mars av Krisebærblomsten 0 Siter
wizwazwoz Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars Passende, kanskje han greier å endre seg med dette 1 Siter
krøll9 Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars (endret) Ikkeanonymnok skrev (7 timer siden): Skulle vært livstid Hva får deg til å mene det? AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://www.tv2.no/nyheter/krever-syv-ar-og-syv-maneder-i-fengsel-for-hoiby/18670146/ Påtalemyndigheten mener at Marius Borg Høiby (29) skal dømmes for 39 av de 40 lovbruddene han er tiltalt for. For det skal han straffes med syv år og syv måneder i fengsel, ifølge påtalemyndighetens påstand. Anonymkode: 35aa2...6a6 Hm. Det der med søvn kontra ikke søvn er vanskelig å bevise utover enhver rimelig tvil da. Man snakket i dag om forskjellen på "overhengende sannsynlig at handlingene er begått" som vil kunne rettferdiggjøre eventuelle erstatnings- og oppreisningskrav fra fornærmede, imens strafferettslig skal handlingene ha blitt begått (som beskrevet) "bevist utover enhver rimelig tvil." Da snakker man straff som i fengsel m.m. Hadde det ikke blitt filmet underveis og sakene slik kunne bli satt sammen og oppsummert som et "modus", så hadde voldtektssakene stilt svakt som enkeltsaker. Men summen av alle de ulike sakene blir jo ganske tyngende da. Tenker forresten at M ikke er mye verre enn veldig mange andre der ute, bare at han har havnet i søkelyset og derfor fått det ene forholdet etter det andre rullet opp. Voldtekt er selvsagt aldri riktig, men ser jo at det kan være lett å gjøre antagelser om samtykke i visse situasjoner der man allerede er inne i hverandres intimsoner fra før av - iaf i noen miljøer. Det gjør det ikke riktig. Men tror slike overgrep er begått veldig ofte, både bevisst og ubevisst. Sånn sett er det kanskje noe gråsone enn klinkende klar voldtekt i mine øyne 🫣 Hadde ikke filmingen vært en faktor ville jeg vært litt i tvil om M fortjente straff. Men grunnet tillitsbruddet med filming forsvinner tvilen for meg - iaf sett herfra med den infoen jeg har tilgjengelig. Straffeutmålingen har jeg ingen formening om hva som passer. Det jeg synes er interessant er om han blir erklært skyldig eller ikke, i voldtektssakene. Det kan bli en ny type #metoo, men med samtykkefokus, både innad og utenfor etablerte partnerforhold. Endret 18. mars av krøll9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars krøll9 skrev (2 minutter siden): Tenker forresten at M ikke er mye verre enn veldig mange andre der ute, bare at han har havnet i søkelyset og derfor fått det ene forholdet etter det andre rullet opp. Voldtekt er selvsagt aldri riktig, men ser jo at det kan være lett å gjøre antagelser om samtykke i visse situasjoner der man allerede er inne i hverandres intimsoner fra før av - iaf i noen miljøer. Det er ihvertfall bra at disse miljøene nå har blitt eksponert gjennom denne saken. 1 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars krøll9 skrev (6 minutter siden): Hva får deg til å mene det? Jeg mener at så lenge man ødelegger noen andres liv burde man sitte i fengsel til man dør. Likt skal være likt. 0 Siter
krøll9 Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars psykedeliker skrev (1 minutt siden): Det er ihvertfall bra at disse miljøene nå har blitt eksponert gjennom denne saken. Nja. Jeg vet ikke helt hvilke miljøer jeg konkret sikter til heller, om jeg mener miljøer som fester hardt og gjerne på kanten av lover uansett, eller om jeg mener ganske mange "vanlige folk" også - gjerne unge eller andre som kan ha litt uklare oppfatninger av hva grensesetting og hva som er ok og ikke. Har helt klart opplevd lignende selv i yngre år, som har opplevdes ubehagelig men ikke oppfattet som noe å klage på grunnet relasjonen til dem som gjorde det. Har ikke plaget meg videre heller - og det kan oppleves ulikt. Så vet ikke helt. Tror vi som samfunn må bli flinkere til å bevisstgjøre hvilke grenser man har rett til, hva et faktisk samtykke innebærer kontra når man faktisk risikerer å bli strafferettslig forfulgt (vil tro mange ikke aner at de begår en kriminell handling!), for å beskytte både potensielle "ofre" og "gjerningspersoner". Vil tro dette dessverre er ganske normalisert i hodet til mange... uten at jeg vil si det er rett og skal forbli slik. 0 Siter
