Angstlei Skrevet 9. april Skrevet 9. april Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få time hos psykiater. Psykologen sier jeg trenger medisinering utover Rivotril som jeg ble satt på for lenge siden av min gamle fastlege. Hun mener jeg ikke bør drive med sepponering av denne da jeg er såpass dårlig. Problemet er at jeg får avslag hos DPS, de vil bare hjelpe hvis jeg ikke bruker Rivotril og henviser til ARA. Sjekket psykiatere som ikke hører til DPS, men de kan heller ikke ta imot uten henvisning fra DPS. ARA der jeg bodde før vurderte at jeg ikke var klar for å trappe ned Rivotrilen og ting har ikke blitt bedre. Legen sier han også ikke lenger kan henvise til psykiater. Hvordan skal jeg gå frem her? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april Skrevet 9. april Angstlei skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få time hos psykiater. Psykologen sier jeg trenger medisinering utover Rivotril som jeg ble satt på for lenge siden av min gamle fastlege. Hun mener jeg ikke bør drive med sepponering av denne da jeg er såpass dårlig. Problemet er at jeg får avslag hos DPS, de vil bare hjelpe hvis jeg ikke bruker Rivotril og henviser til ARA. Sjekket psykiatere som ikke hører til DPS, men de kan heller ikke ta imot uten henvisning fra DPS. ARA der jeg bodde før vurderte at jeg ikke var klar for å trappe ned Rivotrilen og ting har ikke blitt bedre. Legen sier han også ikke lenger kan henvise til psykiater. Hvordan skal jeg gå frem her? Fastlege kan skrive henvisning til private med avtale. Trenger ikke DPS for det. Anonymkode: 58be5...c74 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april Skrevet 9. april Kjøp deg noen timer hos helprivat psykiater. Anonymkode: d2886...4d1 0 Siter
Angstlei Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Fastlege kan skrive henvisning til private med avtale. Trenger ikke DPS for det. Anonymkode: 58be5...c74 Fastlegen skrev at han ikke har kunnet gjøre det siden 2014(tror det var datoen) 0 Siter
Angstlei Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kjøp deg noen timer hos helprivat psykiater. Anonymkode: d2886...4d1 Vurderer det. Har utelukket psykia da jeg ikke har råd. Ser dr. Dropin har, vet ikke om det er ett bra valg eventuelt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april Skrevet 9. april Angstlei skrev (6 minutter siden): Vurderer det. Har utelukket psykia da jeg ikke har råd. Ser dr. Dropin har, vet ikke om det er ett bra valg eventuelt? Jeg vet ikke hvor du bor, men i byen har er det flere psykiatere som driver privat. Jeg har betalt fra kr 1300 til 1750 kr per time hos de ulike. Er ikke dr. Dropin veldig dyrt? Anonymkode: d2886...4d1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april Skrevet 9. april Gjør det enkelt, kjør helprivat. Kort ventetid og få timer. Anonymkode: 58be5...c74 0 Siter
nachnoo Skrevet 9. april Skrevet 9. april Om psykologen mener du trenger medisiner, er det enten SSRI eller en liten dose av antipsykotika. Kanskje kan psykologen diskutere med fastlegen slik at fastlegen kan skrive ut medisiner til deg. 0 Siter
Angstlei Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg vet ikke hvor du bor, men i byen har er det flere psykiatere som driver privat. Jeg har betalt fra kr 1300 til 1750 kr per time hos de ulike. Er ikke dr. Dropin veldig dyrt? Anonymkode: d2886...4d1 Oslo. Men, hvordan få time hos dem? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april Skrevet 9. april Angstlei skrev (11 minutter siden): Oslo. Men, hvordan få time hos dem? Dr. dropin er vel helprivat. Da er det bare å finne kontaktinfo på nettet og ringe👍 Anonymkode: d2886...4d1 0 Siter
Angstlei Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dr. dropin er vel helprivat. Da er det bare å finne kontaktinfo på nettet og ringe👍 Anonymkode: d2886...4d1 Tenkte på de andre private. Tror dr. Dropin er mye dyrere 0 Siter
Angstlei Skrevet 9. april Forfatter Skrevet 9. april nachnoo skrev (1 time siden): Om psykologen mener du trenger medisiner, er det enten SSRI eller en liten dose av antipsykotika. Kanskje kan psykologen diskutere med fastlegen slik at fastlegen kan skrive ut medisiner til deg. Han vil ikke. Psykologen har foreslått Quetapin eller hva det heter i lav dose til han. Ellers en SSRI som ikke ødelegger søvnen. Var riktignok Effexor (Snri) som jeg har stått på lenge nok. Er vel 5 år siden jeg prøvde cipralex, trappet da sakte opp og sov da, var ekstremt trøtt på dagtid og gikk opp i vekt. Denne kunne jo også vært aktuell 0 Siter
Ftss Skrevet 9. april Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fastlege kan skrive henvisning til private med avtale. Trenger ikke DPS for det. Anonymkode: 58be5...c74 Henvisningene går via DPS. Før gikk dem direkte men så ble det avslutta så det gikk via DPS. Mulig det igjen går direkte men jeg kom inn til avtalespesialist i 2025 og da husker jeg at fra oktober i 24 eller noe sånn så begynte henvisningene å gå via DPS. Litt forskjell fra plass til plass i landet. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 10. april Skrevet 10. april Angstlei skrev (12 timer siden): Han vil ikke. Psykologen har foreslått Quetapin eller hva det heter i lav dose til han. Ellers en SSRI som ikke ødelegger søvnen. Var riktignok Effexor (Snri) som jeg har stått på lenge nok. Er vel 5 år siden jeg prøvde cipralex, trappet da sakte opp og sov da, var ekstremt trøtt på dagtid og gikk opp i vekt. Denne kunne jo også vært aktuell Slike medisiner styres av fastlegen for meg når jeg ikke er tilknyttet dps 0 Siter
