AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Jeg har begynt å gå til en ny privat psykolog. Problemstilling er angst og depresjon (bp2). Til nå har vi brukt hver time på å snakke om barndom og ungdomstid. Er det vanlig i denne terapiformen; det å bruke mye tid på fortiden? Anonymkode: a0427...944 0 Siter
wizwazwoz Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Å se tilbake på den tiden kan være nyttig for å se hvor det "indre kartet" i psyken ble til. Slik kan man kanskje se destruktive mønstre og følelser og tanker man går i av vane som man kan endre. Det spørs litt hva du foretrekker også. Jeg tenker det viktigste er nåtid og fremover og hvordan man kan gjøre ting til det bedre. Men i mange tilfeller kan det være nødvendig å se tilbake for å forstå hvorfor man er der man er idag. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars wizwazwoz skrev (16 minutter siden): Men i mange tilfeller kan det være nødvendig å se tilbake for å forstå hvorfor man er der man er idag. Hva gjør man når behandler ikke aksepterer den forståelsen man selv har av årsakssammenhengene, men bare forsetter i sitt eget spor? 0 Siter
wizwazwoz Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars 39 minutes ago, psykedeliker said: Hva gjør man når behandler ikke aksepterer den forståelsen man selv har av årsakssammenhengene, men bare forsetter i sitt eget spor? Tar det opp med behandler eller bytter til en behandler som passer en bedre, det sies at terapeutisk allianse er "alt" når det kommer til effekt av terapi. Terapeutisk allianse har mer å si for utfall enn metode. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars psykedeliker skrev (1 time siden): Hva gjør man når behandler ikke aksepterer den forståelsen man selv har av årsakssammenhengene, men bare forsetter i sitt eget spor? Bytt behandler! Anonymkode: a0427...944 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars wizwazwoz skrev (3 timer siden): Å se tilbake på den tiden kan være nyttig for å se hvor det "indre kartet" i psyken ble til. Slik kan man kanskje se destruktive mønstre og følelser og tanker man går i av vane som man kan endre. Det spørs litt hva du foretrekker også. Jeg tenker det viktigste er nåtid og fremover og hvordan man kan gjøre ting til det bedre. Men i mange tilfeller kan det være nødvendig å se tilbake for å forstå hvorfor man er der man er idag. Jeg har tenkt at jeg er født med lav selvtillit og lavt selvbilde. Men det har kanskje blitt slik på veien en gang. Anonymkode: a0427...944 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har begynt å gå til en ny privat psykolog. Problemstilling er angst og depresjon (bp2). Til nå har vi brukt hver time på å snakke om barndom og ungdomstid. Er det vanlig i denne terapiformen; det å bruke mye tid på fortiden? Anonymkode: a0427...944 Ja, det er gjerne det. Det kan være en fin behandlingsform, gi det tid og kommuniser åpent og ærlig med behandler om alt du føler. Anonymkode: cb908...c76 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, det er gjerne det. Det kan være en fin behandlingsform, gi det tid og kommuniser åpent og ærlig med behandler om alt du føler. Anonymkode: cb908...c76 Takk. Anonymkode: a0427...944 0 Siter
nachnoo Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Psykodynamisk terapi er en ting og kan være greit for en del tilstander. Psykodynamisk terapi for BP2 er noe annet og noe jeg ikke har noe tro på. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars nachnoo skrev (10 minutter siden): Psykodynamisk terapi er en ting og kan være greit for en del tilstander. Psykodynamisk terapi for BP2 er noe annet og noe jeg ikke har noe tro på. Da som i BP-depresjon? Vil du si noe om hvorfor du ikke har tro på det? Behandler sier at han ikke er opptatt av diagnoser. Anonymkode: a0427...944 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tenkt at jeg er født med lav selvtillit og lavt selvbilde. Men det har kanskje blitt slik på veien en gang. Sannsynligvis mest det siste, selv om du også kan være født med en sårbarhet. Og: Vi som har BP2 har 2-3 ganger høyere forekomst av negative barndomsopplevelser og traumer enn normalbefolkningen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Drømmeautomat skrev (2 minutter siden): selv om du også kan være født med en sårbarhet. Hva menes egentlig med det? Har aldri forstått det der. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars stjernestøv skrev (Akkurat nå): Hva menes egentlig med det? Har aldri forstått det der. At du kan være født med et temperament/en tendens som gjør at det skal mindre til før selvbildet ditt tar skade av det du opplever. Eller når det gjelder bipolar: Du er født med visse gener som gjør at din reaksjon på tidlige negative opplevelser blir at humøret og energien din svinger opp og ned, mens andre kanskje bare blir deprimerte, andre igjen får en personlighetsorstyrrelse og atter andre ender opp uten en psykisk lidelse, sistnevnte fordi de har vært heldige i det genetiske lotteriet og er mer robuste. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Drømmeautomat skrev (6 minutter siden): At du kan være født med et temperament/en tendens som gjør at det skal mindre til før selvbildet ditt tar skade av det du opplever. Eller når det gjelder bipolar: Du er født med visse gener som gjør at din reaksjon på tidlige negative opplevelser blir at humøret og energien din svinger opp og ned, mens andre kanskje bare blir deprimerte, andre igjen får en personlighetsorstyrrelse og atter andre ender opp uten en psykisk lidelse, sistnevnte fordi de har vært heldige i det genetiske lotteriet og er mer robuste. Ok takk for forklaringen, tror ikke jeg er født med en sårbarhet som de har påstått før. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Drømmeautomat skrev (14 minutter siden): Sannsynligvis mest det siste, selv om du også kan være født med en sårbarhet. Og: Vi som har BP2 har 2-3 ganger høyere forekomst av negative barndomsopplevelser og traumer enn normalbefolkningen. Sier du det? Det er interessant. Anonymkode: a0427...944 0 Siter
nachnoo Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Da som i BP-depresjon? Vil du si noe om hvorfor du ikke har tro på det? Behandler sier at han ikke er opptatt av diagnoser. Anonymkode: a0427...944 BP er en genetisk arvelig sykdom som i hovedsak må behandles med medisiner, så denne sykdommen tror jeg det i svært liten grad er mulig å påvirke med psykoterapi. Men som mange andre kan du ha noe grums med deg i bagasjen som det kan være godt å få ryddet opp i. Dette kan psykoterapien hjelpe deg med. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars nachnoo skrev (15 minutter siden): BP er en genetisk arvelig sykdom som i hovedsak må behandles med medisiner, så denne sykdommen tror jeg det i svært liten grad er mulig å påvirke med psykoterapi. Men som mange andre kan du ha noe grums med deg i bagasjen som det kan være godt å få ryddet opp i. Dette kan psykoterapien hjelpe deg med. Jeg blir behandlet med medisiner, men jeg blir ikke frisk fra depresjonen. Det er det jeg håper egeninnsats og psykoterapi kan hjelpe meg med. Anonymkode: a0427...944 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april Skrevet 1. april Gikk til en psykoanalytiker som var psykiater. Herrlighet for ett opplegg sier jeg bare. Tvangstanker ble tolket som vilje. Altså at dette var noe det var noe i. Oppnedkors og hvitløk!! Anonymkode: ad0b8...f73 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gikk til en psykoanalytiker som var psykiater. Herrlighet for ett opplegg sier jeg bare. Tvangstanker ble tolket som vilje. Altså at dette var noe det var noe i. Oppnedkors og hvitløk!! Anonymkode: ad0b8...f73 Huff! Sluttet du etter få ganger? Anonymkode: a0427...944 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. april Skrevet 3. april nachnoo skrev (På 31.3.2026 den 20.28): BP er en genetisk arvelig sykdom som i hovedsak må behandles med medisiner, så denne sykdommen tror jeg det i svært liten grad er mulig å påvirke med psykoterapi. Men som mange andre kan du ha noe grums med deg i bagasjen som det kan være godt å få ryddet opp i. Dette kan psykoterapien hjelpe deg med. Jeg har ingen i familien/slektninger som har denne sykdommen. Hva tenker du om det? Den kan utløses av stress? Anonymkode: a0427...944 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.