Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med Iran?

Hva skal vi gjøre med Iran?  

2 stemmer

1. 1. Hva skal vi gjøre med Iran?

• Vi og allierte bør invadere Iran og sørge for regimeskifte
      0
    • Vi bør la Iran få holde på som de vil, og håpe ingenting går galt når de får atomvåpen etc
      1
    • Annet (skriv under)
      0
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Iran utvikler atomvåpen, støtter terrorgrupper, undertrykker sine egne borgere, og kommer til å utnytte landene rundt gjennom å kreve enorme summer penger for å la skip passere/ikke bli bombet av dem.

Altså, om vi Norge, og andre land, ikke gjør noe, vil et land som støtter terrorgrupper ha tilgang til atomvåpen og ha fullstendig kontroll over hele midtøsten og andre ting, det er ikke helt optimalt.

Virker som en har to valg her, enten må allierte og andre samle troppene og invadere med millioner av soldater (og håpe Iran gir seg fort), eller la Iran holde på som de vil, som på sikt vil bli en meget stor trussel mot verdensfreden

Å bare bombe fra luften slik vi har gjort nå virker ikke ha varige positive endringer hos ledelsen i Iran og det iranske folket har vist seg å ikke ønske/klare å utnytte muligheten til å kreve endring.

Hva mener dere vi bør gjøre med Iran? Debatter!

Anonymkode: f5102...ea2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelige spørsmål. Prinsipielt tenker jeg at fullskala angrepskrig bare kan forsvares når det er for å hindre folkemord a la Rwanda og Bosnia og tilsvarende (i Bosnia var forresten bombing tilstrekkelig). Regimeskifte: folket valgte selv Khomeini i sin tid og må kanskje selv ta makten tilbake, en gang i fremtiden? Atomtrusselen er selvsagt reell, men skal vi sende millioner av mennesker i døden, for å knekke et regime som består av religiøse fanatikere som vil gå i døden til siste mann? Så mange spørsmål, så få svar. Det er en nøtt. 

Anonymkode: 37170...8ff

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Iran utvikler atomvåpen, støtter terrorgrupper, undertrykker sine egne borgere, og kommer til å utnytte landene rundt gjennom å kreve enorme summer penger for å la skip passere/ikke bli bombet av dem.

Altså, om vi Norge, og andre land, ikke gjør noe, vil et land som støtter terrorgrupper ha tilgang til atomvåpen og ha fullstendig kontroll over hele midtøsten og andre ting, det er ikke helt optimalt.

Virker som en har to valg her, enten må allierte og andre samle troppene og invadere med millioner av soldater (og håpe Iran gir seg fort), eller la Iran holde på som de vil, som på sikt vil bli en meget stor trussel mot verdensfreden

Å bare bombe fra luften slik vi har gjort nå virker ikke ha varige positive endringer hos ledelsen i Iran og det iranske folket har vist seg å ikke ønske/klare å utnytte muligheten til å kreve endring.

Hva mener dere vi bør gjøre med Iran? Debatter!

Er du villing til å gå i døden for å fjerne det iranske regimet?

Anonymkode: 672c9...b08

Drømmeautomat
Skrevet

Hva skal vi gjøre med Israel? Lite godt å si om styret i Iran, men det er Israel som er problemet i Midtøsten nå. Og uten Israels handlinger hadde vi ikke hatt den idiotiske krigen som pågår nå. Israel er et land drevet av religiøs fundamentalisme og apartheid, styrt av en statsminister som er avhengig av stadig pågående kriger for å ikke havne i fengsel.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Er du villing til å gå i døden for å fjerne det iranske regimet?

Er du villig til å få en atombombe i hodet, fordi du ikke vil fjerne det iranske regimet?

Problemet mitt med å være super nasjonalistisk og dra i krigen for Norge, er den vestlige ideologien har blitt så fjern og selvutslettende, at problemet blir hva dør en for å redde? Skal jeg dø for å beskytte "feminister for Islam", mot Islam ? Det føles feil, det innbyr ikke til nasjonalisme, det er idiotisk, det er så demoraliserende og patetisk (demoralisering er forøvrig en taktikk, så hvem vet hva som står bak at det har spredt seg, hmmm ;) )

Men, det jeg er villig til, er å bruke min stemmerett, så 1/5millioners stemme for krigen (og imot islamsk innvandring etc). Det vil ikke utgjøre noen forskjell, men da har jeg gjort mitt så får det gå som det går.