ISW Skrevet 10. april Skrevet 10. april Nå kan jeg bare si hva jeg ville gjort hvis jeg var deg, ikke hva du burde gjøre, men det er en kombinasjon av økonomi og resultater som ligger bak det jeg tenker her. Det første jeg ville gjort, var å gi Silexan (som vi har snakket om før) et forsøk, all den tid du er oversensitiv til bivirkninger fra SSRI. Det koster lite (ca 300 kroner for to måneders forbruk som en test), er lovlig som kosttilskudd, og har dokumentert effekt i flere studier (ca som paroxetin, men med mindre bivirkninger og ikke den typiske angsten i oppstarten). Hvis det fungerer for deg, så slipper du dyre konsultasjoner hos privatpraktiserende psykiater. Hvis det ikke fungerer, så ville jeg gitt antipsykotika et forsøk. Her finnes det et utall å velge mellom, ut fra om det ønskes en sederende effekt, om du sliter med matlyst, overspising, osv. osv. Disse har også dokumentert effekt. Jeg ser for å være helt ærlig ikke hvilke revolusjonerende resultater du kan forvente av å gå til en psykiater. Du er allerede utredet, forsøkt behandlet med SSRI, og det er ikke så veldig mye mer å gjøre som ikke psykolog + fastlege kan hjelpe deg med. Jeg hadde ikke giddet å bruke penger nå på timer hos en privat psykiater, med mindre det som sagt mistenkes bipolar lidelse. 1 Siter
Angstlei Skrevet 10. april Forfatter Skrevet 10. april ISW skrev (3 timer siden): Nå kan jeg bare si hva jeg ville gjort hvis jeg var deg, ikke hva du burde gjøre, men det er en kombinasjon av økonomi og resultater som ligger bak det jeg tenker her. Det første jeg ville gjort, var å gi Silexan (som vi har snakket om før) et forsøk, all den tid du er oversensitiv til bivirkninger fra SSRI. Det koster lite (ca 300 kroner for to måneders forbruk som en test), er lovlig som kosttilskudd, og har dokumentert effekt i flere studier (ca som paroxetin, men med mindre bivirkninger og ikke den typiske angsten i oppstarten). Hvis det fungerer for deg, så slipper du dyre konsultasjoner hos privatpraktiserende psykiater. Hvis det ikke fungerer, så ville jeg gitt antipsykotika et forsøk. Her finnes det et utall å velge mellom, ut fra om det ønskes en sederende effekt, om du sliter med matlyst, overspising, osv. osv. Disse har også dokumentert effekt. Jeg ser for å være helt ærlig ikke hvilke revolusjonerende resultater du kan forvente av å gå til en psykiater. Du er allerede utredet, forsøkt behandlet med SSRI, og det er ikke så veldig mye mer å gjøre som ikke psykolog + fastlege kan hjelpe deg med. Jeg hadde ikke giddet å bruke penger nå på timer hos en privat psykiater, med mindre det som sagt mistenkes bipolar lidelse. Fikk ikke tak i Silexan, men lavender, er vel det samme? Siden psykologen anbefaler antipsykotika og fastlegen ikke vil skrive de ut må jeg jo få en psykiater til å gjøre det. 0 Siter
frosken Skrevet 10. april Skrevet 10. april Angstlei skrev (22 timer siden): Fastlegen skrev at han ikke har kunnet gjøre det siden 2014(tror det var datoen) Det stemmer at fastleger i helse sørøst ikke lenger kan henvise direkte til psykiater. "Fra 1.september 2023 er felles henvisningsmottak innført i hele Helse Sør-Øst. Innføring av felles henvisningsmottak innebærer at alle voksne pasienter som skal henvises til avtalespesialister innen psykisk helsevern må få henvisningen rettighetsvurdert ved et distriktspsykiatrisk senter (DPS)." Kilde: Avtalespesialister Hvor høy dose rivotril bruker du? 0 Siter
Fru2020 Skrevet 10. april Skrevet 10. april frosken skrev (16 minutter siden): Det stemmer at fastleger i helse sørøst ikke lenger kan henvise direkte til psykiater. "Fra 1.september 2023 er felles henvisningsmottak innført i hele Helse Sør-Øst. Innføring av felles henvisningsmottak innebærer at alle voksne pasienter som skal henvises til avtalespesialister innen psykisk helsevern må få henvisningen rettighetsvurdert ved et distriktspsykiatrisk senter (DPS)." Kilde: Avtalespesialister Hvor høy dose rivotril bruker du? Sånn er det i helse vest også. 1 Siter
Angstlei Skrevet 11. april Forfatter Skrevet 11. april frosken skrev (16 timer siden): Det stemmer at fastleger i helse sørøst ikke lenger kan henvise direkte til psykiater. "Fra 1.september 2023 er felles henvisningsmottak innført i hele Helse Sør-Øst. Innføring av felles henvisningsmottak innebærer at alle voksne pasienter som skal henvises til avtalespesialister innen psykisk helsevern må få henvisningen rettighetsvurdert ved et distriktspsykiatrisk senter (DPS)." Kilde: Avtalespesialister Hvor høy dose rivotril bruker du? Står på 3mg 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 13. april Skrevet 13. april Har fastlegen din mulighet til å rådføre seg med en psykiater uten at du må henvises? Ev. mulig å bytte fastlege? Trappe ned Rivotril er mulig, men man skal bruke LANG tid fordi den har svært lang halveringstid. Husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte (sto på samme dose mot epilepsi i mange år), men det var flere måneder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.