Gå til innhold

Stilte 299 ADHD-diagnoser over nett - Statsforvalteren med omfattende kritikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2025 utredet klinikken over 330 pasienter. 90 prosent fikk diagnosen ADHD.

Er det forsvarlig å utrede folk for ADHD på video?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/adhd-diagnose-over-nett-1.17855777

Hun hadde lenge kjent at noe ikke stemte. Var utmattet av tankekjør og uro. Av en venninne fikk hun tips om klinikken Fokusert Helse.

Nå satt hun foran en psykolog på video. De gikk gjennom et spørreskjema for ADHD.

De møttes aldri fysisk.

Tre konsultasjoner – alle på nett.

Én uke senere fikk hun diagnosen ADHD.

– Jeg ble overrasket over hvor kort tid det tok, sier «Karoline».

Prisen på diagnostiseringen? Over 20.000 kroner.

Anonymkode: a830a...ac8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I 2025 utredet klinikken over 330 pasienter. 90 prosent fikk diagnosen ADHD.

Er det forsvarlig å utrede folk for ADHD på video?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/adhd-diagnose-over-nett-1.17855777

Hun hadde lenge kjent at noe ikke stemte. Var utmattet av tankekjør og uro. Av en venninne fikk hun tips om klinikken Fokusert Helse.

Nå satt hun foran en psykolog på video. De gikk gjennom et spørreskjema for ADHD.

De møttes aldri fysisk.

Tre konsultasjoner – alle på nett.

Én uke senere fikk hun diagnosen ADHD.

– Jeg ble overrasket over hvor kort tid det tok, sier «Karoline».

Prisen på diagnostiseringen? Over 20.000 kroner.

Anonymkode: a830a...ac8

Tre konsultasjoner er vel ikke lite uansett?

Anonymkode: 0d3d1...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Kunne de ikke samtidig ta en titt på hvor dårlig mange DPS er på å gi ADHD-diagnose når det åpenbart er der, eller manglende oppfølging av medisinering. 

Anonymkode: efc36...9c9

Skrevet

Her er det heller grunn til å kritisere DPS som bruker alt for lang tid på utredningen.

Å utrede ADHD er absolutt ingen heksekunst, og det er ingen grunn til at det skal koste 20.000kr.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan man utreder ADHD. Da jeg ble utredet for autisme, måtte jeg ta WAIS-IV, og akkurat det skjønner jeg ikke at kan la seg gjøre over nett. Ellers kunne resten fint ha blitt håndtert over nett, sånn jeg ser det. Selve utredningen tok ikke mer enn tre timer, jeg hadde 8 timer totalt med han som utredet.

Anonymkode: dd290...3a6

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, nachnoo said:

Her er det heller grunn til å kritisere DPS som bruker alt for lang tid på utredningen.

Å utrede ADHD er absolutt ingen heksekunst, og det er ingen grunn til at det skal koste 20.000kr.

Er utredning av autisme vanskeligere? Kan det også gjøres over nett?

Anonymkode: 84227...092

hattifnattus
Skrevet

Men er ADHD noe man kan utrede over nett? Nå er det noen år siden jeg var gjennom det, men jeg måtte være til stede og ta diverse tester på papir, med klosser/figurer og på pc. 

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Hvor lang tid tenker du en utredning bør ta av barn på 6-7 år?

Hun har to brødre som har tydelige ADHD-diagnoser m.m. Et nært familiemedlem.

BUP vil utrede for ev. andre diagnoser. Den som leter, den finner. Angst er en naturlig følge av å bokstavelig talt være livredd egen skolehverdag.

E.S.

Skrevet
Eva Sofie skrev (6 minutter siden):

Hvor lang tid tenker du en utredning bør ta av barn på 6-7 år?

Maks en uke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er utredning av autisme vanskeligere? Kan det også gjøres over nett?

Anonymkode: 84227...092

Det kan jeg så lite om, at her må du spørre noen andre.

Skrevet
hattifnattus skrev (30 minutter siden):

Men er ADHD noe man kan utrede over nett? Nå er det noen år siden jeg var gjennom det, men jeg måtte være til stede og ta diverse tester på papir, med klosser/figurer og på pc. 

Her vil/kan jeg ikke svare entydig. På den ene side er det jo pasientens utsagn/svar som er avgjørende, og det kan tale for at nettutredning er bra nok. På den annen side er det "noe" med å møte pasienten ansikt til ansikt på kontoret. Denne utredningen er en ganske avgjørende hendelse i livet, og jeg synes man bør ta seg tid til å møtes. For de som trenger flere timer/sesjoner på utredningen, trenger ikke alle å være i RL, men jeg synes minst en bør være det.

Jeg utreder alle på kontoret. Ingen har klaget på det selv om det innebærer både fly- og togreise.

Så er det viktig at oppfølgingen er god. Jeg kontrollerer alle ukentlig de første månedene. Ved akutte spørsmål kan de ringe meg når som helst, og ved vanlige spørsmål kan de ringe meg når som helst i min arbeidstid. Når vi har funnet måldosen og tidspunkter på dagen for medisininntak, kontrollerer jeg igjen etter 4-6 uker. Er de fortsatt fornøyde, overfører jeg til fastlegen. De kan fortsatt ringe meg ved spørsmål inntil jeg går av med pensjon. Har skrevet dette siste fordi jeg mener man må fokusere på mer enn utredningen. Totaltilbudet er av stor betydning (etter min mening).

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Maks en uke.

