Sakura Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Noen her som vet har styreleder i et borettslag / Sameie taushetsplikt? jeg bare lurer litt på dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mars Skrevet 24. mars 1 hour ago, Krisebærblomsten said: Noen her som vet har styreleder i et borettslag / Sameie taushetsplikt? jeg bare lurer litt på dette. Ja, i praksis har styreleder taushetsplikt – men den er ikke absolutt og kommer fra flere regelverk. 1. Lovgrunnlag I borettslagsloven og eierseksjonsloven finnes det ikke én generell paragraf som sier “taushetsplikt” for styret, men: Styret har forvaltningsansvar og skal ivareta beboernes interesser. Det følger implisitt at sensitive opplysninger ikke skal deles unødvendig. 2. Personopplysninger (viktigste i praksis) Under personopplysningsloven (som bygger på GDPR) har styret plikt til å beskytte personopplysninger. Dette innebærer i realiteten taushetsplikt om: Helseforhold Økonomi (f.eks. betalingsproblemer) Klagesaker knyttet til enkeltpersoner 3. Styreverv og lojalitetsplikt Styremedlemmer (inkl. styreleder) har en lojalitetsplikt overfor sameiet/borettslaget. Det betyr at de ikke skal dele: Intern styreinformasjon Konflikter eller saker som kan skade enkeltbeboere eller fellesskapet 4. Hva kan deles? Generell informasjon som angår fellesskapet (vedtak, økonomi, planer) skal deles. Personspesifikke detaljer skal normalt ikke deles med andre beboere. Anonymkode: a0cea...ac9 0 Siter
Sakura Skrevet 24. mars Forfatter Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, i praksis har styreleder taushetsplikt – men den er ikke absolutt og kommer fra flere regelverk. 1. Lovgrunnlag I borettslagsloven og eierseksjonsloven finnes det ikke én generell paragraf som sier “taushetsplikt” for styret, men: Styret har forvaltningsansvar og skal ivareta beboernes interesser. Det følger implisitt at sensitive opplysninger ikke skal deles unødvendig. 2. Personopplysninger (viktigste i praksis) Under personopplysningsloven (som bygger på GDPR) har styret plikt til å beskytte personopplysninger. Dette innebærer i realiteten taushetsplikt om: Helseforhold Økonomi (f.eks. betalingsproblemer) Klagesaker knyttet til enkeltpersoner 3. Styreverv og lojalitetsplikt Styremedlemmer (inkl. styreleder) har en lojalitetsplikt overfor sameiet/borettslaget. Det betyr at de ikke skal dele: Intern styreinformasjon Konflikter eller saker som kan skade enkeltbeboere eller fellesskapet 4. Hva kan deles? Generell informasjon som angår fellesskapet (vedtak, økonomi, planer) skal deles. Personspesifikke detaljer skal normalt ikke deles med andre beboere. Anonymkode: a0cea...ac9 Takk for svar🙂nå fikk jeg svar på det jeg lurte på🙂 0 Siter
ISW Skrevet 25. mars Skrevet 25. mars (endret) Ja, men bare husk at taushetsplikten ikke er absolutt, og at det kan framkomme opplysninger som gjør at plikten til andre ting veier sterkere enn taushetsplikten. Hvis f.eks. du er styreleder og en beboer forteller deg i fortrolighet at han holder en 14 år gammel kvinne til fange i leiligheten sin, eller oppbevarer 100 kg kokain der som han planlegger å selge, så er det (kanskje tåpelige men dog) eksempler hvor styreleder vil være nødt til å bryte taushetsplikten for å hindre alvorlige forbrytelser eller ivareta hensynet til liv og helse. Tilsvarende gjelder en rekke andre yrker enn styreledere. Endret 25. mars av ISW 0 Siter
Sakura Skrevet 25. mars Forfatter Skrevet 25. mars ISW skrev (6 timer siden): Ja, men bare husk at taushetsplikten ikke er absolutt, og at det kan framkomme opplysninger som gjør at plikten til andre ting veier sterkere enn taushetsplikten. Hvis f.eks. du er styreleder og en beboer forteller deg i fortrolighet at han holder en 14 år gammel kvinne til fange i leiligheten sin, eller oppbevarer 100 kg kokain der som han planlegger å selge, så er det (kanskje tåpelige men dog) eksempler hvor styreleder vil være nødt til å bryte taushetsplikten for å hindre alvorlige forbrytelser eller ivareta hensynet til liv og helse. Tilsvarende gjelder en rekke andre yrker enn styreledere. Jeg forstår av og til må styreleder bryte tausheten. Liv og helse kommer så klart først ikke minst sikkerheten for seg og beboerne. 0 Siter
Sakura Skrevet 25. mars Forfatter Skrevet 25. mars (endret) En nabo som har munn diare her jeg bor. Hører på høg musikk/TV om natta. Ble noen klager på denne naboen. Styrelederen våres virket så overrasket selv om han viste om dette bråke på huse. Endret 25. mars av Krisebærblomsten 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.