Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk i går kveld brystsmerter i hjerteregionen og har vedvart til i dag. Smerten er ikke intens. Det er ikke sånn at jeg må ha smertestillende. Men det er ubehagelig, særlig når smerten kommer fra hjerteregionen.

Jeg kjenner en stikkende smerte når jeg enten trekker pusten dypt inn, puster helt ut eller bøyer meg framover fra sittende stilling. Jeg kan også framprovosere smerten ved å bevege armene. I natt fikk jeg også vondt når jeg lå med venstre side av kroppen ned. Nå begynner jeg også å bli øm i ryggen, nærmere bestemt i området under skulderbladet.

Jeg har ikke utstråling til venstre arm, jeg har ikke smerter ved fysisk anstrengelser. Jeg er mann på 36 år, røyker ikke og er i normalt god fysisk form

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50010-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Tiltil.

Slike smerter er vanligvis muskulært betinget. Imidlertid forekommer det at vi får infeksjoner i denne regionen. Disse infeksjonene er betinget av virus (forskjellige typer), og kan sette seg i alle vev i den regionen du nevner. Spesielt symptomgivende er en virusinfeksjon i lungehinnen (pleura) eller i hjerteposen (pericard). Særlig den sistnevnte vil kunne gi symptomer av den karakter du beskriver. Man behøver ikke å ha generelle symptomer forøvrig (feber, influensa-symptomer, etc.).

Vanligvis er en pericarditt på dette grunnlag en uskyldig tilstand, men man bør i en slik periode ta det ganske med ro og ikke belaste seg fysisk noen uker.

Skulle imidlertid denne tilstanden vare lenger eller forsterke seg, bør du konsultere din lege for videre undersøkelse. Letteste måte å påvise en slik infeksjon på er å gjøre en ultralydundersøkelse av hjertet. Blodprøver trenger ikke være vesentlig forandret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50010-brystsmerter/#findComment-203098
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...