Gå til innhold

Får ikke uføretrygd, NAV krevde lungetransplantasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nav krevde nye lunger av dødssyke «Ove»

Dødssyke «Ove» (60) fikk avslag på uføretrygd, med begrunnelse at han ikke hadde gjennomført lungetransplantasjon. Nav beklager, men står fast ved avslaget.

«En lungetransplantasjon vil mest sannsynlig kunne bedre din funksjon- og inntektsevne på sikt», skriver Nav i avslaget på uføresøknaden «Ove» fikk rett før påske.

Hvis Ove får innvilget lungetransplantasjon, og overlever den risikable prosedyren, vil han likevel ikke bli ordentlig frisk. I beste fall må han leve resten av livet med betydelig redusert helse, ifølge legene.

Nå påstår NAV at de ikke krever lungetransplantasjon  (det var en uheldig formulering i brevet). Samtidig fastholder Nav avslaget på søknaden om uføretrygd.

https://klassekampen.no/artikkel/2026-04-11/nav-krevde-nye-lunger/FtScf

Hva tenker dere om dette? Jeg syntes dette er helt horribelt av NAV.

Anonymkode: e2850...e1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nav krevde nye lunger av dødssyke «Ove»

Dødssyke «Ove» (60) fikk avslag på uføretrygd, med begrunnelse at han ikke hadde gjennomført lungetransplantasjon. Nav beklager, men står fast ved avslaget.

«En lungetransplantasjon vil mest sannsynlig kunne bedre din funksjon- og inntektsevne på sikt», skriver Nav i avslaget på uføresøknaden «Ove» fikk rett før påske.

Hvis Ove får innvilget lungetransplantasjon, og overlever den risikable prosedyren, vil han likevel ikke bli ordentlig frisk. I beste fall må han leve resten av livet med betydelig redusert helse, ifølge legene.

Nå påstår NAV at de ikke krever lungetransplantasjon  (det var en uheldig formulering i brevet). Samtidig fastholder Nav avslaget på søknaden om uføretrygd.

https://klassekampen.no/artikkel/2026-04-11/nav-krevde-nye-lunger/FtScf

Dette er jo det rene vanvidd! Og selvfølgelig går NAV ut i media etterpå og sier at "Det var ikke sånn ment"... Det må ha vært en ansatt som trenger hjernetransplantasjon som har skrevet det avslaget! Enten er vedkommende rett og slett ondskapsfull eller så er hen så dum at hen selv ikke engang burde hatt jobb på en vernet bedrift. Tror de at man kan stikke innom fastlegen og ta en lungetransplantasjon i lunsjen liksom?!

Worrisome_plenty
Skrevet

Ord blir fattige over hvor ignorant man kan bli…

Skrevet

Ikke overrasket over dumskapen/ondskapen. 

stjernestøv
Skrevet
knas skrev (9 minutter siden):

Noen er jo idioter. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (1 time siden):

Nei, dessverre.

Anonymkode: a16ba...8f7

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at dette er det nordmenn ønsker, pengene skal gå til co2 fangst og uhjelp og andre "gode" formål, nordmenn som sliter kan skylde seg selv.

Er derfor jeg har vært litt gretten på forumet i det siste, for det er veldig skuffende. Dette er ikke NAV sin skyld, de har oppgave fra politikerne, som har fått oppgaven fra velgerne. De har en sum penger og de pengene er oppbrukt så alt nav kan gjøre er å finne på unnskyldninger til avslag og gi avslag til alle de kan og litt til. Det er arbeidsoppgaven deres og kulturen i organisasjonen er basert på det. Det gjør det også veldig vanskelig å være klient og har trolig en negativ effekt på overgang til arbeidslivet når en blir møtt av NAV på den måten hvor det blir tydelig at en ikke kan stole på dem.

En kan si jammen velgerne forstår ikke hva de ber om, velgerne forstår ikke at 60 milliarder til f.eks uhjelp, betyr 60 milliarder mindre til andre ting som f.eks uføretrygd til den personen der. uføretrygd er kanskje 400 000 i året, så 60 milliarder i året til afrika og andre steder, tilsvarer avslag på uføretrygd til 150 000 nordmenn, som den personen der. Ikke at det vil hjelpe så mye han vil vel få andre ytelser over tid så nordmenn sparer ikke så veldig mye på å nekte han ufør

Ja det er trist, ja dette er det nordmenn ber om, ja nordmenn er idioter, ja jeg har forsøkt men ingen hører på meg, ja alle nordmenn tror det er magisk jord i Norge- naturens regler gjelder ikke, det er eventyrland. 

