Gå til innhold

Nedstemthet seponering Brintellix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å bli nedstemt under seponering av Brintellix, uten at det nødvendigvis er depresjonen som er tilbake? Er det et seponeringssymptom?  Jeg er på dag 10 av seponering og opplever nedstemthet.

Videoannonse
Annonse
Den forsvunne diamanten
Skrevet

Ut i fra det jeg har forstått skal seponerings symptomer være mer fysiske?

Skrevet

Jeg har gått på denne medisinen i to omganger og jeg har ikke kjent meg igjen i noe av det du har beskrevet som bivirkninger eller seponeringssymptomer. Det kan selvsagt være individuelle forskjeller. Men jeg har i hvert fall tenkt på det at dårlig søvn, manglende apetitt og nedstemthet er typiske depresjonssymptomer, og kanskje - kanskje - ikke nødvendigvis skyldes Brintellix, enten du går på den eller nettopp har sluttet på den. 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (23 minutter siden):

Ut i fra det jeg har forstått skal seponerings symptomer være mer fysiske?

Jeg forstår ❤️ Ut fra hva jeg har lest nå kan man kan visstnok også få psykiske symptomer som angst/ uro og nedstemthet, søvnproblemer og mareritt/ livlige drømmer. Takk for tilbakemelding ❤️

Skrevet
Sokk skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått på denne medisinen i to omganger og jeg har ikke kjent meg igjen i noe av det du har beskrevet som bivirkninger eller seponeringssymptomer. Det kan selvsagt være individuelle forskjeller. Men jeg har i hvert fall tenkt på det at dårlig søvn, manglende apetitt og nedstemthet er typiske depresjonssymptomer, og kanskje - kanskje - ikke nødvendigvis skyldes Brintellix, enten du går på den eller nettopp har sluttet på den. 

Jeg forstår ❤️ Jeg har nå lest at søvnproblemer, nedsatt apetitt og nedstemthet og angst/ uro kan være seponeringssymptomer. Takk for tilbakemelding ❤️

Skrevet

Nachnoo; vet du/ har erfaring med dette❤️?

wizwazwoz
Skrevet

Nedstemthet kan helt klart være seponeringssymptomer. 

Skrevet

For å svare litt kryptisk på spørsmålet ditt:

Sett at du har et blodtrykk på 160/100 og blir satt på medisin. Med medisin blir blodtrykket ditt 130/80. Så bråslutter du med medisinen etter en stund og blodtrykket ditt blir 170/105. Er det seponeringsreaksjoner eller sykdommen som gjør det? Eller begge deler?

Når du bruker en medisin som skal virke mot nedstemthet og angst, og (brå-)slutter med den, så vil en naturlig reaksjon for psyken være å reagere med nedstemthet og angst. Det er sånn hjernen fungerer. Grunnen til at man f.eks. får avhengighet av noe, er at når man har benyttet et stoff i lengre tid, så vil hjernen tilpasse seg stoffet og enten nedregulere egen produksjon av nevrotransmittere eller respondere annerledes (sterkere eller svakere) på de. Jeg tenker derfor at gradvis/langsom nedtrapping er lurt, uansett hva man har benyttet av medisin. 

Men - hva er hva? Og hva vil gå over av seg selv? Det må nesten tiden vise. Blir du verre og verre av nedstemtheten, så må du ta kontakt med lege, for da kan du ha en ubehandlet depresjon "i bunn". Hvis det er seponeringsreaksjoner, vil det nok gå over ila. 2-3 uker, vil jeg tro.

Skrevet
wizwazwoz skrev (2 timer siden):

Nedstemthet kan helt klart være seponeringssymptomer. 

Jeg forstår ❤️ Takk for tilbakemelding ❤️

Skrevet (endret)
ISW skrev (2 timer siden):

For å svare litt kryptisk på spørsmålet ditt:

Sett at du har et blodtrykk på 160/100 og blir satt på medisin. Med medisin blir blodtrykket ditt 130/80. Så bråslutter du med medisinen etter en stund og blodtrykket ditt blir 170/105. Er det seponeringsreaksjoner eller sykdommen som gjør det? Eller begge deler?

Når du bruker en medisin som skal virke mot nedstemthet og angst, og (brå-)slutter med den, så vil en naturlig reaksjon for psyken være å reagere med nedstemthet og angst. Det er sånn hjernen fungerer. Grunnen til at man f.eks. får avhengighet av noe, er at når man har benyttet et stoff i lengre tid, så vil hjernen tilpasse seg stoffet og enten nedregulere egen produksjon av nevrotransmittere eller respondere annerledes (sterkere eller svakere) på de. Jeg tenker derfor at gradvis/langsom nedtrapping er lurt, uansett hva man har benyttet av medisin. 

Men - hva er hva? Og hva vil gå over av seg selv? Det må nesten tiden vise. Blir du verre og verre av nedstemtheten, så må du ta kontakt med lege, for da kan du ha en ubehandlet depresjon "i bunn". Hvis det er seponeringsreaksjoner, vil det nok gå over ila. 2-3 uker, vil jeg tro.

Jeg forstår ❤️ Jeg har gått på antidepressiva i totalt 2 1/2 år så jeg vil tro at det holder. Brintellix har jeg gått på siden desember. Jeg gikk på 10 mg , trappa ned til 5 mg og etter ei uke seponerte jeg. Takk for tilbakemelding ❤️

Endret av Seroxat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...