Amerikanerne mener det samme som deg, de vil ikke ha krigen, så trolig vil dette ende med at du får viljen din, det blir ingen stor-invasjons-krig, Iran vil styre midtøsten. Det blir en veldig trist verden, for oss alle på sikt.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare glemme nasjonalismen? Bl.a. fordi det ikke er mye å være stolt av i fedrelandet om dagen.

Anonymkode: 37170...8ff

stjernestøv
Skrevet

Hva skal lille Norge gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutes ago, AnonymBruker said:

Er du villig til å få en atombombe i hodet, fordi du ikke vil fjerne det iranske regimet?

Jeg er i hvert fall ikke villig til å ofre livet for å ta ut det iranske regimet.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (6 timer siden):

Hva skal vi gjøre med Israel? Lite godt å si om styret i Iran, men det er Israel som er problemet i Midtøsten nå. Og uten Israels handlinger hadde vi ikke hatt den idiotiske krigen som pågår nå. Israel er et land drevet av religiøs fundamentalisme og apartheid, styrt av en statsminister som er avhengig av stadig pågående kriger for å ikke havne i fengsel.

Forskjellen er at Iran helt fra starten har valgt  å gjøre USA og vesten til fiende av religiøse årsaker. For eksempel ved å utstede fatwaer forleggere i som trykker bøker de ikke liker.

Når de utpeker USA som en fiende, og samtidig prøver å skaffe atomvåpen så ender det dårlig.

Jeg tror ikke det kommer noe bra ut av denne krigen. Det første angrepet som rammer ledelsen var kanskje verd et forsøk. 

stjernestøv
Skrevet
Grendel skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke det kommer noe bra ut av denne krigen

Nei bare elendighet. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutes ago, Grendel said:

Forskjellen er at Iran helt fra starten har valgt  å gjøre USA og vesten til fiende av religiøse årsaker. For eksempel ved å utstede fatwaer forleggere i som trykker bøker de ikke liker.

Når de utpeker USA som en fiende, og samtidig prøver å skaffe atomvåpen så ender det dårlig.

Jeg tror ikke det kommer noe bra ut av denne krigen. Det første angrepet som rammer ledelsen var kanskje verd et forsøk. 

Så hva vil du foreslå, når å fjerne ledelsen ikke gikk?

Dersom jeg var Trump ville jeg bare satt hardt mot hardt, si vi bryr oss ikke om dere bomber nabolandene, dere åpner stredet og overgir alt atommateriale nå, ellers vil vi bombe viktigere og viktigere mål, inkludert til slutt atombomber på 1 etter 1 storby, helt til overgivelse. Så får folket få litt ekstra motivasjon til å legge press på ledelsen, for egen skyld også, hvis de ikke vil ha atombombe i hodet 😅. Si dette er ikke noen forhandling, forhandlingene er ferdig, godta våre HELT RIMELIGE KRAV, om FRI BÅTFERDSEL og INGEN ATOMBOMBER, eller bli utslettet. Det høres unorskt ut, og går nok imot alt nordmenn står for, men i møte med ondskap er det kun makt som virker.

Er en feig, som nordmenn er, vil Iran vinne og vi har et gigantisk problem i fremtidens verden, er en tøff, som Trump muuuligens? er, kan verden reddes. Vi får se hva som skjer

Worrisome_plenty
Skrevet

Det er ingen gruppe som kan ta over. De deler ikke syn på potensielle nye ledere, disse eksil-Iranerne. Det eneste de har felles er at de fleste er sekulære. Men de er alt fra kommunister til royalister.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutes ago, AnonymBruker said:

Dersom jeg var Trump ville jeg bare satt hardt mot hardt, si vi bryr oss ikke om dere bomber nabolandene, dere åpner stredet og overgir alt atommateriale nå, ellers vil vi bombe viktigere og viktigere mål, inkludert til slutt atombomber på 1 etter 1 storby, helt til overgivelse. Så får folket få litt ekstra motivasjon til å legge press på ledelsen, for egen skyld også, hvis de ikke vil ha atombombe i hodet 😅. Si dette er ikke noen forhandling, forhandlingene er ferdig, godta våre HELT RIMELIGE KRAV, om FRI BÅTFERDSEL og INGEN ATOMBOMBER, eller bli utslettet. Det høres unorskt ut, og går nok imot alt nordmenn står for, men i møte med ondskap er det kun makt som virker.

