Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kan Abilify hjelpe mot sosial angst? 

Anonymkode: d024d...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er stemningsstabilsierende brukt mot mani f.eks.

Hvis angst er del av en eller annen "fiks idé" man har som ledd i mani eller psykose så må en kunne si at det kan hjelpe mot angst ja, hvis opphenget du har i en eller annen frykt henger sammen med mani, psykose eller annet du har når du er alerted. 

Vet ikke om det er noemman tar mot generell angst. Kanskje heller diverse antidepressiva til det? 

Disclaimer: gjengir bare kunnskap jeg (tror jeg) har på tilfeldig vis. Ta det som synsing, les i felleskatalogen. 

Endret av krøll9
Skrevet

Abilify er ikke et godt AP mot angst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 21.42):

Hei, kan Abilify hjelpe mot sosial angst? 

Anonymkode: d024d...241

Førstevalg mot sosial angst er SSRI/SNRI.

Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Førstevalg mot sosial angst er SSRI/SNRI.

Det hjelper vel på selve angstreaksjonen. Men det hjelper vel ikke så mye på tankene om at det har en hensikt å sette seg inn i alle møtedeltakernes tanker for å se om de ikke liker en eller at en driter seg ut? Eller at det hjelper å "forberede" seg ved å grue seg en uke til et bryllup?

Skrevet

Jeg burde kanskje skrevet «Førstevalg blant medisiner», men trodde at det var opplagt. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Det hjelper vel på selve angstreaksjonen. Men det hjelper vel ikke så mye på tankene om at det har en hensikt å sette seg inn i alle møtedeltakernes tanker for å se om de ikke liker en eller at en driter seg ut? Eller at det hjelper å "forberede" seg ved å grue seg en uke til et bryllup?

Jeg syns SSRI hjelper også mot tankene. Jeg bruker det, og er mer robust i forhold til det og grue seg og grubling.

Det er kanskje ikke riktig og si men jeg føler meg tøffere i møte med verden. Hanskes bedre med det meste. Det er godt og ha landet her, etter et langt liv hvor angsten styrte det meste. 
Må nevne at jeg har prøvd det meste innenfor terapi, har også vært innlagt. 

Anonymkode: 1dc93...8cf

Skrevet

Det er nok slik de fleste merker effekten av SSRI. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns SSRI hjelper også mot tankene. Jeg bruker det, og er mer robust i forhold til det og grue seg og grubling.

Det er kanskje ikke riktig og si men jeg føler meg tøffere i møte med verden. Hanskes bedre med det meste. Det er godt og ha landet her, etter et langt liv hvor angsten styrte det meste. 
Må nevne at jeg har prøvd det meste innenfor terapi, har også vært innlagt. 

Anonymkode: 1dc93...8cf

Kognitiv terapi også?

Anonymkode: 86234...794

Skrevet

Mer robust og tøffere i møte med verden er typisk for det som oppleves ved bruk av SSRI. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 18.4.2026 den 16.45):

Abilify er ikke et godt AP mot angst.

Hvilke AP er god mot angst? Kan Latuda være et alternativ? 

Jeg har brukt zyprexa en stund, men jeg har gått 17kg opp i vekt og har nå fedme 😞 

Anonymkode: c34ad...0a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke AP er god mot angst? Kan Latuda være et alternativ? 

Jeg har brukt zyprexa en stund, men jeg har gått 17kg opp i vekt og har nå fedme 😞 

Hva sier fastlegen eller behandler på DPS?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke kontakt med DPS, fastlegen sier jeg kan fortsette med Zyprexa

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 18.4.2026 den 17.43):

Det er jo angst reaksjonen som er problemet. Slike tanker er jo ikke noe problem så lenge de ikke skaper symptomer og problemer 

Anonymkode: a55bd...d54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det alltid folk som må skrive denne kommentaren i alle tråder? Det er totalt meningsløst. Folk spør i forum av en grunn og det de da ønsker er andres innspill her inne. Hva de tar med legen sin er en helt annen sak 

Anonymkode: a55bd...d54

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...