Gå til innhold

Hva er det egentlig som foregår? Har sykkeltyverier blitt avkriminalisert i dette landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker jo sånn. Folk får syklene sine stjålet midt på lyse dagen, låser blir klippet som om de var laget av smør, og hva skjer? Ingenting. Politiet henlegger og tyvene kan holde på som før, helt uforstyrret.

Hva slags signal sender det? At dette er risikofritt? At det bare er å forsyne seg?

Man blir jo sittende igjen med følelsen av at lovverket i praksis ikke gjelder. At det er du som må ta regningen, du som må sikre deg bedre, du som må akseptere at eiendelen din kan forsvinne når som helst.

Så jeg spør igjen: Har sykkeltyverier i praksis blitt avkriminalisert? Eller er det bare håndhevingen som har kollapset fullstendig?

Anonymkode: dc126...00a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel ikke noe nytt? Tror ikke politiet etterforsket sykkeltyverier for 40 år siden heller, som er ca da jeg ble utsatt for mitt første sykkeltyveri. 

Worrisome_plenty
Skrevet

Det er ikke noe nytt nei. Slik har det vært lenge. Man får vel igjen på forsikringen, det er det eneste.

Drømmeautomat
Skrevet

Hverken sykkeltyveri eller innbrudd blir i praksis etterforsket. Politiets funksjon i disse sakene er å gi deg attesten du trenger for å få penger tilbake fra forsikringsselskapet.

Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (42 minutter siden):

Hverken sykkeltyveri eller innbrudd blir i praksis etterforsket. Politiets funksjon i disse sakene er å gi deg attesten du trenger for å få penger tilbake fra forsikringsselskapet.

Jeg sliter med en motsatt problemstilling.

Jeg kjøpte meg (etter et par-tre halvlitere og en optimistisk tro om framtidig sunnhet og mindre bilkjøring) en sykkel. Den billigste jeg fant. Så fikk jeg den levert (i en eske) og angret, uten at jeg var smart nok til å bruke angreretten ved fjernsalg.

Vel, jeg lot esken med umontert sykkel stå framme i felles garasje i et års tid, uten at noen tok den. Så tenkte jeg at sykkelen kanskje blir mer attraktiv å stjele hvis den er montert (tyvene foretrekker kanskje å slippe denne jobben), så jeg monterte den, testet den, konkluderte med at jeg ikke lengre kan sykle, at jeg ikke gidder øve på det, og har nå, enda et år senere, hatt den stående ulåst i garasjen. Det er rett og slett ingen som gidder å stjele den engang.

Er tyvene så kresne at de ikke gidder å stjele billigste modellen til XXL? Eller er det bare jeg som har uflaks?

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (30 minutter siden):

Jeg sliter med en motsatt problemstilling.

Jeg kjøpte meg (etter et par-tre halvlitere og en optimistisk tro om framtidig sunnhet og mindre bilkjøring) en sykkel. Den billigste jeg fant. Så fikk jeg den levert (i en eske) og angret, uten at jeg var smart nok til å bruke angreretten ved fjernsalg.

Vel, jeg lot esken med umontert sykkel stå framme i felles garasje i et års tid, uten at noen tok den. Så tenkte jeg at sykkelen kanskje blir mer attraktiv å stjele hvis den er montert (tyvene foretrekker kanskje å slippe denne jobben), så jeg monterte den, testet den, konkluderte med at jeg ikke lengre kan sykle, at jeg ikke gidder øve på det, og har nå, enda et år senere, hatt den stående ulåst i garasjen. Det er rett og slett ingen som gidder å stjele den engang.

Er tyvene så kresne at de ikke gidder å stjele billigste modellen til XXL? Eller er det bare jeg som har uflaks?

Kanskje de ikke befinner seg så mye i det området du bor? 
Har en kompis som har en skapbil som står parkert i Oslo om nettene, der brøt de seg inn og tok ting av relativt liten verdi, gamle traller, redskap o.l.   Sett sykkelen ulåst i en sentrumsgate, skal love deg den blir tatt 

Anonymkode: 6878e...33c

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje de ikke befinner seg så mye i det området du bor? 
Har en kompis som har en skapbil som står parkert i Oslo om nettene, der brøt de seg inn og tok ting av relativt liten verdi, gamle traller, redskap o.l.   Sett sykkelen ulåst i en sentrumsgate, skal love deg den blir tatt 

Anonymkode: 6878e...33c

God ide. Skal sykle til byen og sette den fra meg der. (Må bare lære meg å sykle først).

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 12.03):

Har sykkeltyverier i praksis blitt avkriminalisert?

Ja, når folk flest er mer opptatt av at "krigen mot narkotika" skal prioriteres blir det resultatet.

Skrevet
ISW skrev (8 minutter siden):

God ide. Skal sykle til byen og sette den fra meg der. (Må bare lære meg å sykle først).

Er ikke sykling og svømming typiske eksempler på ferdigheter man ikke glemmer, selv om de ikke praktiseres på veeeldig lenge?

Det er høy egenandel på sykkeltyverier, tror jeg. (Vi har hatt flere, men jeg er god til å fortrenge slike beløp.) Så hvis du har en relativt ny, helt ubrukt sykkel stående, er det vel like greit å forsøke å selge den til en symbolsk pris på Finn?

Skrevet
laban skrev (Akkurat nå):

Er ikke sykling og svømming typiske eksempler på ferdigheter man ikke glemmer, selv om de ikke praktiseres på veeeldig lenge?

Det er høy egenandel på sykkeltyverier, tror jeg. (Vi har hatt flere, men jeg er god til å fortrenge slike beløp.) Så hvis du har en relativt ny, helt ubrukt sykkel stående, er det vel like greit å forsøke å selge den til en symbolsk pris på Finn?

Takk for fornuftig svar :)

Joda, har bare tenkt at det ville vært bekvemt om den sykkelen bare "forsvant" - uten at jeg skal kreve noen erstatning fra forsikringsselskapet. Nå tar den bare opp plass i felles garasje. Men det er kanskje best å selge den for 500 kroner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 12.03):

Det virker jo sånn. Folk får syklene sine stjålet midt på lyse dagen, låser blir klippet som om de var laget av smør, og hva skjer? Ingenting. Politiet henlegger og tyvene kan holde på som før, helt uforstyrret.

Hva slags signal sender det? At dette er risikofritt? At det bare er å forsyne seg?

Man blir jo sittende igjen med følelsen av at lovverket i praksis ikke gjelder. At det er du som må ta regningen, du som må sikre deg bedre, du som må akseptere at eiendelen din kan forsvinne når som helst.

Så jeg spør igjen: Har sykkeltyverier i praksis blitt avkriminalisert? Eller er det bare håndhevingen som har kollapset fullstendig?

Anonymkode: dc126...00a

Har alltid vært slik. Politiet har ikke ressurser nok til å ta slike små hendelser.

Anonymkode: d5a1c...bd4

Gaylord Focker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har alltid vært slik. Politiet har ikke ressurser nok til å ta slike små hendelser.

Anonymkode: d5a1c...bd4

Riktig. De prioriterer å ligge i buskene og ta sexkjøpere og hasjrøykere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...