krøll9 Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars psykedeliker skrev (6 minutter siden): Det er ihvertfall bra at disse miljøene nå har blitt eksponert gjennom denne saken. Er enig i det dersom man ødelegger noen andres liv. Kjenner ikke til de fornærmede og deres opplevelse av alt dette foruten det som gjengis i media, så er åpen for at dette kan være mye mer dramatisk og ødeleggende for dem enn jeg har grunnlag for å skjønne - men å si at man her har ødelagt noens liv, det tror jeg ikke vil være tilfellet egentlig. Håper jeg da. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars krøll9 skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke helt hvilke miljøer jeg konkret sikter til heller, om jeg mener miljøer som fester hardt og gjerne på kanten av lover uansett, eller om jeg mener ganske mange "vanlige folk" også - gjerne unge eller andre som kan ha litt uklare oppfatninger av hva grensesetting og hva som er ok og ikke. Jeg vet ihvertfall hvilke miljøer jeg sikter til, og etter denne saken blir det vanskeligere for de involverte å benekte at de eksisterer. Dette er menn som ikke bare trakasserer kvinner, men også andre menn som stiller seg kritisk til deres verdier og praksiser. Når det er sagt skal det også sies at det er en ikke ubetydelig andel kvinner som er helt med på notene. 0 Siter
Sakura Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars (endret) Straffenivåer for voldtekt i Norge: Ordinær voldtekt (§ 291): Fengsel inntil 10 år (ved samleie/bevisstløshet er minstestraffen 3 år). Grov voldtekt (§ 293): Fengsel inntil 21 år. Dette gjelder ved gruppevoldtekt, grov vold, eller særlig smertefull/krenkende handling. Grovt uaktsom voldtekt: Fengsel inntil 5 år (inntil 8 år hvis grov). (Google) Endret 18. mars av Krisebærblomsten 0 Siter
Sakura Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Krisebærblomsten skrev (1 time siden): Straffenivåer for voldtekt i Norge: Ordinær voldtekt (§ 291): Fengsel inntil 10 år (ved samleie/bevisstløshet er minstestraffen 3 år). Grov voldtekt (§ 293): Fengsel inntil 21 år. Dette gjelder ved gruppevoldtekt, grov vold, eller særlig smertefull/krenkende handling. Grovt uaktsom voldtekt: Fengsel inntil 5 år (inntil 8 år hvis grov). (Google) 21 år skulle Høiby hatt etter loven vis jeg ikke tar helt feil nå. 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Krisebærblomsten skrev (5 timer siden): Straffenivåer for voldtekt i Norge: Ordinær voldtekt (§ 291): Fengsel inntil 10 år (ved samleie/bevisstløshet er minstestraffen 3 år). Grov voldtekt (§ 293): Fengsel inntil 21 år. Dette gjelder ved gruppevoldtekt, grov vold, eller særlig smertefull/krenkende handling. Grovt uaktsom voldtekt: Fengsel inntil 5 år (inntil 8 år hvis grov). (Google) Har det noen gang blitt idømt så strenge straffer for voldtekt her i landet? Har inntrykk av at det knapt nok idømmes straffer for sånt. 0 Siter
Sakura Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Lillemus skrev (22 minutter siden): Har det noen gang blitt idømt så strenge straffer for voldtekt her i landet? Har inntrykk av at det knapt nok idømmes straffer for sånt. 21 år har aldri hørt om i Norge så streng straff det står som en paragraf. 0 Siter
Grendel Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Lillemus skrev (52 minutter siden): Har det noen gang blitt idømt så strenge straffer for voldtekt her i landet? Har inntrykk av at det knapt nok idømmes straffer for sånt. Julio Kopseng og Arne Bye ble begge dømt til 21 år. Jeg kan egentlig ikke forstå at folk mener straffenivået er lavt. 0 Siter
Sakura Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Grendel skrev (12 minutter siden): Julio Kopseng og Arne Bye ble begge dømt til 21 år. Jeg kan egentlig ikke forstå at folk mener straffenivået er lavt. Philip Manshaus er og dømt til 21 år. 0 Siter
Grendel Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Krisebærblomsten skrev (Akkurat nå): Philip Manshaus er og dømt til 21 år. Ja. Han drepte søsteren sin på grunn av hudfargen hennes og utførte et terrorangrep. 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Grendel skrev (2 timer siden): Julio Kopseng og Arne Bye ble begge dømt til 21 år. Jeg kan egentlig ikke forstå at folk mener straffenivået er lavt. Hadde Bye fått noe som helst mindre så hadde noen tatt affære, tror jeg. Men ved "enkeltvoldtekter" virker det jo som det skal mye til for en straff overhode? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.