Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva lønner seg når man bytter leilighet?  Kjøpe først og flytte for så å selge?  Hvordan blir det med fotografering og visning i tom leilighet?  Blir det dyrere på den måten?  

Anonymkode: 84d36...8ca

Videoannonse
Annonse
wizwazwoz
Skrevet

Problemet melder seg vel hvis man kjøper først og så ikke får solgt den man har mtp at man da står med to lån å betjene, men mange tar jo sjansen. Jeg er så risikoavers så jeg vil selge først også tar jeg heller mellomleie til jeg finner ny. De fleste eiendomsmeglere idag samarbeider med styling-byråer som møblerer og styler leiligheten for deg slik at den ikke er tom. 

Skrevet

Jeg hadde aldri turt å kjøpe først og så selge. Har akkurat solgt bolig selv og finner en løsning på å bo i mellomtiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke frisk, og det er for mye styr for meg med fotografering, visning, pakking og flytting midlertidig.  Det enkleste hadde vært og kjøpe, flytte og så sette i gang med å selge tom leilighet.  Da kan styler ha frie hender.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke frisk, og det er for mye styr for meg med fotografering, visning, pakking og flytting midlertidig.  Det enkleste hadde vært og kjøpe, flytte og så sette i gang med å selge tom leilighet.  Da kan styler ha frie hender.

Hvis du ikke er bekymret for mulig økonomisk risiko som følge av at du ikke får solgt til den prisen du ønsker, så er det sikkert en god løsning det du beskriver. 

Skrevet

Jeg har alltid kjøpt først og solgt etterpå. Jeg har alltid hatt mulighet til å sitte på to lån en kort periode. Du kan ofte få en avtale med banken rundt det.

En gang vi solgte leide vi inn pynt og møbler av en interiørdesigner. Vi tømte huset helt så møblerte hun og hang opp bilder og redde opp senger og alt. Veldig greit. Inngikk en avtale med megler om at hun dekte halvparten.

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (28 minutter siden):

Hvis du ikke er bekymret for mulig økonomisk risiko som følge av at du ikke får solgt til den prisen du ønsker, så er det sikkert en god løsning det du beskriver. 

Egentlig ikke.  Tror leiligheten min er nokså lett solgt, men det er klart noe risiko vil det være.

Fru2020 skrev (21 minutter siden):

Jeg har alltid kjøpt først og solgt etterpå. Jeg har alltid hatt mulighet til å sitte på to lån en kort periode. Du kan ofte få en avtale med banken rundt det.

En gang vi solgte leide vi inn pynt og møbler av en interiørdesigner. Vi tømte huset helt så møblerte hun og hang opp bilder og redde opp senger og alt. Veldig greit. Inngikk en avtale med megler om at hun dekte halvparten.

Det høres bra ut.  Jeg skal tenke på dette til neste år, men tankene løper løpsk i kveld😊

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva lønner seg når man bytter leilighet?  Kjøpe først og flytte for så å selge?  Hvordan blir det med fotografering og visning i tom leilighet?  Blir det dyrere på den måten?  

Da jeg flyttet fra en leilighet til en annen, i samme borettslag, så kjøpte jeg først og solgte etterpå fordi det dukket opp akkurat en slik leilighet jeg så etter på et perfekt sted i borettslaget. Min leilighet var heller ikke tungsolgt og gikk etter første visning. Men om jeg hadde gjort det i dag vet jeg ikke.

En møblert leilighet er mye lettere å selge enn en som er tom, det har i alle fall meglere sagt til meg alle de 3 gangene jeg har solgt/vært med på å selge leilighet. De to første gangene var det min egen leilighet og jeg stylet selv, så masse på boligannonser, tømte leiligheten for MASSE og kjøpte noe stæsj, begge leilighetene ble solgt etter første visning. Da jeg var med på å selge leilighet i fjor var saken en annen, leiligheten som den sto var rett og slett på ingen måte innbydende nok til å brukes på visning, den ble tømt og styler fikk frie hender. Malte 3 rom og stylet så det ble dritlekkert! Ble solgt etter første visning, i et sameie hvor enkelte leiligheter har ligget leeeenge før de ble solgt, mens andre har gått fort.

Skrevet
Lillemus skrev (På 6.4.2026 den 20.49):

Da jeg flyttet fra en leilighet til en annen, i samme borettslag, så kjøpte jeg først og solgte etterpå fordi det dukket opp akkurat en slik leilighet jeg så etter på et perfekt sted i borettslaget. Min leilighet var heller ikke tungsolgt og gikk etter første visning. Men om jeg hadde gjort det i dag vet jeg ikke.

En møblert leilighet er mye lettere å selge enn en som er tom, det har i alle fall meglere sagt til meg alle de 3 gangene jeg har solgt/vært med på å selge leilighet. De to første gangene var det min egen leilighet og jeg stylet selv, så masse på boligannonser, tømte leiligheten for MASSE og kjøpte noe stæsj, begge leilighetene ble solgt etter første visning. Da jeg var med på å selge leilighet i fjor var saken en annen, leiligheten som den sto var rett og slett på ingen måte innbydende nok til å brukes på visning, den ble tømt og styler fikk frie hender. Malte 3 rom og stylet så det ble dritlekkert! Ble solgt etter første visning, i et sameie hvor enkelte leiligheter har ligget leeeenge før de ble solgt, mens andre har gått fort.

Min mor hjalp meg med min. Her også har leiligheter ligget ute så lenge at de ble trukket fra markedet, men jeg fikk solgt med en gang. 

Skrevet

Her er det jo mange faktorer som spiller inn, inkludert hvordan boligmarkedet er forventet å utvikle seg, hvor stor gjeldsgrad man har, hvor stor risikovilje man har og også hva man orker av evt. midlertidig flytting og tidspress i leting etter nytt bosted m.m.

Jeg har etter hvert kjøpt og solgt mange ganger, og har bestandig kjøpt først. Kunne egentlig ikke tenke meg annet, men så har jeg heller aldri lånt til pipa på eiendommer jeg har eid, og har stort sett solgt relativt lett omsettelige objekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...