Er en feig, som nordmenn er, vil Iran vinne og vi har et gigantisk problem i fremtidens verden, er en tøff, som Trump muuuligens? er, kan verden reddes. Vi får se hva som skjer

Du vil bruke atombomber altså. Hva hvis Putin gjør det samme for å "vinne" i Ukraina? Eller er det kun USA som har moralsk rett til dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Der jeg egentlig mener bør skje er helt urealistisk dessverre.

Egentlig burde FN bestemt at styret i Iran ikke er legitimt. Der burde vært utstedt en arrestordre. Og så burde en internasjonal aksjon være satt i gang for å ta dem. Helst med mange deltakere fra muslimske land.

Noen få vellykkede aksjonene har vært sånn. Krigen mot IS og krigen for å få Irak ut av Kuwait. (Må ikke forveksles med den andre Gulfkrigen som ikke hadde legitimitet)

Selvfølgelig måtte en slik lov og praksis vært lik for alle. Med andre ord urealistisk i overskuelig fremtid.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Du vil bruke atombomber altså.

De vil overgi seg lenge før det, USA har uendelig med konvensjonelle bomber som vil holde mer enn nok, poenget er de må vite (les:tro) at du er villig til å gå hele veien, så å overgi seg før enn senere, er i deres interesse, jo mer land vil de ha etter krigen da. Spillteori.

Hvis de vet at du aldri vil bruke makten, da kan de bare overse deg og fortsette som før.

25 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva hvis Putin gjør det samme for å "vinne" i Ukraina? 

Putin har bombet sivile mål siden starten, og gjør det fortsatt afaik. Det er dumt fordi Russland/Kina/Iran er De Onde, så jeg vil ikke at de skal vinne krigene. De Gode derimot ønsker jeg skal vinne krigene. De Gode bør ikke overgi seg, De Onde bør overgi seg.

Ser du ingen forskjell mellom De Gode og De Onde, og hva vi bør forvente av dem ?

AnonymBruker
Skrevet

Fra Marco Rubio nå virker det som USA bare skal bombe litt til også forlate området uten å sikre hormuz stredet (skipene med tropper var for skremsels propaganda), eventuell koalisjon før prøve å sikre stredet senere (😅)

Da betyr det at Iran får styre området og ta avgifter fra skip etc, og kommer til å klare å lage atombomber i skjul før eller siden. Veldig synd, for verden, men bra for forumets brukere, da får folk (i vesten) det som de vil og sivile beskyttes etc så det er bra, så får tiden vise om det gir et bra resultat for verden på sikt eller ikke.

Jeg er skeptisk.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutes ago, AnonymBruker said:

De vil overgi seg lenge før det, USA har uendelig med konvensjonelle bomber som vil holde mer enn nok, poenget er de må vite (les:tro) at du er villig til å gå hele veien, så å overgi seg før enn senere, er i deres interesse, jo mer land vil de ha etter krigen da. Spillteori .

Funker ikke på religiøse fanatikere. De dør heller slik at de kommer til paradis med 72 jomfruer.

48 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis de vet at du aldri vil bruke makten, da kan de bare overse deg og fortsette som før.

Putin har bombet sivile mål siden starten, og gjør det fortsatt afaik. Det er dumt fordi Russland/Kina/Iran er De Onde, så jeg vil ikke at de skal vinne krigene. De Gode derimot ønsker jeg skal vinne krigene. De Gode bør ikke overgi seg, De Onde bør overgi seg.

Ser du ingen forskjell mellom De Gode og De Onde, og hva vi bør forvente av dem ?

Jeg forventer ikke at De Gode skal bruke atombomber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...