Gå til innhold

Kompleks ptsd og bruk av mindfullness, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og jobber med boken "Tilbake til nåtid" utgitt av Modum bad. Ett kapittel handler om mindfullness og jeg har nettopp begynt å prøve det. Går mye tur og hører alltid på musikk for å prøve og stenge tankene ute. De siste dagene har jeg gått uten musikk og prøver å koble meg på livet. Det er faktisk en ganske sterk følelse å merke at det er en hel verden med lyder og inntrykk som jeg bare har stengt ute. I dag opplevde jeg at det er veldig beroligende å høre på rennende vann, at noen busker har fått grønne knopper, og at kråker kan krangle og jage en av sine egne bort fra treet der de satt. Jeg går til en traumepsykolog som sier at hvis jeg virkelig klarer å forankre meg i her og nå, vil jeg tåle å stå I mange situasjoner som nå blir overveldende for meg fordi de trigger så dårlige minner. Har jobbet med det i dag, er på besøk hos mine foreldre og det er krevende fordi det har skjedd så mye vondt her. Jeg sier til meg selv hvilken dato det er, hvor gammel jeg er, og at det er fredstid nå og min tilværelse ikke er truet. Jeg kan si fra hvis noe ikke er greit, eller bare gå. Det gir meg litt håp at det kanskje er mulig å endre gamle mønstre. 

Anonymkode: 31a15...c07

Videoannonse
Annonse
Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd men opplever verden (inkludert naturen) som ekstremt støyende. Å ikke ha på tv/radio/musikk osv på ørene føles som å få på et headsett med deathmetall kombinert med negler mot tavle på full guffe.
Jeg føler meg mer mindfull når jeg kan stenge den støyen ute - selvom jeg ikke får den her og nå effekten du snakker om.

Endret av Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg har hatt nytte av det. Spesielt ute i naturen. Jeg har gjerne en runde rundt i sansene. En stund fokuserer jeg på det jeg hører, så det jeg lukter, så det jeg ser, og så det jeg føler.

Jeg prøvde også meditasjon i bevegelse, i mitt tilfelle chi gong. Det hjalp hjernen å roe seg når kroppen hadde koreografi å følge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...