Gå til innhold

Blodtype! Vanskelig å få sjekket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine to søstre har blodtype 0. Og jeg har hørt at om barn har blodtype 0 må begge foreldrene ha det? Isåfall har jeg også det. 

Håper det, 0 er jo den beste ift kreft (mindre syk) og blodtype A+ er vel svakeste? Har jeg hørt da. Om det stemmer vet jeg ikke. 

Anonymkode: f475c...852

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulikhetene er så små at i det praktiske liv, er det uten betydning. 

AnonymBruker
Skrevet

0 er gull for blodbankene :)

Anonymkode: 2536b...404

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine to søstre har blodtype 0. Og jeg har hørt at om barn har blodtype 0 må begge foreldrene ha det? Isåfall har jeg også det. 

Håper det, 0 er jo den beste ift kreft (mindre syk) og blodtype A+ er vel svakeste? Har jeg hørt da. Om det stemmer vet jeg ikke. 

Om du vil vite det så er det vel bare å bestille time hos legen og få tatt en blodprøve og sjekke? Kanskje står det allerede i journalen din.

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Om du vil vite det så er det vel bare å bestille time hos legen og få tatt en blodprøve og sjekke? Kanskje står det allerede i journalen din.

De tok blodtype av meg da jeg skulle opereres, kan det stå i journalen en plass? De sa ikke hvilke type jeg har, hadde en bok om blodtypedietten men vet ikke om det er tull? 

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg kjøpte en test på nett for noen år siden. Om den stemmer vet jeg ikke men fikk AB- hvertfall. 
Regner med helsepersonell sjekker selv dersom det er aktuelt med blodoverføring, ergo var hjemmetesten mest for morroskyld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, ikke nødvendigvis. Mine søsken har blodtype 0 og jeg har B. Mor har 0 og far hadde B.

Skrevet

Det eneste man kan si sikkert, er at ingen av foreldrene har AB. 

AnonymBruker
Skrevet
Osten skrev (16 timer siden):

Nei, ikke nødvendigvis. Mine søsken har blodtype 0 og jeg har B. Mor har 0 og far hadde B.

Veldig rart fordi det har blitt sagt at om barns får blodtype 0 er begge foreldre nødt til å ha den. 

Jeg har jo født, da får man vite blodtypen.

Nei leger gir ikke ut svar på det uten hwlt spesielle årsaker. For eks gi blod, graviditet osv

Skrevet

Kort innføring i blodtypers genitikk:
Det er to gener som bestemmer blodtypen, og både A og B er dominante over 0.

De som har blodtype A her enten genene AA eller A0

De som har B har enten genene BB eller B0

De som har 0 har genene 00

De som har AB har genene AB.

...

Hvis begge foreldre har 00, må barna få 00.

Hvis en forelder har A0 eller B0 og den andre også A0 eller B0, kan barnet arve en 0 fra far og en 0 fra mor og få blodtype 0 (00). 25% sannsynlighet.

Hvis minst en av foreldre har AA, BB eller AB, kan barnet ikke får blodtype 0.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig rart fordi det har blitt sagt at om barns får blodtype 0 er begge foreldre nødt til å ha den. 

Jeg har jo født, da får man vite blodtypen.

Nei leger gir ikke ut svar på det uten hwlt spesielle årsaker. For eks gi blod, graviditet osv

Ifølge @nachnoohadde nok min far genene B0, siden jeg har B og mine søsken har 0.  Fikk vite blodtype ved graviditet og før en operasjon.

Endret av Osten
Skrevet

For øvrig har mine to barn hhv blodtype 0 og B. Barnas far har 0.

stjernestøv
Skrevet

Jeg har visst 0 negativ, min mann fant det ut på helse norge. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (7 timer siden):

Jeg har visst 0 negativ, min mann fant det ut på helse norge. 

Det er ikke mulig å finne det på helse norge. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke mulig å finne det på helse norge. 

Det var noe fra da jeg ble operert, et skjema som jeg ikke klarte å tyde. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 0-, begge mine foreldre har 0-, og min bror har 0-

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje 

nachnoo skrev (22 timer siden):

Kort innføring i blodtypers genitikk:
Det er to gener som bestemmer blodtypen, og både A og B er dominante over 0.

De som har blodtype A her enten genene AA eller A0

De som har B har enten genene BB eller B0

De som har 0 har genene 00

De som har AB har genene AB.

...

Hvis begge foreldre har 00, må barna få 00.

Hvis en forelder har A0 eller B0 og den andre også A0 eller B0, kan barnet arve en 0 fra far og en 0 fra mor og få blodtype 0 (00). 25% sannsynlighet.

Hvis minst en av foreldre har AA, BB eller AB, kan barnet ikke får blodtype 0.

Da blir det vel sånn at dersom begge foreldrene har 0, så må barna også ha 0? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...