AnonymBruker Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars Mine to søstre har blodtype 0. Og jeg har hørt at om barn har blodtype 0 må begge foreldrene ha det? Isåfall har jeg også det. Håper det, 0 er jo den beste ift kreft (mindre syk) og blodtype A+ er vel svakeste? Har jeg hørt da. Om det stemmer vet jeg ikke. Anonymkode: f475c...852 0 Siter
nachnoo Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars Ulikhetene er så små at i det praktiske liv, er det uten betydning. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars 0 er gull for blodbankene Anonymkode: 2536b...404 0 Siter
morsan Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mine to søstre har blodtype 0. Og jeg har hørt at om barn har blodtype 0 må begge foreldrene ha det? Isåfall har jeg også det. Anonymkode: f475c...852 Nei, også foreldre med blodtype A og B kan få barn med blodtype 0. Spør en forsker: Blodtyper og foreldreskap – NTNU Medisin og helse 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mine to søstre har blodtype 0. Og jeg har hørt at om barn har blodtype 0 må begge foreldrene ha det? Isåfall har jeg også det. Håper det, 0 er jo den beste ift kreft (mindre syk) og blodtype A+ er vel svakeste? Har jeg hørt da. Om det stemmer vet jeg ikke. Anonymkode: f475c...852 Om du vil vite det så er det vel bare å bestille time hos legen og få tatt en blodprøve og sjekke? Kanskje står det allerede i journalen din. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars Lillemus skrev (2 minutter siden): Om du vil vite det så er det vel bare å bestille time hos legen og få tatt en blodprøve og sjekke? Kanskje står det allerede i journalen din. De tok blodtype av meg da jeg skulle opereres, kan det stå i journalen en plass? De sa ikke hvilke type jeg har, hadde en bok om blodtypedietten men vet ikke om det er tull? 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars Jeg kjøpte en test på nett for noen år siden. Om den stemmer vet jeg ikke men fikk AB- hvertfall. Regner med helsepersonell sjekker selv dersom det er aktuelt med blodoverføring, ergo var hjemmetesten mest for morroskyld. 0 Siter
Osten Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mine to søstre har blodtype 0. Og jeg har hørt at om barn har blodtype 0 må begge foreldrene ha det? Isåfall har jeg også det. Håper det, 0 er jo den beste ift kreft (mindre syk) og blodtype A+ er vel svakeste? Har jeg hørt da. Om det stemmer vet jeg ikke. Anonymkode: f475c...852 Nei, ikke nødvendigvis. Mine søsken har blodtype 0 og jeg har B. Mor har 0 og far hadde B. 0 Siter
nachnoo Skrevet 27. mars Skrevet 27. mars Det eneste man kan si sikkert, er at ingen av foreldrene har AB. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars Osten skrev (16 timer siden): Nei, ikke nødvendigvis. Mine søsken har blodtype 0 og jeg har B. Mor har 0 og far hadde B. Veldig rart fordi det har blitt sagt at om barns får blodtype 0 er begge foreldre nødt til å ha den. Jeg har jo født, da får man vite blodtypen. Nei leger gir ikke ut svar på det uten hwlt spesielle årsaker. For eks gi blod, graviditet osv Anonymkode: f475c...852 0 Siter
nachnoo Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars Kort innføring i blodtypers genitikk: Det er to gener som bestemmer blodtypen, og både A og B er dominante over 0. De som har blodtype A her enten genene AA eller A0 De som har B har enten genene BB eller B0 De som har 0 har genene 00 De som har AB har genene AB. ... Hvis begge foreldre har 00, må barna få 00. Hvis en forelder har A0 eller B0 og den andre også A0 eller B0, kan barnet arve en 0 fra far og en 0 fra mor og få blodtype 0 (00). 25% sannsynlighet. Hvis minst en av foreldre har AA, BB eller AB, kan barnet ikke får blodtype 0. 0 Siter
Osten Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veldig rart fordi det har blitt sagt at om barns får blodtype 0 er begge foreldre nødt til å ha den. Jeg har jo født, da får man vite blodtypen. Nei leger gir ikke ut svar på det uten hwlt spesielle årsaker. For eks gi blod, graviditet osv Anonymkode: f475c...852 Ifølge @nachnoohadde nok min far genene B0, siden jeg har B og mine søsken har 0. Fikk vite blodtype ved graviditet og før en operasjon. Endret 28. mars av Osten 0 Siter
Osten Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars For øvrig har mine to barn hhv blodtype 0 og B. Barnas far har 0. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars Jeg har visst 0 negativ, min mann fant det ut på helse norge. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars stjernestøv skrev (7 timer siden): Jeg har visst 0 negativ, min mann fant det ut på helse norge. Det er ikke mulig å finne det på helse norge. Anonymkode: f475c...852 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mars Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er ikke mulig å finne det på helse norge. Anonymkode: f475c...852 Det var noe fra da jeg ble operert, et skjema som jeg ikke klarte å tyde. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. mars Skrevet 29. mars Jeg har 0-, begge mine foreldre har 0-, og min bror har 0- Anonymkode: 2536b...404 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. mars Skrevet 29. mars Det er kanskje nachnoo skrev (22 timer siden): Kort innføring i blodtypers genitikk: Det er to gener som bestemmer blodtypen, og både A og B er dominante over 0. De som har blodtype A her enten genene AA eller A0 De som har B har enten genene BB eller B0 De som har 0 har genene 00 De som har AB har genene AB. ... Hvis begge foreldre har 00, må barna få 00. Hvis en forelder har A0 eller B0 og den andre også A0 eller B0, kan barnet arve en 0 fra far og en 0 fra mor og få blodtype 0 (00). 25% sannsynlighet. Hvis minst en av foreldre har AA, BB eller AB, kan barnet ikke får blodtype 0. Da blir det vel sånn at dersom begge foreldrene har 0, så må barna også ha 0? Anonymkode: 2536b...404 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.