stjernestøv Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Er det som med psykotiske med demente? At pårørende har ingenting de skulle ha sagt hvis personen blir alvorlig syk? Mener er det helsevesenet som overtar ansvaret da? Det er vel lover for sånt? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars En sykepleier sa til meg at min mor hadde ikke noe valg, hun kunne ikke si ja eller nei i den tilstanden hun var i og at det var legen som bestemte. Hva med pårørende? Er så oppgitt. 0 Siter
nachnoo Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Det er helsepersonell/legen som kan avgi erklæring om at hun ikke er samtykkekompetent. Det er dette som kreves for å sette inn helsehjelp mot hennes vilje. Jeg tenker pårørende skal være glad for at de slipper å ta disse vanskelige avgjørelsene. PS: Fra 1. juni heter det vedtakskompetent. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars nachnoo skrev (10 minutter siden): Det er helsepersonell/legen som kan avgi erklæring om at hun ikke er samtykkekompetent. Det er dette som kreves for å sette inn helsehjelp mot hennes vilje. Jeg tenker pårørende skal være glad for at de slipper å ta disse vanskelige avgjørelsene. PS: Fra 1. juni heter det vedtakskompetent. Ok det var jo nedslående, da kan de jo pine henne med smertefulle undersøkelser til hun dør. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Fet må fysiske undersøkelser til før de evt. kan gi palliativ behandling. Legen har ikke anledning til å bestemme dette uten. Vær litt tålmodig, så stabiliseres hun nok. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Trinity80 skrev (3 minutter siden): Fet må fysiske undersøkelser til før de evt. kan gi palliativ behandling. Legen har ikke anledning til å bestemme dette uten. Vær litt tålmodig, så stabiliseres hun nok. Hun er fysisk undersøkt fra før med rektroskopi og da fant de tumor og det var før hun var dement, hun nektet å reise til et annet sykehus for biopsi. Det er jo to tre år siden så den kreften har nok spredd seg, ikke kan hun operere og ikke kan hun ta cellegift. Hun skriker i smerte ved undersøkelser og hun forstår jo ingenting, kan hun ikke få fred på sykehjemmet og smertelindring og være med mannen? 0 Siter
Trinity80 Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (49 minutter siden): Hun er fysisk undersøkt fra før med rektroskopi og da fant de tumor og det var før hun var dement, hun nektet å reise til et annet sykehus for biopsi. Det er jo to tre år siden så den kreften har nok spredd seg, ikke kan hun operere og ikke kan hun ta cellegift. Hun skriker i smerte ved undersøkelser og hun forstår jo ingenting, kan hun ikke få fred på sykehjemmet og smertelindring og være med mannen? Ved å følge dette så gjør ikke legestanden nok for å lindre hennes plager. Det er på sykehus de kan smertelindring. At dere har sykehusskrekk forstår jeg veldig godt - men det er ikke anledning til å omgå medisinske prosedyrer. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Ringte sykehuset nå mens jeg selv hadde besøk av sykepleier, hun så jeg var sliten og jeg fikk en klem. Sykepleieren på sykehuset var enig med meg i at hun burde opp på sykehjemmet igjen men det var opp til legen, må ringe opp igjen snart. De hadde bare tatt blodprøver, kanskje de tar hensyn? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Trinity80 skrev (2 minutter siden): Ved å følge dette så gjør ikke legestanden nok for å lindre hennes plager. Det er på sykehus de kan smertelindring. At dere har sykehusskrekk forstår jeg veldig godt - men det er ikke anledning til å omgå medisinske prosedyrer. Nei håper de tar tak i smertelindring på sykehuset og råder sykehjemmet for det hun har tatt har ikke virket, vondt å se henne med så sterke smerter. Sykehusskrekk ja, min mor skjønner nok ikke hvor hun er. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars De tok hensyn, hun er nok for skrøpelig til undersøkelser og det sa jo fastlegen hennes og. Får komme tilbake til sykehjemmet i dag, litt positivt i det negative. De tok røntgen. 3 Siter
Glitter Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (7 minutter siden): De tok hensyn, hun er nok for skrøpelig til undersøkelser og det sa jo fastlegen hennes og. Får komme tilbake til sykehjemmet i dag, litt positivt i det negative. De tok røntgen. Det var nå bra. Sa de noe om planen videre? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Glitter skrev (6 minutter siden): Det var nå bra. Sa de noe om planen videre? etter det jeg forstod skulle hun fortsette på medisinen hun begynte på i går og det måtte de ta med sykehjemslegen, men de var jo litt usikre på det der men de får ta det med legen. Og kanskje ny antibiotika, det er smertelindring som gjelder. Hun sov på sykehuset uten smertestillende men det er det hun gjør når hun har vondt. 0 Siter
Glitter Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (13 minutter siden): etter det jeg forstod skulle hun fortsette på medisinen hun begynte på i går og det måtte de ta med sykehjemslegen, men de var jo litt usikre på det der men de får ta det med legen. Og kanskje ny antibiotika, det er smertelindring som gjelder. Hun sov på sykehuset uten smertestillende men det er det hun gjør når hun har vondt. Skjønner.. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Glitter skrev (47 minutter siden): Skjønner.. Hun har fentanyl plaster, leste om det og syns det var skummelt. 0 Siter
Glitter Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (1 time siden): Hun har fentanyl plaster, leste om det og syns det var skummelt. Det administreres på en trygg måte i helsevesenet. Er noe helt annet utr i miljøet. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Glitter skrev (3 minutter siden): Det administreres på en trygg måte i helsevesenet. Er noe helt annet utr i miljøet. Ok det er bra, uff nei det er så trist dette her og vet ikke hvordan jeg skal ta det. Har jo egentlig lyst å være med henne hele tiden men hun sover jo mye, blir for egen del da å sitte der. 0 Siter
Glitter Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (6 minutter siden): Ok det er bra, uff nei det er så trist dette her og vet ikke hvordan jeg skal ta det. Har jo egentlig lyst å være med henne hele tiden men hun sover jo mye, blir for egen del da å sitte der. Sitt der så mye du føler er rett. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Glitter skrev (Akkurat nå): Sitt der så mye du føler er rett. Ja får ta med inn min far, han trenger støtte han og. 0 Siter
Glitter Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (1 minutt siden): Ja får ta med inn min far, han trenger støtte han og. Sant. 1 Siter
Trinity80 Skrevet 3. april Skrevet 3. april stjernestøv skrev (På 31.3.2026 den 15.28): Hun har fentanyl plaster, leste om det og syns det var skummelt. Plaster brukes ved sterke smerter som ikke kan behandles godt nok med tabletter, og for langvarige smerter samt ved dårlig opptak i fordøyelsessystemet. Så det er fint at de tar smertene hennes på alvor på sykehuset. Godt at hun slapp undersøkelser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.