Gå til innhold

Er det forskjell på bipolar og "vanlig" depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har intens psykisk smerte ved Bp depresjon

takk gud for medisiner

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (19 minutter siden):

Jeg har intens psykisk smerte ved Bp depresjon

takk gud for medisiner

Hvilke medisiner bruker du? Litium og Lamictal her. Ts

Anonymkode: 77ae6...c3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke medisiner bruker du? Litium og Lamictal her. Ts

Lamictal abilify leponex 

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (1 time siden):

Lamictal abilify leponex 

Holder det depresjonene borte?

Skrevet

På gruppenivå finner man noen ulikheter på unipolar og bipolar depresjon. På individnivå er det imidlertid ikke mulig å si noe sikkert om en depresjon er unipolar eller bipolar dersom personen så langt ikke har hatt en hypomani/mani.

Likevel er det slik at noen symptomer som er mer knyttet til bipolar gjør at man bør bli ekstra oppmerksom på diagnostikken videre.

Skrevet

Nå har jeg ikke bipolar diagnosen lenger så vidt jeg har forstått det, men mine depresjoner har lignet mest på det man tendensielt beskriver som typisk for bp: apati fremfor sorg, ekstremt søvnbehov fremfor lite eller avbrutt søvn, hvis døgnvariasjon: noe bedring på kveld. 

Selv om noe er mer typisk for uni- og andre ting for bipolar depresjon, så tror jeg at jeg velger for meg selv å heller tenke at det finnes ulike måter en depresjon arter seg på (så ulikt at jeg noen ganger lurer på om det er legitimt å ha samme navn på de forskjellige!), snarere enn at det er depresjon type x eller y. Slik jeg også har lært at blandingstilstander kan forekomme i ulike former, at (hypo-)manier kan være lyse eller mørke, være mer preget av rastløshet, aggresjon og utålmodighet ELLER lyse og euforiske- finnes sikkert mange flere nyanser også... Beskrivelsene vi har er overforenklede og nesten viktigere for mennesker mer innskrenkede indre liv og båndbredde for å begripe noe av hva de mer sammensatte personlighetene blant oss opplever. 

En annen ting er at depresjonen i min erfaring nesten alltid ledsages av en forsterkning av uheldige mekanismer, redsler o.l. som ligger i personligheten fra før. Pga hvem jeg er (sikkert) vil min tendens være å bli mer skeptisk og "paranoid" slik noen vil kalle det, imens andre vil bli preget av andre ugunstige sider ved seg selv som kommer til overflaten. Vet ikke om sånt er så fremtredende i det som beskrives som typisk unipolar depresjon. Føler at det virker som om det liksom handler om å være rett frem trist og sliten, imens det typisk bipolare er litt mer "komplisert"? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Holder det depresjonene borte?

Jepp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...