Lykke til.

Anonymkode: 41c01...f1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tenker at dette er det nordmenn ønsker, pengene skal gå til co2 fangst og uhjelp og andre "gode" formål, nordmenn som sliter kan skylde seg selv.

Er derfor jeg har vært litt gretten på forumet i det siste, for det er veldig skuffende. Dette er ikke NAV sin skyld, de har oppgave fra politikerne, som har fått oppgaven fra velgerne. De har en sum penger og de pengene er oppbrukt så alt nav kan gjøre er å finne på unnskyldninger til avslag og gi avslag til alle de kan og litt til. Det er arbeidsoppgaven deres og kulturen i organisasjonen er basert på det. Det gjør det også veldig vanskelig å være klient og har trolig en negativ effekt på overgang til arbeidslivet når en blir møtt av NAV på den måten hvor det blir tydelig at en ikke kan stole på dem.

En kan si jammen velgerne forstår ikke hva de ber om, velgerne forstår ikke at 60 milliarder til f.eks uhjelp, betyr 60 milliarder mindre til andre ting som f.eks uføretrygd til den personen der. uføretrygd er kanskje 400 000 i året, så 60 milliarder i året til afrika og andre steder, tilsvarer avslag på uføretrygd til 150 000 nordmenn, som den personen der. Ikke at det vil hjelpe så mye han vil vel få andre ytelser over tid så nordmenn sparer ikke så veldig mye på å nekte han ufør

Ja det er trist, ja dette er det nordmenn ber om, ja nordmenn er idioter, ja jeg har forsøkt men ingen hører på meg, ja alle nordmenn tror det er magisk jord i Norge- naturens regler gjelder ikke, det er eventyrland. 

Lykke til.

Er du nordmann selv? 

Anonymkode: be5c8...8fb

AnonymBruker
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Er du nordmann selv? 

Anonymkode: be5c8...8fb

Nei. Jobber i trollfabrikk. Sprer tull online for penger. Er lov det vel ?

Er du nordmann ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lykke til.

Enig 

Anonymkode: 1fd95...503

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lykke til.

Har du drøftet dette med psykologen din? Ser ut som du trenger det...

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, psykedeliker said:

Har du drøftet dette med psykologen din? Ser ut som du trenger det...

Din medisinske anbefaling er at jeg kontakter psykologen min, for å diskutere statsbudsjettets prioriteringer, og om uhjelp bør flyttes til trygde budsjettposten ?

Takk for forslaget, tror jeg. Men, du virker ganske borte vekk, no offence...

Psykiatriforum er psykiatriforum, i suppose

i-suppose.gif

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Din medisinske anbefaling er at jeg kontakter psykologen min, for å diskutere statsbudsjettets prioriteringer, og om uhjelp bør flyttes til trygde budsjettposten ?

Vis psykologen din alt du skriver her, så tar vi det derfra, anonymtroll.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, psykedeliker said:

Vis psykologen din alt du skriver her, så tar vi det derfra, anonymtroll.

Hvis jeg deler denne samtalen, vil min psykolog be om å få din kontaktinformasjon. 😅

Vet ikke om du er gal eller et troll eller begge deler, men uanset god bedring (og prøv å holde deg on topic, det er ikke mange av de 6400 postene dine som har hatt noe som helst med trådens tema å gjøre, noe som er ganske imponerende egentlig)

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg deler denne samtalen, vil min psykolog be om å få din kontaktinformasjon. 😅

Det ser jeg frem til! Du bør forøvrig ikke snakke så høyt om avsporinger med alle projiseringene dine.

Endret av psykedeliker
Worrisome_plenty
Skrevet

Men han har 70% lungekapasitet. Det er det samme som grensen til Kols. Hvis han ellers er i form, er han da for syk til å jobbe? Bare lurer, påstår ingenting.

emilie321
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (41 minutter siden):

Men han har 70% lungekapasitet. Det er det samme som grensen til Kols. Hvis han ellers er i form, er han da for syk til å jobbe? Bare lurer, påstår ingenting.

Kan hende det er ting vi ikke vet om i denne saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...