Gå til innhold

Har du noen gang kontaktet legevakt/113 pga psykisk krise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er der nå at ting føles ganske kritisk. Akutt forverring, og føler ikke jeg har kontroll. Men terskelen for å kontakte hjelp er ekstremt høy. Tenker å forsøke å få hastetime hos fastlegen i morgen, men troendes trenger en backup-plan for kvelden og natten.

Har du noen gang kontaktet 113 eller legevakt ved akutt psykisk krise? Kan du fortelle litt om dine egne erfaringer: hvordan kontakter du dem, hvor mye trengte du å si, hvordan ble du møtt? Hva skjedde videre? 

For meg er det viktig å forberede meg før jeg evt tør å be om hjelp, så jeg skulle gjerne visst litt om de ulike tingene jeg kan forvente. 

Anonymkode: 1aebf...c9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har bedre sjanse for å bli møtt på en fin måte om du heller ringer fastlegen din i morgen når det åpner. 

Anonymkode: ff681...c8a

Skrevet

Har kontaktet legevakt via telefon. Har blitt bedt om å komme og som oftest blitt innlagt. 

Så har jeg ringt 113 når jeg har skadet meg alvorlig. Altså stor blødning. Blitt innlagt på sykehus med operasjon og enten jern intravenøst eller blodoverføring. 

Har blitt møtt helt greit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er der nå at ting føles ganske kritisk. Akutt forverring, og føler ikke jeg har kontroll. Men terskelen for å kontakte hjelp er ekstremt høy. Tenker å forsøke å få hastetime hos fastlegen i morgen, men troendes trenger en backup-plan for kvelden og natten.

Har du noen gang kontaktet 113 eller legevakt ved akutt psykisk krise? Kan du fortelle litt om dine egne erfaringer: hvordan kontakter du dem, hvor mye trengte du å si, hvordan ble du møtt? Hva skjedde videre? 

For meg er det viktig å forberede meg før jeg evt tør å be om hjelp, så jeg skulle gjerne visst litt om de ulike tingene jeg kan forvente. 

Akutt ambulant team? 113 om du står i fare for å skade deg selv.

Anonymkode: 50083...b17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt legevakt selv en gang, ble sittende ganske lenge å vente på å snakke med lege men utenom det var det en helt ok opplevelse, endte med innleggelse. 

Anonymkode: 037cf...c1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

På hvilken måte kritisk? Ikke ment bebreidende eller tvilende, vil bare virkelig vite hva du mener med kritisk? 

Ved veldig uro, angst i kombo med forvirring gjerne har jeg også vært innom tanken på å ringe legevakt eller lignende, for det kjennes helt krise ut - noen må komme og redde meg liksom, ellers... ja. Hm. Ellers egentlig akkurat det samme som om ingen kommer: noen timer senere er det verste over, og da er det greit å ikke ha varslet hele verden om at man har hatt en psykisk meltdown. Men det er meg da. Litt slitsomt å drive å vifte alle vekk fra åstedet når showet er over osv. Kjører en "minst mulig PR - policy" på det der nå. 

Driver du derimot med tvangstanker om å gjøre diverse livsfarlige ting, så ta grep om du vet med deg selv at det virkelig kan skli ut. Da er sikkert legevakten riktig sted. 

Men dersom du ikke har noen triks på lager for å kunne roe deg hjemme hos deg selv nå, på en måte strategier for å lure deg selv ut av situasjonen, så tenk etter om du har noen du kjenner som kan komme til deg. Kanskje noen kan bare være der, prate sammen. Kanskje å snakke med noen på tlf hjelper?

Har selv gjort noen erfaringer med å ringe hjelpetlf. Kan kun huske én eneste samtale som faktisk var god, men når du hører deg selv fortelle andre hva som står på: kanskje det ramler deg inn hva du bør gjøre - gjerne før de sier det, dersom de i det hele tatt gir noe vettugt svar. Men dersom du ikke liker å sitte å snakke høylytt med deg selv vedrørende trøbbelet nå, så bruk hjelpetlf som alibi for en muntlig gjennomgang. 

Håper det klarner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...