Gå til innhold

HVOR ER HJERNEN NÅR MAN GLEMMER?

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
Skrevet

Der skjer det igjen!!! det er nokk at man skal bruke en annen jakke pga varmere vær og man bruker veske i stedet for lommer. Man husker å plassere ting, men ta det med? nei!! alder her gjelder alltid 1 av 3 viktige ting! hvorfor klarer vi ikke å huske? Dritt kapasitet

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

ER DET HELT SVART ????????? 

Skrevet

Hiss deg ned. Du blir så voldsomt sint over bagateller. Er det ikke slitsomt å ha det slik?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutes ago, UtakknemligDiva said:

Der skjer det igjen!!! det er nokk at man skal bruke en annen jakke pga varmere vær og man bruker veske i stedet for lommer. Man husker å plassere ting, men ta det med? nei!! alder her gjelder alltid 1 av 3 viktige ting! hvorfor klarer vi ikke å huske? Dritt kapasitet

Skriv huskeliste.

Anonymkode: cdac8...965

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skriv huskeliste.

"Først ta på sokker. Deretter sko." ;) Er vel ikke så lett å skrive lister hvis det man skal huske er f.eks. å ta ut bilnøkkelen fra jakkelommen og legge den på "fast plass" slik at man slipper å lete etter den neste gang den skal brukes. 

Skrevet

Til @UtakknemligDiva  - enig med @Vhanja at du hisser deg veldig opp over bagateller. Det er ikke utenkelig at høyt stressnivå bidrar til at det er vanskeligere å huske. Ellers gjelder de generelle rådene her også, som mange ganger ellers i livet: nok søvn, fysisk og mental trening og et normalt sunt kosthold.

Prøv å innarbeid gode vaner/rutiner og øv deg på å huske ting. Jeg har generelt sett veldig god husk, men det er mye å huske på i en travel hverdag, så jeg har mange lister, både privat og på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutes ago, morsan said:

"Først ta på sokker. Deretter sko." ;) Er vel ikke så lett å skrive lister hvis det man skal huske er f.eks. å ta ut bilnøkkelen fra jakkelommen og legge den på "fast plass" slik at man slipper å lete etter den neste gang den skal brukes. 

Kanskje det er nødvendig hvis man er et surrehue.

UtakknemligDiva
Skrevet

Så er det å huske hvor man legger huskelisten da, hvor man la pennen å skrive med, og huske å ha med denne lista feks på butikken. Mens dette skal huskes, glemmes noe annet…. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, UtakknemligDiva said:

Så er det å huske hvor man legger huskelisten da, hvor man la pennen å skrive med, og huske å ha med denne lista feks på butikken. Mens dette skal huskes, glemmes noe annet…. 

Vi har alle vårt.

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Så er det å huske hvor man legger huskelisten da, hvor man la pennen å skrive med, og huske å ha med denne lista feks på butikken.

Skriv notat på mobilen?

UtakknemligDiva
Skrevet
laban skrev (4 timer siden):

Skriv notat på mobilen?

Prøvd. Har funket på butikk, men det funker ikke når jeg skal et sted og må komme meg av gårde. Mens jeg er opptatt med å putte ting i veska fordi jeg heller skal bruke en tynnere jakke og opptatt av å huske det viktige, blir en av de glemt!

Lillemus
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (5 timer siden):

Prøvd. Har funket på butikk, men det funker ikke når jeg skal et sted og må komme meg av gårde. Mens jeg er opptatt med å putte ting i veska fordi jeg heller skal bruke en tynnere jakke og opptatt av å huske det viktige, blir en av de glemt!

Heng opp en blokk på ytterdøra, fest en penn i en snor og heng opp sammen med blokka. Da har du lista midt i synet når du skal ut.

Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Heng opp en blokk på ytterdøra, fest en penn i en snor og heng opp sammen med blokka. Da har du lista midt i synet når du skal ut.

Slike påminnelser hjelper der og da, men bedrer ikke den generelle hukommelsen. Det er bedre på sikt å øve seg på å huske. Men dersom man rett og slett ikke klarer å huske, kan jo slike oppslag være nyttig. 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (9 timer siden):

Har funket på butikk, men det funker ikke når jeg skal et sted og må komme meg av gårde. Mens jeg er opptatt med å putte ting i veska fordi jeg heller skal bruke en tynnere jakke og opptatt av å huske det viktige, blir en av de glemt!

Nå vet jeg ikke om jeg forsto dette riktig, det var handlelista jeg egentlig kommenterte. Den skriver jeg på mobilen - veldig greit hvis det er noe spesielt jeg bør huske "i løpet av uka, når jeg likevel er innom matbutikken". Typisk ting jeg kjøper relativt sjelden fordi de varer lenge, som f.eks. vaskepulver. 

Men hvis du har lett for å glemme å putte noe av det faste, "vanlige" i veska fordi hukommelsen er opptatt med å huske det spesielle, kan du ha alt det "vanlige" i en sjekkliste på mobilen. Jeg har en slik liste for "reiser" (ikke for småturer ut av døra, men for ferier og annet med overnatting).  Både fordi det er lett å bli distrahert av noe som er spesifikt for akkurat den aktuelle turen, slik at noe av det helt selvfølgelige blir glemt, og fordi det er litt mer avgjørende å glemme f.eks. pass eller adapter enn andre småting.  

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (På 27.3.2026 den 9.48):

Hjernen er alene.

Anonymkode: 9abc5...0b0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...