Gå til innhold

Kan stort alkoholkonsum i tenårene skade hjernen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ca minst 20 enheter per kveld alkohol 2-3 ganger per uke i 3 år. Eventuelt hvordan ødelegger det? For min del ble skolegang nedprioritert og karakterene elendige. @nachnoo?

Anonymkode: 325a3...899

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ca minst 20 enheter per kveld alkohol 2-3 ganger per uke i 3 år. Eventuelt hvordan ødelegger det? For min del ble skolegang nedprioritert og karakterene elendige. @nachnoo?

Nei, ikke over så kort tid og ikke engang hver ukedag. Men det skader jo mht skolegang og "senplager" på den måten.

Anonymkode: 3831e...c96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, ikke over så kort tid og ikke engang hver ukedag. Men det skader jo mht skolegang og "senplager" på den måten.

Anonymkode: 3831e...c96

Åh, så bra da! Var litt redd for at det har hemmet utviklingen min på en måte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er åpenbart at det har skadet en ung hjerne. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Det er åpenbart at det har skadet en ung hjerne. 

Da tenker du på redusert ytelse/fokus på skolearbeid? Eller tenker du på noe mere?

AnonymBruker
Skrevet

Andre her som drakk mye? Hvilke konsekvenser fikk det for deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da tenker du på redusert ytelse/fokus på skolearbeid? Eller tenker du på noe mere?

Jeg tenker i første rekke på kognitive funksjoner. Men man vet aldri hvilke deler av hjernen som skades mest og hvilke konsekvenser det har.

Generelt er unge hjerner mer utsatt for skade enn voksne hjerner.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Andre her som drakk mye? Hvilke konsekvenser fikk det for deg?

På videregående når jeg var 16. Alkoholen var ikke hovedgrunnen, men den ble en del av at problemene mine økte kan du si. Jeg drakk 3 dager i uka, vi festet mye der jeg var og vi startet unge. Alkohol og fest ble liksom den eneste tiden jeg følte meg levende. 

Jeg fikk enda mer redusert energi i hverdagen. Jeg var deprimert og utslitt fra før, me det ble verre når jeg drakk så mye men jeg skjønte det ikke da og jeg var desperat etter å være lykkelig.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg tenker i første rekke på kognitive funksjoner. Men man vet aldri hvilke deler av hjernen som skades mest og hvilke konsekvenser det har.

Generelt er unge hjerner mer utsatt for skade enn voksne hjerner.

Er skadene irreversible?

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (42 minutter siden):

På videregående når jeg var 16. Alkoholen var ikke hovedgrunnen, men den ble en del av at problemene mine økte kan du si. Jeg drakk 3 dager i uka, vi festet mye der jeg var og vi startet unge. Alkohol og fest ble liksom den eneste tiden jeg følte meg levende. 

Jeg fikk enda mer redusert energi i hverdagen. Jeg var deprimert og utslitt fra før, me det ble verre når jeg drakk så mye men jeg skjønte det ikke da og jeg var desperat etter å være lykkelig.

Jeg følte meg også levende når jeg drakk. Og fri. Jeg var veldig hemmet og sjenert til vanlig. Når sluttet du å drikke så mye?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...