Ønsker å legge til at dette ikke er representativt for hva psykiatere med spesialisering innen barne- og ungdomspsykiatri mener er tilstrekkelig for utredning av barn med mistanke om ADHD.

Ved utredning av ADHD er det alltid viktig å kartlegge andre muligheter til symptomene, selv om det ser ut som et «klassisk» ADHD-bilde - dette er også spesielt viktig ift. barn og unge ettersom det kan være andre forhold som omsorgssvikt, mishandling, traumer osv. til stede som er svært vanskelig å kartlegge på kun en uke. Dette av flere grunner, men spesielt fordi det i utredning av barn ofte kan kreves mer tid for a fa tillit som behandler og fordi det er behov for å observere barnet noe over tid i forhold til å kartlegge om symptomer svinger. Det er også tidkrevende å innehente komparentopplysninger og gjennomføre testing av evner og konsentrasjon. Å gi et barn ADHD-diagnose, spesielt i så ung alder, bør alltid være svært godt begrunnet og utredet og det er slik jeg ser det i praksis veldig vanskelig å lykkes med på en uke. 

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Maks en uke.

...og det har tatt hittil mer enn 8 mnd. :( 

Skrevet

Der fikk vi en god beskrivelse av den offentlige barne- og ungdomspsykiatrien i Norge 🙂

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Der fikk vi en god beskrivelse av den offentlige barne- og ungdomspsykiatrien i Norge 🙂

Det som er trist, er at barnet frarøves en god start på skolen. Skolen vil ikke iverksette tiltak så lenge det ikke foreligger diagnose; da kan barnet ta seg sammen og skjerpe seg. Traumene påføres ikke av familien, men av det offentlige. Slik det også var med det første barnet som fikk diagnose i 10-årsalderen, etter 4 år med verbal og fysisk avstraffelse av lærerne.

Det er foreldrene som er barnas advokat og beskytter. BUP vet gjennom 10 års kontakt med familien at det ikke dreier seg om omsorgssvikt og mishandling. Vi i familien har sett  tegn på ADHD siden 4-årsalder, men BUP mente det var for tidlig å stille en diagnose. BUP funderer på om det kan være noe mer, i tillegg til ADHD. Jeg hadde også fått angst av å gå på en slik skole...

Skrevet

Jeg skal prøve å forklare en logisk brist som rammer mange barn som utredes.

ADHD er ca 80% genetisk arvelig. Det er derfor meget stor risiko for at barn med ADHD har minst en forelder med samme sykdom.

En familie med minst en forelder med ADHD har klart forhøyet risiko for at familiedynamikken/miljøet er preget av konflikter med blant annen høylydt og grovt språkbruk, ja også forhøyet risiko for vold.

Dette igjen øker risikoen for at barnet er traumatisert.

Denne traumatiseringen brukes som en kontraindikasjon mot at barnet har ADHD, selv om fakta er at barnet har en klart forhøyet risiko for ADHD. 

I mange tilfeller virker det som om hensikten med utredningen er å finne argumenter for at man kan avvise diagnosen.

.........

Så til forskningen:

Store studier viser at barn med ADHD som får medisiner gjør det bedre på skolen, får bedre jobber, har større sysselsettingsgrad/mindre uføregrad, de lever i stabilere parforhold, de blir sjeldnere rusmisbrukere og de sitter sjeldnere i fengsel.

Skrevet

Vet ikke om flere deler min erfaring men jeg har vært mye innom psykiatri bup, dps, put osv for angst og depresjon men også fordi jeg sliter mye med konsentrasjon etc. DPS har sagt seg enig i at jeg har symptomer og plager som man ser hos de med ADHD men jeg er bare sånn og derfor har jeg ingen nytte av medisiner.

Så kommer jeg hos privat (avtalespesialist) nevropsyk for å ta test før ADHD utredning og h*n sier at det jeg har en kompleks anamese og derfor vanskelig å stille nøyaktig diagnose. Sier også at langvarig angst og depresjon kan gi samme symptomer. Men siden jeg har hatt det sånn i 20 år så legger han til at det er jo tross alt ikke ADHD vi medisinerer men symptomene så kan stille en "observasjonsdiagnose" om du vil prøve ut medisiner. Det ville jeg og ble sendt til privat psykiater (også avtalespesialist) og h*n var ikke i tvil om ADHD og jeg fikk prøve medisiner. Og jaggu har jeg hatt god nytte av dem, selv om det kom alt for sent.

Så det jeg lurer på er egentlig, er det mere vanlig å medisinere diagnosen i det offentlige mens man i det privat blir medisinert mere for symptomer. Gitt at man har prøvd annen behandling for f. eks angst og depresjon og ADHD medisin blir siste utvei.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, nachnoo said:

Det burde gjøres ordentlig og over tid samt opplysninger fra barndom for å hindre folk som vil ha diagnose for nav svindel og forsikringssvindel. 

Anonymkode: abd3f...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det burde gjøres ordentlig og over tid samt opplysninger fra barndom for å hindre folk som vil ha diagnose for nav svindel og forsikringssvindel. 

Forsikringssvindel? Hvordan da?

Anonymkode: 1261c...b33

AnonymBruker
Skrevet
On 4/23/2026 at 3:00 PM, AnonymBruker said:

Forsikringssvindel? Hvordan da?

Anonymkode: 1261c...b33

Å overdrive eller finne opp symptomer så man får en diagnose man egentlig ikke har for å så få penger fra forsikringer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...