Gå til innhold

Nå skal alt ha en diagnose?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I likhet med en mengde andre kommer Tone Sofie Aglen med synspunkter på en viktig sak uten at hun har satt seg inn i hva dette virkelig handler om. Det burde være et krav om at man her lest en god del av den saklige vitenskapen som finnes på området før man fikk lov til å skrive kronikker.

I Storbritannia har man i stedet for synsere bedt eksperter se på dette spørsmålet. Her er resultatet:

Overdiagnostiseres ADHD? - NHI.no

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (32 minutter siden):

I likhet med en mengde andre kommer Tone Sofie Aglen med synspunkter på en viktig sak uten at hun har satt seg inn i hva dette virkelig handler om. Det burde være et krav om at man her lest en god del av den saklige vitenskapen som finnes på området før man fikk lov til å skrive kronikker.

I Storbritannia har man i stedet for synsere bedt eksperter se på dette spørsmålet. Her er resultatet:

Overdiagnostiseres ADHD? - NHI.no

Helsedirektoratet er tydeligvis enige med henne? https://www.nrk.no/norge/vil-gi-kommunene-storre-ansvar-i-adhd-behandlingen-1.17819852

Anonymkode: fa8c1...0a8

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Hva vet vel byråkrater om dette?

Jeg hadde håpet at de hadde basert seg på forskning, og ikke synsing. Jeg er forøvrig glad for standpunktet ditt. Jeg føler meg alltid så skyldig over å ha fått en autismediagnose, selv om jeg ikke oppsøkte den..

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler meg alltid så skyldig over å ha fått en autismediagnose, selv om jeg ikke oppsøkte den..

Hvorfor har du akseptert en diagnose du ikke ønsket?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Mener du man kan bestemme sine egne diagnoser, eller hva vil du fram til?

Anonymkode: 80a11...a02

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier ingenting om jeg har akseptert den eller ei, heller ikke om jeg ønsket den. Jeg skrev bare at jeg ikke dro til dps med en bestilling om  autismediagnose. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du man kan bestemme sine egne diagnoser, eller hva vil du fram til?

Man trenger ikke akseptere en diagnose man er uenig i.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ingenting om jeg har akseptert den eller ei, heller ikke om jeg ønsket den. Jeg skrev bare at jeg ikke dro til dps med en bestilling om  autismediagnose.

Du må jo ha akseptert den siden du nevner den i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke akseptere en diagnose man er uenig i.

Du må jo ha akseptert den siden du nevner den i utgangspunktet.

Det må jeg vel ikke?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må jeg vel ikke?

Jo, det er en logisk slutning.

Skrevet
psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Fornuftige folk aksepterer realiteter. 
Da jeg fikk hjerteinfarkt, aksepterte jeg den, men jeg ønsket den ikke. 

psykedeliker
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Fornuftige folk aksepterer realiteter.

Fornuftige folk vet at somatiske og psykiatriske diagnoser er to helt forskjellige ting, og settes ved bruk av helt forskjellige verktøy.

Endret av psykedeliker
Skrevet
psykedeliker skrev (21 minutter siden):

Fornuftige folk vet at somatiske og psykiatriske diagnoser er to helt forskjellige ting, og settes ved bruk av helt forskjellige verktøy.

Det er korrekt. Men også psykiatriske diagnoser må aksepteres selv om man ikke ønsker dem. Det er bare er bittelite mindretall som ønsker å være syke. 

Worrisome_plenty
Skrevet
psykedeliker skrev (43 minutter siden):

Så jeg kan bare fritt benekte min schizofrenilidelse og dra og kjøpe meg hagle hvis jeg vil? Forklare politiet at jeg ikke har schizofreni og at da jeg rømte fra institusjon og de hentet meg, så var det bare fordi jeg var dårlig kledd? Kult🤪

AnonymBruker
Skrevet

Det skal bare mindre og mindre til før man får diagnose idag. For over 15år siden så var det for det meste bare de med betydelige vansker som fikk autisme/asperger-diagnose, mens idag så kan man få det selv uten å ha hatt noe betydelige problemer i barnealder og barneskole. 

Anonymkode: 55e8d...5ea

AnonymBruker
Skrevet

Bruken av ADHD-medisin i Norge har økt 85 prosent på fire år. 

Hva er grunnen?

Anonymkode: 24b48...b95

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gud hjelpe meg om man skal flytte behandlingen for ADHD ut i kommunene. De har nok å gjøre og virkelig ikke den kunnskapen som trengs. 

Anonymkode: 4f605...890

Å utrede og behandle ADHD er en spesialistsak.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Å utrede og behandle ADHD er en spesialistsak.

Det er det virkelig. 

Anonymkode: 4f605...890

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...